CurSe Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Kom til å tenke på en diskusjon for en tid tilbake med en kompis hvor vi diskuterte hva en vekter har lov til/ikke lov til og gjøre. Husker i grunn ikke hva vi kom fram til og jeg ble litt nysgjerrig på akkurat det. Begrepet tyttebærpoliti er jo en kjent beskrivelse på en vekter så jeg antar at de har meget begrenset makt i forhold til politiet. Hva kan en vekter gjøre/ikke gjøre? Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Etter å ha sett på rikets røst i dag så kan jeg vel svare. Jesper i rikets røst hadde ikke lov til å ta stavene til en gammel dame hvertfall :!: Men derimot å utføre sikkerhetssjekk på en bærepose og ta den fra guttungen gikk greit Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Kom til å tenke på en diskusjon for en tid tilbake med en kompis hvor vi diskuterte hva en vekter har lov til/ikke lov til og gjøre. Husker i grunn ikke hva vi kom fram til og jeg ble litt nysgjerrig på akkurat det. Begrepet tyttebærpoliti er jo en kjent beskrivelse på en vekter så jeg antar at de har meget begrenset makt i forhold til politiet. Hva kan en vekter gjøre/ikke gjøre? 7059541[/snapback] Hvis dette ikke har endret seg de senere årene, så har ikke en vekter i utgangspunktet noe mer myndighet enn hvilken som helst privatperson. Det betyr at man kan pågripe/forfølge en lovbryter som blir tatt på fersken. I tillegg kan man avkreve legitimasjon o.l. på privat område. Ref: http://org.ntnu.no/ud/dusker/html/9607/lillebror.html (ok, kanskje litt tvilsom kilde, men det høres fornuftig ut) Lenke til kommentar
supern- Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Det spørs helt på om vekteren har begrenset politimyndighet (som regel har de ikke det, vekterens jobber går stort sett ut på å sjekke alarmer, vinduer dvs at ting er i orden) eller ikke. Hvis ja, så kan vekteren legge deg i bakken, sette håndjern på deg og arrestere deg. Hvis nei, så kan ikke vekteren gjøre annet enn å følge etter deg. Og husk at en vekter kun har "makt" innenfor grensen til det stedet han holder vakt på. Hvis du f.eks tar en vekter som jobber på det lokale senteret som har politimyndighet, kan han ikke arrestere deg med mindre du er innenfor senterets grenseomeråde. Endret 18. oktober 2006 av supern- Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Vel hvis noen på jobb går igjennom "alarmen" og den går vil vekteren løpe etter de og dra de med inn på vekterrommet. For å så sjekke de... Så hvis jeg skulle "pip" i en alarm, kan jeg bare gå videre? For jeg er for jævlig sikker på at vektern vi har på jobb ikke kommer til å spassere pent bak meg til jeg forlater senteret. Lenke til kommentar
Fozzietif Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Det en vekter kan gjøre avhenger av hva denne blir ansatt til å gjøre. Det kommer an på hva kunden vil.. En vekter kan kun gripe inn (legge folk i bakken å pågripe), hvis vekteren har tatt "x" på fersk gjerning. En vekter kan spørre om legitimasjon, men hvis vedkommende ikke vil vise, har ikke en vekter rett til å se det, så lenge vekteren ikke er ansatt til adganggskontroll. Men som sagt, det må kunden som ansetter sette en instruks for. Hilsen forholdsvis fersk "tyttebærpoliti".. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Vi har bedriftskontroll på jobb, så vekterne står klar med "gummihansker" når vi er ferdig for dagen, og skal sjekke alt samt se kviteringer. Lenke til kommentar
supern- Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Vel hvis noen på jobb går igjennom "alarmen" og den går vil vekteren løpe etter de og dra de med inn på vekterrommet. For å så sjekke de... Så hvis jeg skulle "pip" i en alarm, kan jeg bare gå videre? For jeg er for jævlig sikker på at vektern vi har på jobb ikke kommer til å spassere pent bak meg til jeg forlater senteret. 7098374[/snapback] i dette tilfellet pleier vekterene å ha begrenset politimyndighet. dvs fler kurs som arrestasjonsteknikk osv. i tillegg til den vanlige vekterlappen. Jeg tror neppe at en helt vanlig person med en basic vekterlapp (50 timer teori+30 timer praksis) kan begynne og jobbe som vekter på flyplasser, i pengetransporter ect. Endret 6. januar 2007 av supern- Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Utgangspunktet er at det bare er politiet som kan håndheve lovregler knyttet til kriminalitetsbekjempelse og opprettholdelse av ro og orden. Det er kun politiet som har lovhjemmel til å benytte fysisk makt i sin tjenesteutøvelse. Politiet er vårt samfunns eneste sivile tvangsmakt med helt klare rammer, med helt klar lovhjemmel og med omfattende kontrollordninger. Det er derfor viktig å sette søkelyset ikke bare på politiet og politiets utøvelse av fullmakter, men også den virksomheten som grenser opp mot politiet. Dette selv om den tilgrensende virksomheten ikke er hovedvekten av det vaktselskapene gjør. Vektere i vaktselskaper har ingen særlige lovhjemler som gir dem noen rett til å utøve fysisk makt i sitt arbeid. De er i sin yrkesutøvelse å anse som vanlige privatpersoner i dette henseende, og eventuell maktutøvelse må være hjemlet i nødverge- eller nødrettsbestemmelser. Ved utførelsen av vaktselskapstjenester gjelder således de vanlige regler for privates adgang til å handle overfor personer. Vektere kan foreta pågripelse av personer som treffes på fersk gjerning eller ferske spor, men eventuell maktanvendelse kan bare ha som formål å hindre vedkommende i å fortsette sin straffbare virksomhet eller hindre vedkommende i å unnslippe før politiet kommer. Kilde: Justis og Politidepartementet Lenke til kommentar
supern- Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Utgangspunktet7101567[/snapback] Når det står klart og tydelig 'utgangspunktet' må jo dette bety at vektere også kan utføre sivil tvangsmakt under visse omstendigheter. Endret 20. oktober 2006 av supern- Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Se for dere at 2-3 stk oppholder seg på inngjerdet (med låste porter) altså et sted utenom arbeidstid, hvor det er låst for dagen, og vektere ser dette.. Har de da lov å kaste de bort med fysisk makt, hvis de nekter å gå? Eller kan de si i fra at de skal gå, og går de ikke kan de komme inn selv? Evt ringe politi e.l.? Hva vil skje her? Lenke til kommentar
Fozzietif Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Se for dere at 2-3 stk oppholder seg på inngjerdet (med låste porter) altså et sted utenom arbeidstid, hvor det er låst for dagen, og vektere ser dette.. Har de da lov å kaste de bort med fysisk makt, hvis de nekter å gå? Eller kan de si i fra at de skal gå, og går de ikke kan de komme inn selv? Evt ringe politi e.l.? Hva vil skje her? 7114404[/snapback] Kommer alt an på hva som er på det inngjerda området, og hva vekteren er ansatt der for å gjøre.. Hvis vekteren er der for å hindre at folk befinner seg på området, vil jo selvfølgelig vekteren kunne gjøre mer for å få ut folk.. Han kan evt. spørre etter legitimasjon, får han ikke det kan han faktisk holde dem igjen til evt. politiet kommer. Er derimot vekteren tilfeldigvis å ser folka på innsiden, kan han ikke gjøre så mye.. For alt vekteren vet, kan det hende at de folka der faktisk jobber på stedet.. Men fatter vekteren mistanke om at folka ikke skal være der (f.eks. hvis de har trekt finlandshette langt nedover ansiktet o.l.), er en telefon til politiet ikke vanskelig å ta.. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Utgangspunktet7101567[/snapback] Når det står klart og tydelig 'utgangspunktet' må jo dette bety at vektere også kan utføre sivil tvangsmakt under visse omstendigheter. 7113953[/snapback] Selvsagt og det tror jeg nok du skjønner om du leser resten av innlegget. Dette betyr uansett ikke at de har noen myndighet utover hva vanlige privatpersoner har. Privatpersoner kan også utføre slikt, gitt at det er gjort innenfor retningslinjene som tillater det. Loven og forskriftene som omhandler dette er krystallklar på dette området og åpner i grunn ikke for tolkning. Lenke til kommentar
supern- Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Beklager, jeg fikk ikke lest inlegget godt nok før jeg svarte. Men jeg holder fremdeles fast på at vektere med inskrenket politimyndighet kan gjøre mer enn 'vanlige' folk. Eks. Militært vaktpersonell og oppsynsmenn (fisk/jakt-virksomhet). Endret 21. oktober 2006 av supern- Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Beklager, men jeg fikk ikke lest inlegget godt nok før jeg svarte. Men jeg holder fremdeles fast på at vektere med inskrenket politimyndighet kan gjøre mer enn vanlige sivile folk. Eks. Militært vaktpersonell og oppsynsmenn (fisk/jakt-virksomhet). Dette er folk man ikke bør "kødde" for mye med. 7119912[/snapback] Og i henhold til de lover og forskrifter som foreligger holder jeg fast ved at vektere ikke kan gjøre mer enn sivile privatpersoner. Hva gjelder Militært vaktpersonell så gjelder slik myndighet ovenfor de som er på militært område eller i umiddelbar nærhet. Dette jf Lov om politimyndighet i det militære forsvar. Med militært område forstås område som Forsvaret har rådighet over og/eller er erklært som militært område. Militært område omfatter også militært fartøy eller transportmiddel, herunder også sivilt eid fartøy eller transportmiddel når slikt i sin helhet disponeres av Forsvaret til militært organisert transport Under feltforhold regnes de steder hvor det etableres bivuakk, stillinger, kommandoplasser og tilsvarende som militært område. Med militær vakt forstås også sivil vakt for militær installasjon når vakten er ansatt i Forsvaret og har militær sjef som foresatt. Dvs at securitas vakt på en militær installasjon på ingen måte har militær politimyndighet. Oppsynspersonell kan gis begrenset politimyndighet etter lov av 1. oktober 1995 nr. 53 om politiet, og er ved utøvelse av denne myndighet underlagt politiet. (§ 20: Politimyndighet kan unntaksvis gis til andre. Politimyndigheten skal i slike tilfeller i alminnelighet være begrenset i tid eller til nærmere bestemte saker eller funksjoner.) Oppsynets kontrollvirksomhet skal utføres i nært samarbeid med og supplere det lokale politi. Med andre ord er alt hva omhandler myndighet hos vektere og andre som nevnt bestemt ved lov, og det er kun å slå fast at vektere ikke har noe myndighet utover hva enhver sivil privatperson har. Om en vekter skulle ha mer myndighet utover dette må i så fall det være gjort etter politilovens § 20, og den/de vektere skulle i så fall bært politilegitimasjon i henhold til samme paragraf. Men for det meste gis slik begrenset politimyndighet til jakt og fiskeoppsyn. Lenke til kommentar
supern- Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Ok. Jeg gir meg Men jeg mener bestemt at jeg har hørt at militært vaktpersonell er vektere innenfor det militære omerådet. Og disse har jo politimyndighet mot allt av soldater/befal. MVH Endret 2. desember 2006 av supern- Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Vi har bedriftskontroll på jobb, så vekterne står klar med "gummihansker" når vi er ferdig for dagen, og skal sjekke alt samt se kviteringer. 7098421[/snapback] Må dere forbi en vekter som sjekker om dere har knabbet noe hver dag? Det høres for det første ikke lovlig ut og for det andre så regner jeg med at slikt er regulert i fellesavtalen mellom partene i arbeidslivet på en slik måte at det ikke skal forekomme med mindre det foreligger mistanke og at den ansatte skal ha rett til å ha sin tillitsvalgte tilstede. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Og i henhold til de lover og forskrifter som foreligger holder jeg fast ved at vektere ikke kan gjøre mer enn sivile privatpersoner. Med andre ord er alt hva omhandler myndighet hos vektere og andre som nevnt bestemt ved lov, og det er kun å slå fast at vektere ikke har noe myndighet utover hva enhver sivil privatperson har. Om en vekter skulle ha mer myndighet utover dette må i så fall det være gjort etter politilovens § 20, og den/de vektere skulle i så fall bært politilegitimasjon i henhold til samme paragraf. Men for det meste gis slik begrenset politimyndighet til jakt og fiskeoppsyn. 7120289[/snapback] Vektere på ferjene som går utenlands ("danskebåtene") har begrensa Politimyndighet. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Men jeg mener bestemt at militært vaktpersonell er vektere med inskrenket politimyndighet på det militære omerådet de skal vokte over. Men dem er jo som nevnt underlagt Lov om politimyndighet i det militære forsvar. Militært vaktpersonell er jo ikke det samme som vekter i grønn uniform for å si det slik. Om han i det sivile liv er vekter så har heller ikke det noe å si. Som militærvakt i tjeneste i militæret går det under betegnelsen "militær sjef som foresatt". Din mening blir i så måte kun en mening Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Vektere på ferjene som går utenlands ("danskebåtene") har begrensa Politimyndighet. Jeg betviler de er gitt BP slik det er ment i poltiloven § 20. Dette da det først og fremst er sjeldent at det gis BP til vektere. Om de alikevel er gitt slik går jeg ut ifra at de bærer politilegitimasjon da begrensninger i politimyndigheten skal fremgå av legitimasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg