Gå til innhold

Parkering, skilter m.m

PC^2020

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Parkeringsforbudet gjelder i pilenes retning 08:00-16:00 mandag til fredag. Slik du har tegnet det gjelder det fra og med skiltet til høyre i tegningen og videre forbi neste skilt (pil både bakover og framover. Ettersom det ikke er gatekryss (hvor skiltet evt. ville opphørt) fortsetter det videre opp på tegningens venstre kant.

Lenke til kommentar

Ja, men den jævla skolen jeg går på har faen ikke parkeringsplasser og det er jo bare kaos. Jeg kanke drive å ta t-banen på onsdager og torsdager pga at jeg må på jobb rett etter skolen.. Rekker ikke å ta t-banen hjem for så å hente bilen og dra på jobb..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fikk bot igjen jeg! Kunne noen forklart denne greia om at det ikke er lov å parkere 5 meter fra et kryss? Se på tegningen min. Min bil er brun og jeg kan forstå hvorfor jeg fikk bot, men jeg forstår ikke hvorfor noen av de bilene tegnet som svarte fikk bot!. Så er regelen sånn at innen det blå feltet er selve krysset, her har min ikke lov til å stoppe, så er det røde feltet 5 meter fra krysset, og her er det ikke lov å parkere? For både bilen foran meg og bak med sto parkert innen dette røde feltet.

post-70421-1202915349_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vegkryss er etter teksten i bokstav b i trafikkreglenes § 17 et sted hvor en veg krysser eller munner ut i annen veg. Du har parkert i et T-kryss.

En kjennelse fra Sandefjord forhørsrett som senere ble stadfestet av Agder lagmannsrett, har dannet basis for tolkningen av t-kryss. Retten uttalte at hvor to veger danner et vegdele i form av T-kryss, utgjør den motsatte vegside også den del av krysset. Kjæremålet ble forkastet av Høyesterett den gangen. Det trekkes en tverrstrek fra vegkanten der hvor vegen munner ut og rett over.

Det ligger også i ordlyden når man ser på definisjonen av vegkryss som nevnt først (der hvor veg munner ut i annen veg). Du nevner 5 meters regelen. Denne gjelder ikke på motsatt side av krysset. 5 meters regelen blir benyttet på den siden hvor vegen munner ut. Se bildet.

illu.jpg

Lenke til kommentar
Så jeg sto ulovelig parkert? Og vegkrysset er den røde firkanten jeg tegnet? Men hva med bilene som stor foran og bak meg? De var jo tydelig innen 5 meter fra vegkrysset?

Du stod feilparkert innenfor tverrstreken (De blå strekene). De to andre bilene står utenfor disse (rød firkant) og har parkert lovlig. Som jeg skrev så gjelder det ikke noen 5 meter på andre siden. Det er kun der hvor det er hjørne altså der hvor veien munner ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...