Northland Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Du kan godt sammenligne Eyetoy med Wii, men konseptene er ganske forskjellige. EyeToy opererer på 2D-planet, Wii sine kontrollere lar deg "styre" i 3D. Samtidig er kontrollen et fast objekt. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at du kan godt sitte og slappe av i sofaen med Wii. Tror jeg har mistet tellingen. Ser virkelig ut som at jeg bare må gi opp det, da ingen ser ut til å skjønne det. Men det får bare være, jeg gir opp. Som jeg postet litt over, kanskje vi skal ta denne diskusjonen om et års tid. Kanskje vi alle kan faktisk få oss litt erfaring i det minste. 7085781[/snapback] Nå har ikke jeg undersøkt wii inn og ut, opp og ned.. Men av di klippene jeg har sett, er det folk som står oppreist og spiller wii og folk som gjør relativt store bevegelser enten di står eller ei.. Du har gjerne sagt det 2.000.000 ganger, men det er ikke tvil om at mangen av wii spillende krever at du gjør mer en å bare sitte opp ned i en stol.. Skal det være slik at du må først sjekke spillende om hvor mye fysisk aktivitet di krever av deg, eller kjøper kun spill der du nesten ikke bruker potensiale i kontrollene vil jeg tro wii hvertfall ikke er konsollen for deg.. Da mister wii litt av ideen, og stiller veldig svakt i forhold til 360 og ps3.. Det skal ikke være nødvendig for meg å understreke at dette er mitt inntrykk av wii.. Folk kan vite å tro så mye dem vil om wii, men det er et ekstremt lite antall av verdens befolkning som har spilt på den.. Å da mener jeg ikke testen den på en messe, men virkelig fått satt seg ned og testen den.. Så foreløpig stiller vi på lik linje når vi utaler oss.. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 [Ymse om å gå lei.] Eg vil våge meg til å vere litt uenig med deg i det Snorre. Ein god kontroll er ein viktig del av spelopplevelsen. F.eks. så fungerer mus og tastatur utmerket til strategispel, dette bidrar til at vi ikkje går lei av denne formen for styring. Med Wii-kontrollen kjem det noko heilt nytt. Ting som er nye kan virke spennande til å begynne med, og vi overser lett ting som er mindre bra. Men etterkvart som vi blir vant med kontrollen kan vi begynne å leggje merke til ting som ikkje fungerer like godt, og vi kan savne det gamle gode som tross alt fungerer bra. Då kan ein seie at vi går lei av kontrollen. edit: Dette er ikkje min meining om kontrollen, men bare nokre tankar eg gjorde meg etter å ha lest innlegget ditt. 7085251[/snapback] Absolutt et valid poeng. Nå vet vi ikke dette før vi har testet den i en god stund. Kanskje vi kan ta diskusjonen om et års tid? Dette var vel noe Nintendo DS også ble "anklaget" for, men se hvor langt den kom. En kompis av meg prøvde wii gjennom elkjøp men han var ikke så begreisret som en spiller, men sa at det passet best for familien. da man har alle spillene der man bruker armer osv. Så for seg den neste singstar/buzz konsollen men for gamere var ikke dette noe. Var ikke direkt imponert over grafikken. 7085333[/snapback] Wii er laget for å tiltrekke seg alle. Ikke alle spillene vil la deg sveive med armene. Når skal folk skjønne dette? Kanskje gjør Nintendo feil når de promoterer spillene med folk som overdriver sine bevegelser. Eller det det noe annet bak dette? Jeg klarer ikke slutte å sammenligne wii med eyetoy til ps2. Eyetoy var jo helt ufattelig morsomt i mine øyne.... I ca 5 timer! Så ble jeg rett og slett dritt lei. Ikke fristet det å vifte og veive med armene etter jeg har komt hjem fra jobb, heller ikke når jeg bare var trøtt og skulle slappe av.. Faktisk fristet det ikke dagen derpå heller, en dag som går mye i spilling, men da i en koma tilstand i sofakroken med minst mulig bevegelse. Folk ser tydeligvis forskjellig på hensikten med å spille.. Jeg for min del spiller/ser på tv når jeg slapper av.. Skal jeg ha bevegelse, går jeg heller ut å finner på noe.. Jeg sammenligner ikke eyetoy og wii rent spillmessig, men med at begge er noe nytt og spennende... En ny form å spille spill på, der du ikke bruker tradisjonelle kontroller.. Men holder dette til en helt egen konsoll? Gidder folk å spille wii "aktivt" etter 6 mnd? Å ikke minst, fungerer det teknisk sett i lengden? Kjenner jeg meg selv rett, så tror jeg at jeg hadde blitt litt lei.. Meget mulig jeg tar feil nå, for jeg har ikke prøvd den! Spennende blir det uansett, å se hvordan det går med den, å jeg håper egentlig jeg tar feil! Så lenge jeg har 360, tror jeg ikke jeg kjøper den, men håper en kamerat gjør, slik at jeg kan få spille litt på den jeg og! For det det vil være å lyge, vis jeg sier det ser kjedelig ut! 7085724[/snapback] Du kan godt sammenligne Eyetoy med Wii, men konseptene er ganske forskjellige. EyeToy opererer på 2D-planet, Wii sine kontrollere lar deg "styre" i 3D. Samtidig er kontrollen et fast objekt. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at du kan godt sitte og slappe av i sofaen med Wii. Tror jeg har mistet tellingen. Ser virkelig ut som at jeg bare må gi opp det, da ingen ser ut til å skjønne det. Men det får bare være, jeg gir opp. Som jeg postet litt over, kanskje vi skal ta denne diskusjonen om et års tid. Kanskje vi alle kan faktisk få oss litt erfaring i det minste. 7085781[/snapback] Helt enig! Få erfaring før man uttaler seg! Og det er ikke i ALLE spill man må hoppe og sprette som en gal mann/kvinne! Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Du har gjerne sagt det 2.000.000 ganger, men det er ikke tvil om at mangen av wii spillende krever at du gjør mer en å bare sitte opp ned i en stol.. Skal det være slik at du må først sjekke spillende om hvor mye fysisk aktivitet di krever av deg, eller kjøper kun spill der du nesten ikke bruker potensiale i kontrollene vil jeg tro wii hvertfall ikke er konsollen for deg.. 7085863[/snapback] Tja. Hvis det er mange spill som krever mer fysisk aktivitet, så er det en logisk følge at det er mange som ikke trenger det. Hvorfor ikke heller fokusere på spill du har lyst til å spille enn spill du ikke har lyst til å spille? Det er da slik på alle konsoller... Men det blir helt feil å si at spill som ikke krever fysisk aktivitet ikke utnytter potensialet i kontrollene. Jeg gleder meg som en unge (kanskje for mye ) til Metroid Prime 3, og det er ikke store anstrengelsen som skal til for å sikte i det spillet. De andre tinga, med grapple beam-en og de låsene du skal dra ut og rotere, kan heller ikke akkurat kalles fysisk krevende. I Zelda er det heller ikke de store bevegelsene. Det mest anstrengende må kanskje være å dra inn en fisk, men det er vel ingen som tvinger deg til å fiske, hvis du kun trenger å slappe av på sofan. Det er altså mye potensiale i denne kontrollern, selv uten de store anstrengelsene, og jeg tror vi bare har sett toppen på isfjellet hittil. Men når det er sagt, er jeg litt enig i dette med gimmick-faktor og sammenlikninger med EyeToy. Jeg har ikke fått lekt meg med EyeToy så mye, men jeg ser jo at selv om det var grisemorro, var det likefullt noe som ikke ville holde i lengden. Selv om å poppe de boblene var utrolig fasinerende, var det ikke et spill som ville klare å holde oppmerksomheten min i 10-30 timer. Det er rett og slett en utrolig morsom gimmick, som ikke varer. Litt samme tanken hadde jeg da jeg testa DS. Det var jo en drøss med minispill, f.eks., i Mario. De var artige og fasinerende med touchscreen'en, men jeg tenkte at dette kan ikke holde. Men. Så prøvde jeg Metroid Prime Hunters, og så plutselig potensialet i kontrollene. Når utviklerne klarer å ikke å rope "Se! Vi har touchscreen!" og heller prøver å gjøre det til en naturlig interaksjon med et spill som er laget for å være et "vanlig" spill, DA begynner det å bli spennende. Man skal ikke ha en aktivitet i et spill som en unnskyldning for å bruke noen nye kontroller. Man skal bruke kontrollene som et virkemiddel for å få folk til å gjøre en aktivitet i spillet. Spillet skal spilles for spillets skyld, ikke for kontrollernes skyld. Og her er det vel sorte får hos både DS og Wii. Jeg hadde nok ikke vært like entusiastisk over Rayman hvis det ikke hadde vært for at jeg har så utrolig sansen for de kaninene. WarioWare har heller aldri vært min greie, og verken DS eller Wii kommer til å klare å endre på det. Wii Sports ser jeg potensiale i i den forstand at det kan være en måte å få ikkespillende medlemmer i familien (fruen, foreldre osv.) til å spille, men det er ikke det jeg kommer til å sitte med på kveldstid når barna er i seng. Ja, det er en gimmick. Men hvis det er en gimmick som skal til for å få mora mi til å spille et tv-spill, så er det verdt det. Men det er flere spill som ikke bare er gimmick. Og det kommer til å bli flere. Akkurat som det kommer til å bli litt for mange som roper "Se! Vi kan lese av armbevegelsene dine!", uten at det er noe bra spill bak. Men disse kommer jeg bare til å holde meg unna. Jeg vil heller spille spill som Zelda, Metroid og Mario (og flere), spill som er utviklet for å være gode spill, kontroller eller ikke, men som likevel bruker kontrollens potensiale for å viske vekk grensen mellom meg og spillverdenen. Oi. Dette ble mye. Jeg får kalle det mitt inntrykk av Wii, da, som et slags alibi... Lenke til kommentar
ttt Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Absolutt et valid poeng. Nå vet vi ikke dette før vi har testet den i en god stund. Kanskje vi kan ta diskusjonen om et års tid? Dette var vel noe Nintendo DS også ble "anklaget" for, men se hvor langt den kom. Eg er enig i at denne diskusjonen passer best når vi har prøvd kontrollen. Personleg gledar eg meg veldig til å teste den, men eg samstundes forstår eg dei som er skepsisk. Sjølv om Snorre som vanleg hadde eit velforumulert innlegg, ville eg få fram at det framleis kan vere rom for folk som har litt lavere forventingar. Nå har ikke jeg undersøkt wii inn og ut, opp og ned.. Men av di klippene jeg har sett, er det folk som står oppreist og spiller wii og folk som gjør relativt store bevegelser enten di står eller ei.. Du må huske på at det er snakk om reklamer/demonstrasjoner. I desse blir alt overdrive for å få fram kva som er nytt med Wii. Hadde folka bare vifta forsiktig med kontrollen, ville det ikkje vere like klart kva som var nytt. Overdrivelse må til for å selje. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Nå har ikke jeg undersøkt wii inn og ut, opp og ned.. Men av di klippene jeg har sett, er det folk som står oppreist og spiller wii og folk som gjør relativt store bevegelser enten di står eller ei.. 7085863[/snapback] Jeg så en gang en video om Xbox hvor en unge spratt ut av morens liv og fløy gjennom luften og ble gammel og grå og falt rett ned i graven og døde. Og siden jeg ikke har lyst til å skrumpe inn til en rosin og dø, så har jeg aldri prøvd en Xbox. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Nå har ikke jeg undersøkt wii inn og ut, opp og ned.. Men av di klippene jeg har sett, er det folk som står oppreist og spiller wii og folk som gjør relativt store bevegelser enten di står eller ei.. 7085863[/snapback] Jeg så en gang en video om Xbox hvor en unge spratt ut av morens liv og fløy gjennom luften og ble gammel og grå og falt rett ned i graven og døde. Og siden jeg ikke har lyst til å skrumpe inn til en rosin og dø, så har jeg aldri prøvd en Xbox. 7087795[/snapback] :!: Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Om noe er gøy å spille eller ei kommer jo ikke ann på kontrollen, selv om enkelte kanskje tror det. Storparten av denne morroa kommer jo fra spillene selv. Kontrollen fungerer bare som et hjelpemiddel til å gjøre ting morsommere. Så det at man liksom skal kunne bli lei av kontrollen er jo bare tullete. Du skal jo ikke stå og se på kontrollen. Du skal se på spillene og bruke kontrollen til å manipulere verdenene og karakterene i spillene. Snorre 7085043[/snapback] Hvor gøy noe blir kommer absolutt ann på kontrollen. Har du prøvd å spille FPS med bare tastatur? Det er ikke spesielt gøy. Samme med å spille 3D-action spill uten analogstikk. Eller PC-RTS med Joypad. Kontrollen er første leddet til å gjøre et spill gøyt. Så må det jo ha bra gameplay også, men hvis kontrollen ikke er bra nok å kan det ødelegge godt gameplay(Og en god kontroll kan faktisk redde spill med tvilsomt gameplay). Lenke til kommentar
TCi Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Om noe er gøy å spille eller ei kommer jo ikke ann på kontrollen, selv om enkelte kanskje tror det. Storparten av denne morroa kommer jo fra spillene selv. Kontrollen fungerer bare som et hjelpemiddel til å gjøre ting morsommere. Så det at man liksom skal kunne bli lei av kontrollen er jo bare tullete. Du skal jo ikke stå og se på kontrollen. Du skal se på spillene og bruke kontrollen til å manipulere verdenene og karakterene i spillene. Snorre 7085043[/snapback] Hvor gøy noe blir kommer absolutt ann på kontrollen. Har du prøvd å spille FPS med bare tastatur? Det er ikke spesielt gøy. Samme med å spille 3D-action spill uten analogstikk. Eller PC-RTS med Joypad. Kontrollen er første leddet til å gjøre et spill gøyt. Så må det jo ha bra gameplay også, men hvis kontrollen ikke er bra nok å kan det ødelegge godt gameplay(Og en god kontroll kan faktisk redde spill med tvilsomt gameplay). 7087866[/snapback] Håper du er klar over at Wii har en enhet som heter nunchuck, som lar deg styre bevegelsen til spilleren? Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Morsomt at alle nevner at de ikke vil hoppe og sprette, kontrollen er da ikke hoppe-sensitiv? Alle spill jeg har sett blitt spillt bortsett fra Wii Sports er det kun snakk om håndleddsbevegelser i tilsvarende bevegelse som med mus i fps-spill, med noen unntak som fiskedelen i zelda etc. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Håper du er klar over at Wii har en enhet som heter nunchuck, som lar deg styre bevegelsen til spilleren? 7088029[/snapback] Jeg er klar over alt med Wii som er annonsert. Jeg gleder meg som en liten unge. men man må jo forholde seg realistisk, og saken er at hvis Nintendo skal få sin revolusjon så må kontrollen fungere ikke bare på nye sjangere og partyspill men også på alle slags gamle sjangere, helst bedre enn vanlige kontroller gjør. Og det vet vi ikke noe særlig om ennå. Og hvis den faktisk fungerer så bra som jeg tror og håper, så vil den nye kontrollen være det viktigste som faktisk gjør spillene gøyere enn på andre konsoller, og ikke bare en liten ting som Orresnei insinuerte. Endret 17. oktober 2006 av Niskivara Lenke til kommentar
TCi Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Håper du er klar over at Wii har en enhet som heter nunchuck, som lar deg styre bevegelsen til spilleren? 7088029[/snapback] Jeg er klar over alt med Wii som er annonsert. Jeg gleder meg som en liten unge. men man må jo forholde seg realistisk, og saken er at hvis Nintendo skal få sin revolusjon så må kontrollen fungere ikke bare på nye sjangere og partyspill men også på alle slags gamle sjangere, helst bedre enn vanlige kontroller gjør. Og det vet vi ikke noe særlig om ennå. Og hvis den faktisk fungerer så bra som jeg tror og håper, så vil den nye kontrollen være det viktigste som faktisk gjør spillene gøyere enn på andre konsoller, og ikke bare en liten ting som Orresnei insinuerte. 7088304[/snapback] Enig med deg der. Ser også fram til å teste om kontrollen er så god som folk sier den er. Men konklusjonen kan vi ikke komme fram til før om en god stund ennå. edit: Ser at jeg nå missforsto posten din, altså den forrige Endret 17. oktober 2006 av TCi Lenke til kommentar
Northland Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg så en gang en video om Xbox hvor en unge spratt ut av morens liv og fløy gjennom luften og ble gammel og grå og falt rett ned i graven og døde. Og siden jeg ikke har lyst til å skrumpe inn til en rosin og dø, så har jeg aldri prøvd en Xbox. 7087795[/snapback] Hvorfor klarer jeg ikke å bli kvitt følelsen av at dere tar det jeg sier mot wii personlig? Jeg kan gjerne si det enda en gang om dere ikke forstod det. Dette er det inntrykket jeg har fått av wii foreløpig. Jeg har ingenting i mot konsollen.. Inntrykket mitt til nå er, at konsollen krever mer av deg en at du bare sitter opp ned i sofaen.. Det må en del, ikke fysisk krevende som noen sa, men fysisk aktivitet til.. Det er nettopp akkuratt det jeg er små skeptisk til.. Hvor lenge dette er gøy..? For folk som har 360/ps3 itillegg til wii, vil dette gjerne ikke vær et problem, men for min del er det uaktuelt å bruke penger på 2 konsoller.. Jeg håper ikke at wii blir som eyetoy.. Tvert imot.. For det ser unektelig spennende ut! Lenke til kommentar
ttt Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Personleg beveger eg kontrollen ein del på dei konsollane som er på marknaden i dag. Det har ingen effekt, men eg lever meg som regel godt inn i spela (men eg hopper litt lenger når eg hjelper til med kontrollen). Så sånn sett ser ikkje eg på det som eit problem at du må bevege litt på håndkontrollen til Wii. Lenke til kommentar
Matsini Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 hehe har det samme "promblemet" selv. Særlig i bilspill lener jeg meg ofte til den siden jeg svinger, uten at det har effekt. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 hehe har det samme "promblemet" selv. Særlig i bilspill lener jeg meg ofte til den siden jeg svinger, uten at det har effekt. 7090826[/snapback] Nå får det det (såfremt du drar kontrolleren med deg når du lener til siden:p). Jeg tror bilspill kan bli bra på Wii. Får håpe det kommer noen gode titler. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 da man har alle spillene der man bruker armer osv. Ikke fristet det å vifte og veive med armene etter jeg har komt hjem fra jobb, heller ikke når jeg bare var trøtt og skulle slappe av.. Men av di klippene jeg har sett, er det folk som står oppreist og spiller wii og folk som gjør relativt store bevegelser enten di står eller ei.. Du har gjerne sagt det 2.000.000 ganger, men det er ikke tvil om at mangen av wii spillende krever at du gjør mer en å bare sitte opp ned i en stol.. Inntrykket mitt til nå er, at konsollen krever mer av deg en at du bare sitter opp ned i sofaen.. Det må en del, ikke fysisk krevende som noen sa, men fysisk aktivitet til.. Sukk. Så får vi nok en gang gjenta at man selv kan velge om man vil gjøre store eller små bevegelser. Selv i Wii Sports kan man velge. At de klippene du/dere har sett viser folk i aktivitet kommer av at slike videoer skal gjøre kontrolleren spennende, og da nytter det ikke å vise en bleikfeit nerd som sitter og vipper med Wiimoten i fanget, som er det man sannsynligvis ender med å gjøre. Nintendo har utallige ganger påpekt at man kan velge om man vil gjøre store eller små bevegelser, og nå er det gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden, så er det ikke på tide å la denne myten om at spillene krever store bevegelser dø?! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Og det er streken for den diskusjonen ja. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg så en gang en video om Xbox hvor en unge spratt ut av morens liv og fløy gjennom luften og ble gammel og grå og falt rett ned i graven og døde. Og siden jeg ikke har lyst til å skrumpe inn til en rosin og dø, så har jeg aldri prøvd en Xbox. 7087795[/snapback] Hvorfor klarer jeg ikke å bli kvitt følelsen av at dere tar det jeg sier mot wii personlig? Jeg kan gjerne si det enda en gang om dere ikke forstod det. Dette er det inntrykket jeg har fått av wii foreløpig. Jeg har ingenting i mot konsollen.. Inntrykket mitt til nå er, at konsollen krever mer av deg en at du bare sitter opp ned i sofaen.. Det må en del, ikke fysisk krevende som noen sa, men fysisk aktivitet til.. Det er nettopp akkuratt det jeg er små skeptisk til.. Hvor lenge dette er gøy..? For folk som har 360/ps3 itillegg til wii, vil dette gjerne ikke vær et problem, men for min del er det uaktuelt å bruke penger på 2 konsoller.. Jeg håper ikke at wii blir som eyetoy.. Tvert imot.. For det ser unektelig spennende ut! 7090037[/snapback] Nå begynte jeg vel forsåvidt å poste i denne tråden for å si at, selvom man gleder til Wii, må man ha lov til å være skeptisk. Så hvis du trodde jeg tok noe av det personlig så tar du feil. Men... det må jo kunne sies at selv om man har lov til å være skeptisk, så hjelper ofte å gjøre litt research før man bestemmer seg for om man er skeptisk eller ikke. Og som en som har prøvd å følge alt som skjer med Wii så nærmt som mulig, så må jeg ærlig innrømme at dess mer man vet om Wii dess mindre er det å være skeptisk over. Men det er ennå mer enn nok vi ikke vet. Lenke til kommentar
@ir Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Gleder meg så stort til Wii. Er bare i tvil om det blir så bra som de legger til. Hittil så er Zelda en stor nok grunn til å kjøpe wii. Samtidig er jeg skeptisk til hvordan kontrollen vil virke (som _veldig mange_ her) på alle slags gameplay. Her vil jeg ta for meg Super Smash Brawls som skal komme, siden jeg er en stor ssb fan! Vil ikke styringen blir litt hektisk, med de få knappene som er på Wii-moten? Er veldig spent på hvordan det blir. Håper bare ikke det ender med at jeg plugger inn gamecube-kontrollen istedet for Wii-moten. Endret 17. oktober 2006 av Atir_ Lenke til kommentar
Askeflink Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Heh, det er faktisk det du må. Brawl benytter Gamecube kontrolleren i stedenfor Wiimoten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå