Gå til innhold

Dagens spill er bare søl...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har det med å trekke konklusjoner for alle andre som før ja...

Gi meg noe som tilsvarer Baldurs Gate 2, Deus Ex eller gode gammle Monkey Island i dag av samme kvalitet så skal du få lov å vinne denne diskusjonen, disse spillene er fremdeles spennende i dag, og ingenting måler seg med det spenningsnivået jeg, og sikkert endel andre, føler nå vi spiller disse spillene.

7104318[/snapback]

Da må jeg først slå deg i hodet med en hammer så du mister hukommelsen og minnene du har opparbeidet deg da du ung og naiv hadde følelsesladede opplevelser med disse spillene. For du vil aldri oppleve nøyaktig det samme igjen.

For meg var System Shock 1 mye bedre enn Deus Ex, og Bards Tale 2 var mye mer involverende enn Baldurs Gate 2. Og Planetfall en sterkere opplevelse enn Monkeyfall. Fordi jeg opplevde disse spillene før de spillene du nevner, da jeg var ung og naiv og spill gjorde et mye sterkere inntrykk fordi det var noe nytt og spennende som jeg ikke hadde opplevd før.

7132147[/snapback]

Flott å se at ingenting har endret seg med årene.

Ingenting blir det samme, og det har jeg heller aldri sagt det var heller, så jeg returnerer hammeren til deg. Jeg sier at spillene fremdeles er spennende i dag, og at ingenting måler seg med spenningsnivået i endel av de gammle spillene i dag, og hvertfall ikke etter tilsvarende spilling.

Jeg antar det du mener er at dagens spill er bedre enn de før, det virker hvertfall slik, og det argumentet du bruker er at folk er blinde for hva de faktisk spilte før i tiden. Dette er jeg totalt uenig i. Jeg spilte f.eks. Monkey Island 2 her om dagen (som jeg faktisk ikke har spilt før) og kvaliteten i det slår massevis av nyere spill rett i bakken syntes jeg, da mener jeg spill som the Longest Journey 2 og Broken Sword 3 (BS3 var faktisk ganske bra). Jeg sier ikke at alle spill som produseres i dag er søppel, men en god del av det kan kastes ut vinduet, har du prøvd "War on Terror" eller "Silent Heroes"? Og hva med "Gothic 3"? Så mye bugs at spillet knapt kjører på mange maskiner av top kvalitet, slikt hadde ikke vært akseptert før i tiden, nå presser de ut ren dritt uten kvalitetsikring, fysj.

Lenke til kommentar
Det finnes hundre tråder om dette på forumet.

Kort konkludert: alle synes spill var bedre før, fordi det var de første opplevelsene de hadde med spill, og alt var nytt og spennende.

Når årene går og du blir eldre ønsker du å gjenskape den gamle følelsen av å oppdage noe nytt, og det blir vanskeligere og vanskeligere.

Altså: spillene var ikke bedre før, det var bare du som opplevde ting for første gang.

7060351[/snapback]

Merkelig retorikk. Så ingenting var bedre før? Eller hva mener du? Spillene var bedre før for mange og det bygger ikke noe som kan forklares så enkelt med at "ting var nytt". Så klart, det kan ofte være en faktor for noen.

Personlig likte jeg spillene langt bedre før 3d grafikken kom. Det finnes selvfølgelig unntak, men generelt sett så var det meste som var best eldre spill.

For ordens skyld syntes jeg fortsatt det kommer bøker som slår de første jeg leste, det kommer filmer som er bedre enn det jeg har sett før, brettspill også for den saks skyld. Men pc-spill? Nei. Men jeg skal trå litt forsiktig, jeg pensjonerte meg stort sett fra spilling for to-tre år siden, så det kan vel være det har skjedd en revolusjon siden den gang. Men jeg tviler.

Det var for ordens skyld en haug med bugs i gamle spill også og da var det mye værre å få fikset feilene, ettersom internett ikke akkurat var særlig utbredt.

Men uansett, så finnes det nå fortsatt mye kvalitet. Men litt vel fokus på den ytre skjønnhet og ikke den indre. Så var også adventure kategorien sin gullalder på 80 og 90 tallet, en kategori som jeg selv liker best (selv om jeg kan spille alt mulig og kose meg). Så det har nok noe med det også, Sierra/Yosemite og Lucasarts "fall" ødela litt. :)

Men det viktgiste er nå uansett at folk kan kose seg med spill. Det tror jeg man kan gjøre med de nyeste, og for oss andre som ikke helt klarer det så er det bare å finne frem gode gamle Quest for Glory, Monkey Island, Lemmings eller hva det nå skal være og innta den nostalgiske verden :)

Lenke til kommentar

det er helt utrolig hvordan folk tror at man kan bruke objektive standarder i sånne diskusjoner. til syvende og sist er vil det alltid være et spøsmål om smak og behag. spilte man mye dataspill på 80 tallet er det klart at man vil like spill fra den tiden. og ble man født på 90 tallet er det klart at man vil synes spill fra før man ble født er veldig fremmede. vi kan ikke konkludere med om spill har blidt bedre eller dåligere, det vi kan si med sikkerhet er at ting forandrer seg. spill vill altid preges av tendenser i tiden akkurat som alle andre former for kultur. ulike mennesker har ulike forhold til disse tendense.

historien er full av vidunderlige spill og det er fremtiden også.

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen har nevnt Mafia, men det er et av de spillene som har gitt meg mest glede i nyere tid. Fantastisk story, karakteroppbygging, grafikk og fysikk (på den tiden).

Max Payne-spillene og Half life 2 er andre eksempler. Tror ikke at spillene er dårligere i dag, det er vel heller at folk har blitt mere kresen.

Noe av det viktigste for meg i fps-type spill er karakterbygging. Det er uendelig viktig at utviklerne får spilleren til å bry seg om karakteren. Ser stort frem til det kommende alan wake. Håper det gir meg den gode gamle max payne-følelsen tilbake!

Lenke til kommentar

Ja Max Payne det hadde god story og grafikken iallefall på den tiden var jo helt fantastisk og var jo ikke bare sånn gta bare gladvold hele tiden dette var vold med mening også drømmen sånn er det ikke på spill lenger var også et Ganske så realistisk spill har ikke prøvd 2ern er så redd får og bli skuffet har jo byttet det kule ansikts utrykket også og det står jo "The Fall of MAx Payne" nei sånt noe klarer jeg ikke :cry:

Lenke til kommentar

På meg virker det som om noe problemet ligger i at vi har fått noen få spillselskap som er alt for dårlig. De kan kjøre over de mindre utviklerne og ha massive markedsføringskampanjer for rett og slett elendige spill, mens de små utviklerne lager geniale spill som ikke når fram fordi ingen hører om de.

Eksempler:

Need For Speed serien har falt betydelig i kvalitet, men selger som bare det på grunn av massiv markedsføring og at det er et navn som folk kjenner.

Psychonauts derimot ble laget av et lite selskap og "ingen" har hørt om det selv om det er et spill med bra gameplay.

Trackmania kan vel trekkes fram som et eksempel på et spill som vant gjennom og ble populært. Mye av det kan vel kobles til det gratise Trackmania Nations.

(Skulle gjerne lest over det jeg skreiv en gang tid for å fjerne skrivefeil, men jeg må stikke :p)

Lenke til kommentar

Kan vel ha noe med at du blir eldre, og de fleste spillene jeg spiller i dag (spesielt singleplayer spill) er sånn at etter en time eller to orker jeg ikke spille mer på en stund, og jeg orker heller ikke å begyne å spille på de igjen senere.

Men spill som age of empire 1 og 2 og monkey island serien er geniale spill, som er kjempemorsomme å spille i dag også. :love:

Lenke til kommentar

Merkelig retorikk. Så ingenting var bedre før? Eller hva mener du? Spillene var bedre før for mange og det bygger ikke noe som kan forklares så enkelt med at "ting var nytt". Så klart, det kan ofte være en faktor for noen.

Personlig likte jeg spillene langt bedre før 3d grafikken kom. Det finnes selvfølgelig unntak, men generelt sett så var det meste som var best eldre spill.

For ordens skyld syntes jeg fortsatt det kommer bøker som slår de første jeg leste, det kommer filmer som er bedre enn det jeg har sett før, brettspill også for den saks skyld. Men pc-spill? Nei. Men jeg skal trå litt forsiktig, jeg pensjonerte meg stort sett fra spilling for to-tre år siden, så det kan vel være det har skjedd en revolusjon siden den gang. Men jeg tviler.

Det var for ordens skyld en haug med bugs i gamle spill også og da var det mye værre å få fikset feilene, ettersom internett ikke akkurat var særlig utbredt.

Men uansett, så finnes det nå fortsatt mye kvalitet. Men litt vel fokus på den ytre skjønnhet og ikke den indre. Så var også adventure kategorien sin gullalder på 80 og 90 tallet, en kategori som jeg selv liker best (selv om jeg kan spille alt mulig og kose meg). Så det har nok noe med det også, Sierra/Yosemite og Lucasarts "fall" ødela litt. :)

Men det viktgiste er nå uansett at folk kan kose seg med spill. Det tror jeg man kan gjøre med de nyeste, og for oss andre som ikke helt klarer det så er det bare å finne frem gode gamle Quest for Glory, Monkey Island, Lemmings eller hva det nå skal være og innta den nostalgiske verden :)

7158859[/snapback]

Å hvorfor gjorde du det? Kanskje ble lei av PC spill generelt fordi du ble eldre eller noe sånn. Du hadde ikke samme glede av spill som det du hadde da de var nye for deg.

Lenke til kommentar
Og er det bare meg, eller er dagens spill blitt mye mer politisk korrekte?

Husker enda hvor mye jeg godtet meg når jeg fikk Child Killer perken i Fallout....

7171108[/snapback]

nå er jo fallout spillene noe helt for seg selv, det har vell alderig vert laget et dataspill med mere "mature content" en i Fallout 2.

men det er ikke så rart om de fleste spillutviklere holder seg til det politiske korekte med tanke på all oppmerksomheten anti-dataspill gruppene får for tiden. bare tenkt på alt det bråket rockstar games for for sine spill.

Lenke til kommentar

Har veldig blanda følelser omkring dette temaet. Ting var mye mere stas før, folk hadde dårligere råd, eller kanskje ting var dyrere? Spesielt en PC, de kosta jo en formye før i tiden... men også spill kassettene til nes og sega var jo svindyre. Kosta jo like mye før et spill da, som det koster idag.

Det jeg vil frem til er at med tiden er det blitt mindre stas med spill. Folk flest har flust av spill liggende, og bare en brøkdel av disse spilles noe særlig. Jeg personlig har: en pc som spiller alt av nye spill, n64, ps2, xbox og xbox 360... og til disse har jeg en hel bråååååååte spill, og spillet skal være rimelig bra for at jeg i det hele tatt skal orke å spille det! Bare den siste tiden har jeg fått meg: Fifa 2007, splinter cell DA, PES 6, NBA 06, NFL 07, MADDEN 07, forza motorsport, GTA triologien, rayman, tomb raider, soul edge, katamari, tiger woods +++ og de eneste av de spillene jeg har spilt noe særlig er pes 6, splinter cell og noe gamle greier ;P

Jeg tror tilgangen til masse spill har ødelagt litt av gleden ved tv spill. Før sparte jeg lang tid for å få meg et spill til sega, og brukte tilsvarende tid på å spille det til døde ;) Den gleden over et nytt spill er for lengst borte. Misforstå meg rett, jeg koser meg fremdeles med et nytt spill, men ikke på samme måten som før ;P

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og er det bare meg, eller er dagens spill blitt mye mer politisk korrekte?

Husker enda hvor mye jeg godtet meg når jeg fikk Child Killer perken i Fallout....

7171108[/snapback]

Ikke noe spesielt... hva tenker du egentlig på?

7171362[/snapback]

Tenker på det faktum at det faktisk var barn i spillet, og de kunne drepes. Eller at man kunne jobbe som fluffer boy under inspilling av snuskete filmer. Sånt ser man ikke dag lenger. Fallout 2 er fortsatt kongen på haugen.

Lenke til kommentar

I Doom 3 hadde du også noen små djevelaktige engler som så ut som barn, som du måtte slakte for å komme forbi. Painkiller har også "barn" som monster...

Men for å være helt ærlig, hvis en person klager på dagens spill fordi det er for få barn involvert i vold, så tror jeg det er den personen som har et problem, ikke dagens spillbransje.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...