Forumforumforum Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Skal kjøpe bruktbil for første gang i morgen. Derfor lurer jeg på en del praktiske og formelle ting. kan jo lage en liste, så det blir lett for dere å se hva jeg lurer på * Kjøpekontrakt har jeg skrevet ut fra NAF ( denne ) - Den er vel grei. meeen, hvis det er utalatt og betalt årsavgift samtlidlig som han skriver at "bilen selges fri for økonomiske heftelser". Hvem må betale den da, jeg eller han ? * Salgsmelding har jeg også skrevet ut ifra NAF (vegvesenet sitt skjema såklart) Hvem av oss leverer det ? eller skal begge levere hvert sitt ? * Ringer biltilsynet i morgen og sjekker om bilen er eu-godkjent eller om fyren prøver å lure oss (har dårlige erfaringer med det sist jeg så på bil) * Prøvekjører den og kikker etter ting som kan være feil med bilen... Noe mer enn det vi burde sjekke etter på bilen ? * Noe annet som er viktig som vi burde huske, sjekke opp etc. ? Sleng det ut for all del! På forhånd takk! Endret 12. oktober 2006 av espennyh Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Siden du allerede har vært innom Naf sine sider så råder jeg deg på det sterkeste til å be om en Naf-test før et eventuellt kjøp. De kan være gull verdt ved forhandling om pris. Dessuten gir enkelte forsikringsselskap rabatt på forsikringen din hvis du kan vise til en tilstandsrapport fra f.eks Naf. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Forhandlingen om pris tror jeg ikke det er vits å ta, den ligger et stykke under listeprisen allerede pga. mangel på ting som vi har blitt informert om. Detter er ting som ikke har noe med eu-kontrollen å gjøre, men ting som at han har holdt igjen cd-spilleren, trenger nye dekk osv. Det er snakk om 18 000, så er ikke vits i å koste på den så alt for mye. Men om det er GULL verdt med en NAF-test skal jeg såklart prøve å få til det Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Ta med deg en god lommelykt. Se og hør etter frieksos. Se om det bobler rundt tennpluggene. Dra av tennhettene (ledningen som sitter på pluggene) mens bilen er i gang, hør om bilen går merkbart dårligere (da er alt i orden). Har hørt at bilen egentlig skal stoppe når du drar dem av, men det er ikke bestandig tilfelle. Se om det nettopp er fylt olje på bilen, vises godt rundt der man fyller. Hvis det nettopp er fylt, kan det være at bilen bruker mye olje. Prøv å løft bilen under hjulbuene på begge sider. Klarer du å løfte høyt opp uten at det er særlig tungt, er støtdemperne kaputt. Edit; Altså, selvfølgelig stopper bilen når du drar av alle tennhettene. Mente jo selvfølgelig å ta av èn og èn Endret 12. oktober 2006 av BeFs Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 BeFs, takk for tips! Veit at den type biler bruker mye olje, men skal sjekke ut. Har fått tips om å prøve demperene i humper da man kjører, så man kjenner etter litt. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Det er snakk om 18 000, så er ikke vits i å koste på den så alt for mye. Men om det er GULL verdt med en NAF-test skal jeg såklart prøve å få til det 7058562[/snapback] Det er kanskje mer snakk om bronsje når bilen bare koster 18 000, men om Naf-testen viser at du kanskje må koste på over det dobbelte av hva du har regnet med i reparasjoner er det jo greit å vite om på forhånd. Dette kan jo være ting som ikke engang selger vet om. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Først ville jeg ha sjekket brønnøysundregisteret for heftelser i motorvogn. Dette oppklarer om tidligere eiere har unnlat å betale div avgifter, som du må hamle opp med senere. Her finner du brønnøysundregisteret: Tast inn regnr her! I tillegg ville jeg har sendt bilen på NAF-test. Dette tror jeg koster rundt 1500 kroner, men det er verdt det. De foretar en grundig sjekk av bilen. I tillegg kan du prøve den en tur på veien, høre etter ulyder i understellet. Du må gjerne foreta brå svinger for å høre etter feil i forstilling og lignende. Se etter rust, hvis du ser noe synlig kan du prøve å stikke en skrutrekker i gjennom. Hvis den går gjennom er det farlig rust, hvis ikke er det overflate rust som ikke er farlig. Du kan også ta beinet ditt foran eksospotta (skosålen) og høre om eksosen kommer ut noen annen plass, midt under bilen for eksempel. Dermed har du en eksoslekasje. Håper dette hjelper litt! Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Ta med deg en god lommelykt. Se og hør etter frieksos. Se om det bobler rundt tennpluggene. Dra av tennhettene (ledningen som sitter på pluggene) mens bilen er i gang, hør om bilen går merkbart dårligere (da er alt i orden). Har hørt at bilen egentlig skal stoppe når du drar dem av, men det er ikke bestandig tilfelle. Se om det nettopp er fylt olje på bilen, vises godt rundt der man fyller. Hvis det nettopp er fylt, kan det være at bilen bruker mye olje. Prøv å løft bilen under hjulbuene på begge sider. Klarer du å løfte høyt opp uten at det er særlig tungt, er støtdemperne kaputt. Edit; Altså, selvfølgelig stopper bilen når du drar av alle tennhettene. Mente jo selvfølgelig å ta av èn og èn 7058564[/snapback] Viktis å se om bilens slitasje står til kjørelengden også... en gammel bil som har liten kjørelengde bør sjekkes for: Pedalslitasje, seteslitasje, motorlyd, servicehefte (en bil som har gått for eksempel under 100 000 skal ikke ha fått service på 150 000), noen flere tips: -Start motoren, ha inn klutsjen, sett bilen i 4. eller 5. gir å rus opp til rundt 4000 omdr./min for så å slippe klutsjen fort ut. Hold gassen fortsatt inne... Stopper ikke motoren med en gang men slurer litt først så er klutsjen slitt. Sjekk ABSOLUTT alle lys, brytere og ekstrautstyr på bilen (sentrallås, setevarme, elektrisk ditt, elektrisk datt, osv.) Sjekk bagasje for fuktighet, spyl gjerne bilen med slange for å sjekke vanntettheten på bilen. Lys. Heftelser... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Ta med deg en god lommelykt. Se og hør etter frieksos. Se om det bobler rundt tennpluggene. Dra av tennhettene (ledningen som sitter på pluggene) mens bilen er i gang, hør om bilen går merkbart dårligere (da er alt i orden). Har hørt at bilen egentlig skal stoppe når du drar dem av, men det er ikke bestandig tilfelle. Se om det nettopp er fylt olje på bilen, vises godt rundt der man fyller. Hvis det nettopp er fylt, kan det være at bilen bruker mye olje. Prøv å løft bilen under hjulbuene på begge sider. Klarer du å løfte høyt opp uten at det er særlig tungt, er støtdemperne kaputt. Edit; Altså, selvfølgelig stopper bilen når du drar av alle tennhettene. Mente jo selvfølgelig å ta av èn og èn 7058564[/snapback] Hva i all verden slaks tips er dette? "se om det bobler rundt tennpluggene"? "Løfte bilen opp for å sjekke støtdemperne?" "dra av tennplugg ledningene for å se motoren går dårligere?" Om espennyh finner på og gjøre det du skriver ovenfor så blir han enten å ende opp med et blåøye eller så blir ha å bli latterliggjort om selgeren har litt peiling på bil. Støtdemperne testes ved at du gynger 2-3 ganger på for og baksjermen på begge sidene, er støtdemperne dårlige så blir bilen og gynge opp og ned 2-3 ganger etter du har stoppet, optimalt så skal bilen slutte å gynge med en gang du har stoppet. Det vises sjelden eller aldri at en person nettopp har fylt på olje, de fleste bruker trakt og da blir det heller ikke noe søl, og noen griser rett å slett hver gang de fyller olje så olje rundt påfyllinga gir ingen indikasjon om oljeforbruket. En skal *ALDRI* dra av tennplugg ledningene mens bilen er i gang, du kan ende opp med å få støt og muligens skade bilens elektronikk om den er av nyere dato. Og ikke for å nevne at eieren blir å bli dritt forbannet fordi at det ser ut som du prøver å herpe bilen hans. Fri eksos er det sjelden du verken hører eller ser med mindre hullet er stort. En NAF test avdekker slike ting Spør eier når tid registereima sist var byttet, siste oljeskift, og sjekk at lys og det elektriske fungerer slik det skal (vindusheiser, el-speil, nær/fjern lys blinklys ect) sjekk også kjøleveskenivået i beholderen, sjekk oljenivået, sjekk inni troppa på oljepåfyllinga etter et gul/hvitt smøraktig belegg, er det det så er det vann i oljen som betyr at toppakninga er gåen. og sist men ikke minst sjekk at bilen ikke har heftelser! Edit: Start motoren, ha inn klutsjen, sett bilen i 4. eller 5. gir å rus opp til rundt 4000 omdr./min for så å slippe klutsjen fort ut. Hold gassen fortsatt inne... Stopper ikke motoren med en gang men slurer litt først så er klutsjen slitt. Dette må du ikke finne på å gjøre, du utsetter motorfester og girkasse for meget stor belastning og du kan i verste fall ødelegge girkassa eller slite av et motorfeste. ..... Endret 13. oktober 2006 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 jaja, de som er med meg er litt mer bilkyndige enn det jeg er.. Skal nok gå bra! Skal la de lese igjennom det som har blitt sagt her, så får de se hva de skal gjøre eller ikke Takk fort tips alle sammen! Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg er spent på å høre forklaringen på "bobling rundt tennplugg" utsagnet Rebel-Rider sa vel det meste jeg tenkte å skrive Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Da har jeg ringt til biltilsynet, de er eu-godkjent som fyren sa.. Og de hadde ingen anmerkninger på bilen! Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Er ingen fare å handle trygt da Espen! Kjør på, selv om jeg heller hadde kjøpt russebilen vår Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Er ingen fare å handle trygt da Espen! Kjør på, selv om jeg heller hadde kjøpt russebilen vår 7061341[/snapback] haha, "bilen går som ei kule!! (bortsett fra defekt motor da)" desutten er bilen vi skal se på 7000 billigere enn dere forlanger for deres ;p ------------------ Da jeg imidlertidig kommer på biltilsynet for å kjøpe prøveskilt viser det seg at fyren ikke har betalt årsavgift etter juli 06' Han har fått purring, og hvis vi blir stoppa når vi skal frakte bilen hjem i kveld blir det evt. avskilting.. Men noen sjangser må han ta.... Det er i hvertfall en god grunn for å prute... "1500 kr. i avslag pga årsavgift!" Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Det problemet har du ikke hvis du kjøper vår! Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Da var bilen i boks!! Noe mangler, men fikk den billig så da går det enda ann! Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Da var bilen i boks!! Noe mangler, men fikk den billig så da går det enda ann! 7064533[/snapback] Hva slags bil? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hvis det bobler rundt tennpluggen, så kan dette være et tegn på at bilen har blitt kjørt tungt. Høyt gir i oppoverbakker osv. Vi hadde dette problemet på bilen vår. Hvis du er heldig kan det bare være gjengene på tennpluggene som er ødelagt, og det er bare å bytte de. Ellers kan gjengene ned til sylinderen være ødelagte, og da har man et problem. Støtdemperne testes ved at du gynger 2-3 ganger på for og baksjermen på begge sidene, er støtdemperne dårlige så blir bilen og gynge opp og ned 2-3 ganger etter du har stoppet, optimalt så skal bilen slutte å gynge med en gang du har stoppet. Dette er også en løsning. Men min fungerer også. Hvis demperne er slitt bare på den ene siden, vil kansje den gyngeløsningen ikke gi en så god indikasjon på dette? Hvis bilen har slitte dempere på den ene siden, vil man merke stor forskjell på motstanden om man løfter. Det vises sjelden eller aldri at en person nettopp har fylt på olje, de fleste bruker trakt og da blir det heller ikke noe søl, og noen griser rett å slett hver gang de fyller olje så olje rundt påfyllinga gir ingen indikasjon om oljeforbruket. De fleste jeg kjenner bruker ikke trakt. Sa ikke at dette er en indikasjon, men det er mer som en pekepinn. Jeg ville ha sjekket likevel jeg. Og du ser jo lett om oljen har ligget der en stund, eller om det nettopp er fylt. En skal *ALDRI* dra av tennplugg ledningene mens bilen er i gang, du kan ende opp med å få støt og muligens skade bilens elektronikk om den er av nyere dato. Og ikke for å nevne at eieren blir å bli dritt forbannet fordi at det ser ut som du prøver å herpe bilen hans. Er vel en grunn til at det er gummi rundt hettene? Så vidt jeg vet, så leder ikke gummi strøm så veldig godt.Hvis bilen går like godt om man drar av den ene plugghetten, kan dette være en indikasjon på at den ikke tenner på den pluggen. Fri eksos er det sjelden du verken hører eller ser med mindre hullet er stort. En NAF test avdekker slike ting Man kan jo høre veldig lett om det er frieksos på en bil. Og man ser jo om det kommer røyk ut fra en annen plass enn dert den egentlig skal komme ut av? ------- Beklager hvis dette provoserer noen. Jeg har ikke så god peiling på bil, det skal jeg innrømme, men dette er hva jeg har lært og erfart. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Da var bilen i boks!! Noe mangler, men fikk den billig så da går det enda ann! 7064533[/snapback] Hva slags bil? 7065048[/snapback] Ford Econoline XLT 1991 mod. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Hvis det bobler rundt tennpluggen, så kan dette være et tegn på at bilen har blitt kjørt tungt. Høyt gir i oppoverbakker osv. Vi hadde dette problemet på bilen vår. Hvis du er heldig kan det bare være gjengene på tennpluggene som er ødelagt, og det er bare å bytte de. Ellers kan gjengene ned til sylinderen være ødelagte, og da har man et problem. Det kan ikke boble rundt tennpluggene, hadde gjengene i topp eller tennplugg vært ødelagte så ville tennpluggen blitt skutt ut. Det finnes ingenting som kan koke/boble rundt på tennpluggen heller. Messing aluminiumsoksid og kobber koker først på temperaturer så ekstreme at det ikke ville være noe igjen å sjekke når koking/boblinga faktisk hadde oppstått. For å ødelegge gjengene i blokka/pluggen så må du skru dem alt for hardt til og da kan 2 ting skje. 1. Metallhuset strekkes og isolatoren løsner innvendig. Varmeledningen kuttes og isolatorpluggen overopphetes med autodetonasjon (tenningsbank) som resultat. 2. Isolatoren i pluggen blir så varm at den eksploderer. Dette er også en løsning. Men min fungerer også. Hvis demperne er slitt bare på den ene siden, vil kansje den gyngeløsningen ikke gi en så god indikasjon på dette? Hvis bilen har slitte dempere på den ene siden, vil man merke stor forskjell på motstanden om man løfter. Det er nettopp det den ikke gjør!. Hvor lett bilen er å løfte kommer ann på din styrke og fjærenes tillstand. mao om du heter Roger Karlsen så blir nok 80% av norges bilpark å ha dårlige dempere, men heter du porno Tanya så har 95% av bilparken å ha hatt gode dempere med din testmetode. helt ubrukelig med andre ord. Er vel en grunn til at det er gummi rundt hettene? Så vidt jeg vet, så leder ikke gummi strøm så veldig godt. Hvis bilen går like godt om man drar av den ene plugghetten, kan dette være en indikasjon på at den ikke tenner på den pluggen. Gummien er der for å hindre strømlekasje rundt pluggen, når pluggkabelen ikke lengre er tred ned på pluggen så blir det overslag med en gang til nærmeste overflate som leder strøm, og det vil si blokka eller deg alt etter hvem som er nærmest. spenninger på 15000v + har en utrolig rekkevidde og kan gi overslag så langt som 20cm unna en overflate som leder strøm. En bil som går på 3cyl er dessuten umulig å ikke legge merke til, en 4cyl motor som bare går på 3cyl høres helt forferdelig ut, er tungstartet og går dårlig. så å drive å dra ut pluggledninger er helt bortkastet og har ingeting for seg. Man kan jo høre veldig lett om det er frieksos på en bil. Og man ser jo om det kommer røyk ut fra en annen plass enn dert den egentlig skal komme ut av? Du får si det til de 2 ungdommene som ble funnet døde av eksosforgiftning tidligere i år. det var først da bilen ble undersøkt at de fant eksoslekasjen på bilen som hadde ført til at de døde, varm eksos i temperert vær er helt usynlig, så å om det er en mindre lekasje der så blir du ikke å se dem med mindre det er kaldt nok. Edit: Jeg gjør ikke dette for å trø noen på tærne, men rett skal være rett. Endret 14. oktober 2006 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå