Gå til innhold

"Dings" mangler på Gainward 7900gt 512

Anbefalte innlegg

Fikk mitt andre Gainward 7900gt 512mb-kort i posten for et par dager siden, ble kjempeglad for å endelig kunne kjøre sli! Derimot var den en ting som slo meg da jeg satte inn kortet, nemlig at "dingsen" som er merket med blått på bildet (vedlegg) mangler på det ene kortet, men ikke på det andre. Er kortet uten "dings" som står i primary-slotten (eller hva den heter), og maskina har "frosset" 3 ganger på 2 dager, ene gangen under 3dmark. Den svarte tingen mangler også, men har en følelse av at den ikke er fullt så viktig.

Er dette en feil, eller skal det være sånn?

Hvis det er feil, må jeg få nytt kort, eller er dette en sånn sak komplett fikser selv?

Og ikke minst: kan denne uregelmessigheten(e) være årsak til frossen maskin?

Litt info om hva dingsen gjør (og hva den heter :p ) hadde også vært fint å få, kunnskap er kjekt å ha.

post-101601-1160696981_thumb.jpg

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den merket med blått er en kondensator den merket med sort er en spole, men hvor har du fått tak i det andre kortet? QXL? hvilken strømforskyning har du?

7059453[/snapback]

Hva gjør en spole?

Det andre kjøpte jeg på ebay, fikk det for 200 euro, med Zalman vf900-cu installert og originalkjøler + regning fulgte med. Slapp tilogmed unna toll. Kjempekjøp!

Nok om det... Har en Raidmax Power Viking (selges ikke lenger tror jeg) RX-630w. Tror ikke det er strømmen som er problemet, da det var kun 3dmarktesten som ble kjørt med begge kortene i. 7 disker, to PCIkort, et snaut dusin vifter og et 7900gt bør den klare greit.

Lenke til kommentar

Med 7 disker kan det helt klart være PSU som synderen her. Raidmax er vel ikke helt top notch når det gjelder PSU faktisk. Har du mulighet så prøv gjerne å låne en skikkelig strømforsyning av en kompis ellerno

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Med 7 disker kan det helt klart være PSU som synderen her. Raidmax er vel ikke helt top notch når det gjelder PSU faktisk. Har du mulighet så prøv gjerne å låne en skikkelig strømforsyning av en kompis ellerno

7059632[/snapback]

Blæh! Venter på en 350w Enermax jeg skal bruke som diskkraftverk, så får RaidMaxen ta seg av HK, disken med windows, tv-kort, lydkort (når det kommer) og grafikkortene. Det burde holde greit.

Forøvrig ligger 12v på 11,85-90 iflg. software-målinger. Tror ikke dette er så hakkende galt, forutsatt at det er rett.

Lenke til kommentar

7059632[/snapback]

disker bruker ikke så mye strøm. mellom 7 og 20 watt er max på en HDD ;)

Lenke til kommentar
hmm, for meg ser det der ut som ein produksjonsfeil kanskje?

7061448[/snapback]

Tenkte det samme selv. Lånte bort kortet til en kamerat i noen dager, hvis det hadde blitt ødelagt da hadde det nok vært noen fler merker rundt de to stedene jeg merket av. Ser ut som om de to delene rett og slett ikke ble satt på. :p Tok akkurat ut kortet, og det viser seg at det mangler enda en kondensator i den andre enden av kortet (den som står rett ved 6-pinspluggen).

Lenke til kommentar

Pass på at ulike versjoner av kortene kan ha samme PCB (printkort) uten at alle komponentene brukes. Kan være f.eks forskjell på TV ut og full ViVO eller lignende. Dette gjøres for at produsentene skal slippe å lage to forskjellige typer printkort til ellers nesten identiske kort. Billigere å lage 10000 av et printkort enn 5000 av to. ;)

Lenke til kommentar
Pass på at ulike versjoner av kortene kan ha samme PCB (printkort) uten at alle komponentene brukes. Kan være f.eks forskjell på TV ut og full ViVO eller lignende. Dette gjøres for at produsentene skal slippe å lage to forskjellige typer printkort til ellers nesten identiske kort. Billigere å lage 10000 av et printkort enn 5000 av to. ;)

7062702[/snapback]

Mener du layouten på kortene? Så at det var et par forskjeller faktisk (noen svarte greier som sto på forskjellige steder), men står bak at det er samme type.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...