Gå til innhold

TG'07 - Samletråd for generel info.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sett sånn rent hypotetisk at jeg har en heftig 24V radialvifte som egentlig satt i en gammel Minolta EP4000 kopimaskin liggende, og bestemmer meg for å bygge inn et kjølerom i hylla mi som baserer seg på nevnte vifte og vanlige kjøleelementer til kjølebager?

8044730[/snapback]

Det vil jo fremdeles ikke kjøle mer enn en vanlig kjølebag, heller kjøle mindre da slikt hjemmemekk ofte blir dårlig. En vifte kan ikke gjøre ting kaldere uten å ta kulda fra noe sted, og kulde er veldig begrenset fra kjøleelementer.

Lenke til kommentar
Sett sånn rent hypotetisk at jeg har en heftig 24V radialvifte som egentlig satt i en gammel Minolta EP4000 kopimaskin liggende, og bestemmer meg for å bygge inn et kjølerom i hylla mi som baserer seg på nevnte vifte og vanlige kjøleelementer til kjølebager?

8044730[/snapback]

Det vil jo fremdeles ikke kjøle mer enn en vanlig kjølebag, heller kjøle mindre da slikt hjemmemekk ofte blir dårlig. En vifte kan ikke gjøre ting kaldere uten å ta kulda fra noe sted, og kulde er veldig begrenset fra kjøleelementer.

8047183[/snapback]

 

Hva mener du? :thumbdown: Er vel en grunn til at det føles kaldere når det blåser? At vifte i pc funker osv. Klart det kjøler :thumbup: , men tror heller ikke det blir så veldig effektivt. :w00t:

 

Håper ikke dette var overdreven bruk av smileys

Lenke til kommentar
Når eit menneske kjenner vind, så føles det kaldare ut...

8047430[/snapback]

 

 

Det er vel også kaldere når det blåser? Følte temperatur er da hvis jeg tar feil egentlig like varmt som vanlig men det er bare menneskekroppen som tar feil? Og dette vil da ikke virke på en cola flaske?

8047616[/snapback]

 

Tenk deg, det er 2 grader ute og det er kald vind. Det føles ut som om det skulle ha vert -10 grader, men likevel er det 2 grader ute....

Lenke til kommentar

Vind gjør at det ikke bare føles kaldere, men det blir kaldere. Håret vårt holder samme lufta inntil kroppen og varmer den opp. Dette hjelper oss å holde varmen. Populært kalt pels. (Vi har ikke veldig mye pels) Vind blåser denne luften under hårene våres bort og gjør det dermed litt kaldere enn det ville vært uten vind.

 

En cola-flaske har ikke pels og en vifte vil derfor ikke kjøle den ned!

 

Edit: Hadde en cola-flaske derimot hatt pels, ville en vifte fortsatt ikke hjulpet. Kun forhindret meget kjapp oppvarming.

Edit: Etter nærmere ettertanke, så vil pels neppe ha samme effekt når det kommer til oppvarming kontra å forhindre nedkjøling av et allerede varmt objekt.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...