Gå til innhold

valg av Bok i C++

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en bok til....

Nå har jeg "C++ og objektorientert programmering" av A. Quale og J. Havnen, denne er norsk, og det tror jeg det er den eneste fordelen den har.

Saken er at jeg ikke har noe særlig kjennskap til programmering før. Det er derfor ofte lettere å se hva som skjer når det er veldig enkle eksempler.

Det har blitt foreslått "The C++ Programming Language" av Bjarne Stroustrup.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja - jeg vil påstå at om en har vært litt borti programmering tidligere er "The C++ Programming Language" (forøvrig ute i 3nd ed!) god som "tutorial" også..

..den er i grunn et "must" synes jeg; en bok man _må_ ha en eller annen gang om en skal drive med dette, men riktignok ikke nødvendigvis i starten..

"Accelerated C++" regnes uansett som en god bok å starte med; så hopper man på "The C++ Programming Language" etterpå -- du får avgjøre hva du føler for (se omtaler på amazon.com !)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

kanskje litt feil å poste i denne tråden?

eg holder på å lære meg C++, og leser en bok "Programmering i C++" av Else Lervik.. Den tar ikke for seg det å lage programmer med vinduer og slikt, bare programmer i console :(

så; tar Accelerated C++ for seg slikt, eller er ikke C++ for slikt en gang?

Lenke til kommentar
kanskje litt feil å poste i denne tråden?

eg holder på å lære meg C++, og leser en bok "Programmering i C++" av Else Lervik.. Den tar ikke for seg det å lage programmer med vinduer og slikt, bare programmer i console :(

så; tar Accelerated C++ for seg slikt, eller er ikke C++ for slikt en gang?

7063160[/snapback]

en bok om C++ tar som regel kun for seg C++ .. C++ alene "inneholder" bare ting som har med konsollet å gjøre

du kan regne programmering i konsollet som et kjøretøy for å lære C++; når du kan C++ er det lett å hoppe på GUI-programmering siden ved å følge tutorialer og oppslagsverk:

http://www.gtk.org/tutorial/

http://developer.gnome.org/doc/API/2.0/gtk/index.html

..ikke hopp over C++ (med konsoll som kjøretøy for å lære C++) for så å begynne på GUI-programmering og (en halvlært) C++; du kommer til å måtte gå tilbake og fortsette der tråden slapp..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

okey..

VB da? må alt være programmert i VB for at man skal kunne bruke VB(som eg ikkje har peil på ka e), eller kan man ha C++-koder og bruke VB-GUI?

Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ikke hva du mener:

* Man kan kalle VB fra C

* Man kan kalle C fra VB

..altså man kan kombinere bruken av språkene i samme prosjekt.. men så spørs det hva du er _ute etter_..

* Om du er ute etter å tegne opp GUIer uten å måtte kode disse "manuelt" har man ting som Glade (GTK+).

Det er altså ikke bare i VB dette er mulig. Ved hjelp av Glade navgir en widgets (knapper o.s.v.) en tegner opp og refererer siden til disse navnene i kode (samme om det er C eller hva) som definerer oppførsel.

..generelt sett kan man kombinere språk mer eller mindre som man ønsker selv; jeg kombinerer mye Lisp og C..

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

oki..

for å kalle VB i C.. hvordan gjør man dette?

Eller er det _mye_ bedre/lettere med Galde for C/VB-noobs som meg? :p

btw, e Glade bare for Linux?

Lenke til kommentar
oki..

for å kalle VB i C.. hvordan gjør man dette?

Man definerer callbacks på VB-siden. (et google-søk på "callbacks vb" gir noen treff)

Callbacks er forøvrig en term som brukes i sammenheng med andre språk enn VB også. I Common Lisp definerer man callbacks v.h.a. CFFIs `defcallback'.

"Callback" er altså en generel term, se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Callback_%28computer_science%29

Eller er det _mye_ bedre/lettere med Galde for C/VB-noobs som meg? :p

Nei, du må forstatt kunne språket og forstå hva som skjer "under" - enten det er VB, C eller andre.

edit: Det kan kanskje diskuteres om dette er viktigere i språk som C enn i språk som f.eks. Python og VB.

Slike verktøy (bør) brukes av mennesker som allerede forstår hva som skjer slik at de kan spare tid. Forstår man ikke hva som skjer sitter man fast når man støter på problemer noe man _garantert_ gjør i ikke-trivielle sammenhenger.

I tillegg har man under platformer (eller lukkede biblioteker fra MS generelt sett) som Win32 liten mulighet til å se (og dermed forstå) eller rette på det som skjer under lokket så der er ikke-triviell utvikling ennå mer tuklete. Derfor er det også der lurt å holde seg til åpne løsninger som f.eks. GTK+ der debug-symboler og kildekode følger med for å forbedre situasjonen litt.

btw, e Glade bare for Linux?

7092646[/snapback]

Nei, Glade bruker GTK+ og genererer GUIer som vises v.h.a. (bruker) GTK+. GTK+ fungerer under både:

* Linux

* Mac

* Windows

* *BSD

* m.fl.

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

noen som vet om noen gode bøker som lærer en person om akkurat dette? (lage GUI i windows)

eg skjønte nemlig ikkje mye av det du linket til. heller ikkje Glade :p

har lyst å lese Accellerated C++ etter denne boken eg holder på med, og så en som forklarer koding av vinduer o.l. :)

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

Jeg kan godt poste en artikkel om koding av GTK+ under både Linux og Windows der jeg også tar i bruk Glade. Tror i grunn flere kan ha glede av dette.

..gi meg noen dager..

edit:

Nei, jeg har ombestemt meg - dette har jeg ikke tid til. Poster alikevel kort om åssen man kommer i gang under Ubuntu:

C og C++-kompiler, man-pages og verktøy:

sudo aptitude install build-essential glibc-doc manpages 

GTK+-biblioteker, Glade og dokumentasjon:

sudo aptitude install libgtk2.0-dev libgtk2.0-doc libglib2.0-doc libglade2-dev glade libpango1.0-doc

Manualer, oppslagsverk og tutorialer havner da her:

file:///usr/share/doc/libgtk2.0-doc/gtk/index.html

file:///usr/share/doc/libgtk2.0-doc/gdk/index.html

file:///usr/share/doc/libgtk2.0-doc/glib/index.html

file:///usr/share/doc/libgtk2.0-doc/gobject/index.html

file:///usr/share/doc/libgtk2.0-doc/pango/index.html

file:///usr/share/doc/libgtk2.0-doc/gtk-tutorial/book1.html

Header-filer er også greit å se over: file:///usr/include/gtk-2.0

Scons brukes til å bygge programvare:

sudo aptitude install scons

Etter dette følger du GTK+-tutorialen. Spesielt:

http://www.gtk.org/tutorial/c39.html#SEC-HELLOWORLD

og

http://www.gtk.org/tutorial/x111.html

..enkelt..

edit2: jeg skal se om det går kjappt å få opp noe v.h.a. cygwin til Win32 .. orker ikke manuelt med mingw atm.

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

hmm. da slipper jeg å låne den.. leser nemlig en annen som gjør det samme :p

neon som vet om en bok som tar for seg dette meg GUI i C++?

Lenke til kommentar
neon som vet om en bok som tar for seg dette meg GUI i C++?

7136551[/snapback]

Har du ikke sett på GTK+-tutorialen? En bok om dette er ikke nødvendig. Konsentrer deg om boken du har nå; det å få opp et GUI er lett når man kan C/C++.

Om du ikke forstår det som blir sagt i GTK+-tutorialen er det kun fordi du ikke kan C/C++; selve "GUI-biten" er simpel.

Endret av oladunk10
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

oki.. satser på å printe ut toturialen :confused:

liker ikke så veldig godt å lese fra skjermen (bestiller 22" i helgen :D ) :p

legger inn en liten edit når eg har lest toturialen. har kun 5kap. igjen av boken eg holder på med ;)

Lenke til kommentar
"Accelerated C++" boken er den forståelig for ei som ikke kan noe som helst om programmering? Jeg må lære meg programmering i C++ for Informatik II og trenger en god bok.

7142423[/snapback]

Ja, det er den - men du må være sikker på at de i kurset har fokus på høynivåbruk av C++ - ikke lavnivå-delen av C++ som er ganske lik C.

Om de har fokus på den "lavnivå-aktige" delen av C++ så ville jeg vurdert en annen bok. F.eks. "The C Programming Language". Den tar opp ting som minnehåndtering på lavt nivå, pekere o.l. i større grad enn "Accelerated C++" - selv om også denne nevner litt om dette.

..kanskje du har en link til en side som beskriver hvilke emner innen C/C++ som blir tatt opp?

Endret av oladunk10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...