Gå til innhold

Vil USB-Floppy gjenkjennes som A: ?

Anbefalte innlegg

Har sett for meg denne på komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114887

Når jeg formaterer windows nå, er det muligheter for at denne vil bli gjenkjent som A: i bios da?

Har et KN8 SLI kort fra abit.

Tenkte spesielt på installasjon av raid drivere osv. Har selv laget cd ved hjelp av nLite, og det fungerer jo bra. Men uansett kjekt å ha en floppy, er jo ikke hver gang man har tilgang på nlite cd'n.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har brukt USB-floppy på relativt eldre maskiner og disse har klart å starte opp fra diskett via denne. Tror derfor det ikke skal bli noe stort problem med hovedkortet ditt. Du kan jo sjekke om det støttet oppstart fra USB-enheter. Gjør det det, er du iallefall sikker :)

7081029[/snapback]

Det er nok riktig at de fleste maskiner kan starte opp fra floppy. Men det betyr ikke dermed at du har tilgang til den når du booter fra windows cd-rom eller en dos som ligger på et annet lagringsmedium.
Lenke til kommentar

Det er ikke meningen den skal dukke opp som A: i biosmenyen, det er forbeholdt ekte floppystasjoner, men den blir å boote fra usb- floppy om du slår på et par funksjoner i bios. Slå på "USB KB/Storage support i "Advanced bios features" menyen og sett "USB FDD" som 1st boot device under "boot sequence" i "Integrated Peripherals" menyen. Når du da booter opp så blir usb-floppyen automatisk å bli A: og du kan bruke oppstartdisketter, raid driver disketter som på en ekte floppydrive. stort sett alle hovedkort laget siden 2002 har mulighet for dette.

Edit: Det er mulig at disse valgene er noe anneledes navngitt av Abit, men det

skal alikevell gå ann å finne ut av det om du tar en titt i håndboka til hovedkortet.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
*plugge inn*

Dukker opp som A: hos meg.

7091783[/snapback]

Og du bruker windows regner jeg med?

Tror trådstarter er ute etter å få diskettstasjonen gjenkjent med stasjonsbokstav i dos, uten at dos booter opp fra en diskett som står i nevnte diskettstasjon. Og det er dette jeg tror kommer til å bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Bruker USB floppy når jeg flasher biosen på hk, dukker opp som b: da. ;)

7086586[/snapback]

Det er nok mest sansylig fordi du har glemt å satt "Floppy Drive A" i Standard CMOS settings menyen til "None", karnsje noe du bør sjekke? ;)

*plugge inn*

Dukker opp som A: hos meg.

7091783[/snapback]

Og du bruker windows regner jeg med?

Tror trådstarter er ute etter å få diskettstasjonen gjenkjent med stasjonsbokstav i dos, uten at dos booter opp fra en diskett som står i nevnte diskettstasjon. Og det er dette jeg tror kommer til å bli vanskelig.

7093911[/snapback]

Om han gjør det jeg har skrevet lengre opp så er ikke det noe problem, jeg har

selv brukt USB Floppy til både BIOS flashing og innlasting av sata drivere i windows installasjone, BIOS fortsetter å kjøre USB Floppy emuleringen helt til

OS lastes inn, dette gjeller også om du har USB tastatur og mus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...