Gå til innhold

Hva er ditt inntrykk av wii?

Matsini

Anbefalte innlegg

Orker ikke skrive på nytt, så jeg limer inn hva jeg sa i går i dne tråden som ble stengt :)

Da er jeg hjemme fra pressevisningen av Wii på elektromessa i lillestrøm

Kan egentlig greit oppsummeres med ett ord: GØY!

Å prøve Wii må ha vært noe av det morsomste jeg har vært med på siden jeg spilte mitt første spill.

Kontrollen fungerer perfekt og sitter som støpt i hendene. Ledningen mellom nunchuken og Wii-moten var aldri noe problem, den er mer enn lang nok. Sensor baren er ikke bare på størrelse med en blyant, men har også en utrolig rekkevidde! En Bergsala ansatt demonstrerte ved å gå så langt unna han kom, noe som var ca 50 meter og bevegelsene ble fortsatt oppfattet perfekt av maskinen. Er nok litt vanskelig å både se og styre 50m unna, men allikevel tongue.gif Prøvde også å gå nærme sensoren og TV'en. Ble vanskeligere å styre da pga sensitiviteten, men det er vel ikke som står 30cm unna TVen sin og spiller uansett. Optimal avstand tror jeg vil være rundt 1-3m, men lenger unna fungerer som sagt også.

Det første spillet jeg prøvde var Trauma Center som er en lanseringstittel så vidt jeg vet (fullversjonen jeg prøvde). Jeg ble imponert over hvor presist pekeren på skjermen fulgte bevegelsene mine. Har man ikke en stødig hånd i dette spillet så sliter man tongue.gif Spillet har en story, som så vidt jeg fikk med meg virket bra. Grafikken er anime-aktig og prøver ikke å være realistisk i det hele tatt. Stilfullt og kult i grunn. Skal nevnes at dette er en remake av DS versjonen.

Etter dette var det Wario Ware som stod for tur. Synes personlig det var en kort og relativt kjedelig demo. Dog var det en grei innføring over hvor mye rart man kan gjøre med kontrollen. Bilkjøring var hvertfall gøy på denne demoen, så Excite Truck og ikke minst det forhatte (hvertfall her på forumet) GT Pro Series kan bli utrolig bra.

Deretter fikk jeg prøve Zelda en god stund. Dette spillet har jeg hatt store forventninger til og de innfridde! Kontrollene var overraskende bra her og det føltes godt med "active gaming" når man slo på motstandere. Det er mange som har uttrykt sin missnøye med at man må vifte med kontrollene, men dette er slett ikke tilfelle, små bevegelser kan også gjøre store utslag. Det eneste jeg må trekke på er den litt for sensitive kontrollen når man skulle bruke bua, noe som gjorde at det var vanskelig å treffe målet sitt i starten. Også her må man ha en _svært_ stødig hånd når man sikter. Mulig dette er mulig å kalibrere inn, glemte å spørre.

Når det gjelder Zelda så snakka jeg med en av utviklerne (!). Han kunne fortelle meg at spillet vil ta ca 50 timer å fullføre hvis man bare holder på med hovedquestet og ikke gjør diverse sideoppdrag.

Så var det Wii-sports da, hva kan man si? Enkel og gøy morro. 4 player tennis var helt genialt. Det er lett å sette seg inn i, men vanskelig å mestre. Boksing var også en av mine favoritter på denne tittelen. Selvsagt mest morro hvis man har en annen å bokse med. De andre spillene på Wii-sports fikk jeg ikke prøvd noe særlig, men disse virket ok av det jeg kunne se når andre spilte.

Jeg vet at det er mange som er beskymret og klager over grafikken, og jeg er enig i at den ikke er verdens beste. De titlene som var tilgjengelige kunne like så greit ha vært på PS2 eller GC når det kommer til grafikken. Derimot var det en helt annen opplevelse med når man hadde Wii-moten og kunne delta i spillet aktivt! Glemte helt grafikken når jeg faktisk spilte selv. Jeg synes direkte synd på de som nekter å ta i Wii fordi den ikke har supergrafikk. Det går glipp av noen fantastiske spillopplevelser tror jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wiimoten er mer enn bare en kombinasjon av småting. Den brukes bl.a. til FPS-spill, og de som har prøvd Mario og Zelda sier at den fungerer utmerket. Så kan du snu den rundt og bruke den som "ratt", eller holde den som et papirfly for å styre et fly på skjermen... Du kan ikke sammenligne Wiimoten med ekstrautstyr til eldre konsoller. Den kan gjøre så mye mer.

Og jo mer jeg leser om den, desto mer spent blir jeg. Bare se på de som er i dette forumet og som har prøvd den. De er jo fra seg av begeistring! Hvordan kan det ha seg at alle som har prøvd Wiimoten er positive til den?

Jeg tror det sier litt om hva Nintendo har fått til.

Jeg var selv skeptisk i begynnelsen, men når rapportene som kommer bare bekrefter at dette er bra saker, så er det liten grunn til å tvile på Wii. Man bør nesten prøve selv før man avfeier den som en gimmick el.l.

Merkelig at enkelte ikke har fått med seg at man ikke veive med armene, forresten...

Lenke til kommentar
Som sagt over her, ting som dette passer bedre inn i arkade haller. Gjør det at man må riste kontrollen for å snurre på Mario ting så mye bedre ? Og innimellom sikte litt på skjermen som en lyspistol ? Er dette spillegleden ? Eh. For meg (og deg skulle jeg tro siden du har spilt mange år) burde dette være gammelt nytt.

7058625[/snapback]

Tja, jeg har spilt Super Mario Galaxy, og det at du må riste lett på kontrolleren for å få Mario til å snurre (og vi snakker lett, ikke mer enn å vibrere lett på hånda) gjør at spillopplevelsen blir mer involverende enn om man bare skal trykke på en knapp for å oppnå samme resultat.

På samme måte som å bruke et ratt i et bilspill gjør spillopplevelsen mer involverende, virker det som Wii-kontrolleren gjør ting mer involverende.

Men selvsagt vil det alltid være neofobe grinebitere som nekter å prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

Det er ikke det som er merkelig. Det som er merkelig er at folk ikke kan lese. Jeg spesifiserer at det ikke virker spennende å spille på Wii (som har tilnærmet samme hardware som GC) med vanlig kontroller. Som alle vet er Wii sin nestegenrasjons satsing, nettopp på kontrollene. Det er her det de har lagt pengene og teknologien sin. Om en ikke finner dette interessant kan en liksågodt spille på den vanlige GC. Det blir altså for de som ikke ønsker de innovative kontrollene at de fortsette 4 nye år på samme teknologiske nivå som forrige genrasjon.

Det er ikke interessant for meg. Jeg ønsker spill som er mye nærmere opp imot episke slag og hollywood-filmer. Der jeg er i sentrum g bestemmer hva som skjer. Wii med vanlige kontrollen vil ikke gjøre noe spesiell fremgang på dette området. All satsing liggernettopp i kontrollene som jeg trolig ikke vil komme til å bruke. Dette er det bare PS3 og 360 som tar steget mot. Om en velger Wii og ikke ønsker debanebrytene kontrollene vil en stå på stede hvil på den teknologiske fronten. Det er uaktuelt for meg.

Lenke til kommentar

Tross i at Wii er basert på maskinvaren til GC, betyr det ikke at man ikke kan få episke slag og hva det nå er på den. Slikt behøver ikke den aller nyeste teknologien for å få det til. Såklart vil det gi muligheter for mer realistisk grafikk, men dette er absolutt ikke nødvendig for å få det til. Så og si alle spill lar deg bestemme hva som skjer og du er i sentrum av hva som skjer. Ingenting med neste generasjon som endrer seg her.

Såklart vil kraftigere maskinvare levere mer virkelighetstro spill, men ut i fra jeg leser om Wii, vil kontrollen kompanserer en del for den lavere ytelsen Wii har i forhold til PS3/360. Selve kontrollen vil la deg leve deg mer inn i spillene.

Jeg kan forstå at du ikke liker at Wii ikke leverer den teknologiske dingsten med den aller siste teknologien, nå er den heller ikke bare ment for deg, en hardcore gamer. Og folk flest har absolutt liten interesse i hvilken teknologi som ligger i en konsoll.

Syns dette sitatet er veldig godt om neste generasjon:

"Vil du kjøre ned den samme veien gang etter gang, bare raskere? Eller vil du kjøre ned en ny vei som du aldri har gjort før?" - Reginal Fils Aime

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Det blir litt feil bilde. Kan heller sammenlignes med å kjøre ned den samme veien bare med ulik (forbedret) hastighet, nye dekk, automat gir, forskjellige biler, ja faktisk fly ned den samme veien (jeg elsker å fly!). Kontra det å kjøre ned nye vei hele tiden, men alltid med den samme bilen. Ja, og aldri få fly..

Jeg foretrekker her å gjøre førstnevnte. Det er ikke bare grafikk som skaper episke slag og en følelse av å være tilstede i spillet. Da må det forbedret fysikk, grafikk, animasjon, AI og antall fiender på skjermen. Slik som Dead rising. Det hadde ikke vært det samme på Wii eller GC. Det som gjør dette episk og flott å se på og delta i, er nettopp alt som Wii vil mangle. Gidder man ikke bruke kontrollene de har brukt så mye tid og penger på å lage, vil en fremdeles ligge i 4 nye år på GC nivå med de gamle kontrollene på Wii. Etter å ha fått smaken på neste genrasjon med vanlige kontroller vil det være uakuelt for meg..

Endret av Ingenting
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til Wii, den ser gøy ut å spille med. Å ha det gøy er noe jeg savner med spillene i dag(jeg har spilt siden 1989). Det er liksom ikke noe nytt, og Wii ser ut til å kanskje gi meg noe nytt. Om det så kun er en kontroll så bryr jeg meg ikke, bare det er nytt. Nå finnes det heller ikke bevis for at Wii blir kraftigere enn GC eller ikke, det får vi først se når det har kommet flere spill som virkelig tyner Wiien for det den kan klare, så denne diskusjonen kan gå fram og tilbake i evigheter.

Det som til stadighet skjer her på forumet er at folk klager over grafikken og sier at kontrollen ikke interesserer dem. Fint, da slipper jeg kanskje å diskutere spillopplevelsene mine på Wii med akkurat dere og heller med de som kanskje har litt andre interesser enn akkurat bumpmapping. Jeg mener strengt tatt at grafikk ikke nødvendigvis er tilnærmet en bra spilleopplevelse (les Doom3).

Når det gjelder at Wii ikke spiller av DVD film så må jeg si jeg er veldig glad for akkurat det. Det er jo en spillemaskin, ikke et multimediasenter, og det har heller Nintendo ikke påstått at den skal være. DVDene får heller DVDspilleren min ta seg av.

Wiien skal hvert fall få seg en fin spot i stua mi når den kommer, fordi den virker morsom, fordi jeg er retro hore og vil spille alle de gamle spillene som kommer, og fordi de spillene jeg virkelig vil ha faktisk ser helt strålende ut grafikkmessig, mario, Zelda, Metroid og Red Steel! (stil betyr like mye eller mer enn bumpmapping,8xAA og 16xAF for min del)

Lenke til kommentar
Deretter fikk jeg prøve Zelda en god stund. Dette spillet har jeg hatt store forventninger til og de innfridde! Kontrollene var overraskende bra her og det føltes godt med "active gaming" når man slo på motstandere. Det er mange som har uttrykt sin missnøye med at man må vifte med kontrollene, men dette er slett ikke tilfelle, små bevegelser kan også gjøre store utslag.

7059751[/snapback]

Prøver å fortsette der vi var i den andre tråden, Benbjo. :yes: Jeg er også litt skeptisk til det å veive med kontrollern for å slå. Har lest litt om folk som ikke akkurat var entusiastisk over denne nye funksjonen, men det høres jo lovende ut det du sier.

Det jeg er litt mer skeptisk til, er hva man evt. kan minste når man går vekk fra GC-kontrollern. Det som var så stilig i Wind Waker var måten man kunne assign'e items til X-, Y- og Z-knappene og bruke dem i mange forskjellige settinger. F.eks. tauet som hadde forskjellig funksjon om du aktiverte den mens du løp fritt, mens du hadde locket på en motstander eller mens du var i båten. Denne dynamikken gjorde at man mer eller mindre kunne definere sine egne kontrollere, som fungerte smertefritt i alle situasjoner. På Wii-moten er det jo færre knapper, og dermed færre items tilgjengelig i en gitt situasjon. Så jeg lurer på, hvordan virker dette med items, og hvordan brukes og aktiveres de, på Wii? Kan man binde dem til knapper, eller må man inn i en meny for å bruke dem?

Lenke til kommentar
Jeg kan forstå at du ikke liker at Wii ikke leverer den teknologiske dingsten med den aller siste teknologien, nå er den heller ikke bare ment for deg, en hardcore gamer. Og folk flest har absolutt liten interesse i hvilken teknologi som ligger i en konsoll.

7059952[/snapback]

Jeg har sagt dette noen ganger på forumet her nå, og jeg sier det igjen. Wii er bitteliten, har plass til 4 GC-kontroller, GC-memorycard, SD-card og den har innebygget trådløst nettverk? Samtidig så bruker den nesten ikke strøm.. Dette er noe de absolutt ikke kunne fått til med "gammel" teknologi.

Endret av SEeKz0r
Lenke til kommentar
Gidder man ikke bruke kontrollene de har brukt så mye tid og penger på å lage, vil en fremdeles ligge i 4 nye år på GC nivå med de gamle kontrollene på Wii. Etter å ha fått smaken på neste genrasjon med vanlige kontroller vil det være uakuelt for meg..

7060041[/snapback]

På den andre siden da... driter man i grafikken og setter spillglede og spillbarhet i fokus ligger ikke XBox360 på SNES nivå engang men har gått tilbake i tid, det er noe å tenke på det.

Sony må derimot ha for sin spillsatsing mot SP2 som har gjort dette til en utrolig maskin med de nye spillene som har kommet i det siste.

Vel, smaken er som baken.... har bestilt både Wii og PS3, det er på grunn av forskjellene på satsingen og derfor er det så klart fint med variasjon. Kommer sikkert til å kose meg grisemye med begge konsollene :w00t:

Lenke til kommentar
Deretter fikk jeg prøve Zelda en god stund. Dette spillet har jeg hatt store forventninger til og de innfridde! Kontrollene var overraskende bra her og det føltes godt med "active gaming" når man slo på motstandere. Det er mange som har uttrykt sin missnøye med at man må vifte med kontrollene, men dette er slett ikke tilfelle, små bevegelser kan også gjøre store utslag.

7059751[/snapback]

Prøver å fortsette der vi var i den andre tråden, Benbjo. :yes: Jeg er også litt skeptisk til det å veive med kontrollern for å slå. Har lest litt om folk som ikke akkurat var entusiastisk over denne nye funksjonen, men det høres jo lovende ut det du sier.

Det jeg er litt mer skeptisk til, er hva man evt. kan minste når man går vekk fra GC-kontrollern. Det som var så stilig i Wind Waker var måten man kunne assign'e items til X-, Y- og Z-knappene og bruke dem i mange forskjellige settinger. F.eks. tauet som hadde forskjellig funksjon om du aktiverte den mens du løp fritt, mens du hadde locket på en motstander eller mens du var i båten. Denne dynamikken gjorde at man mer eller mindre kunne definere sine egne kontrollere, som fungerte smertefritt i alle situasjoner. På Wii-moten er det jo færre knapper, og dermed færre items tilgjengelig i en gitt situasjon. Så jeg lurer på, hvordan virker dette med items, og hvordan brukes og aktiveres de, på Wii? Kan man binde dem til knapper, eller må man inn i en meny for å bruke dem?

7060410[/snapback]

Som sagt er du ikke nødt til å veie med kontroll for å slå, men jeg personlig synes det er morsommere med litt innlevelse :)

Bindefunksjonen på TP på Wii er nok litt annerledes enn på GC. Man kan ha 5 items tilgjengelige på en gang. En på B-knappen og en på hver andre knappene på styrekorset på Wii-moten.

Måten det fungerer på er at man f.eks har boomerangen på høyrestyrekors og hvis man da trykker på høyrestyrekors vil boomerangen automatisk bytte plass med den itemen som er på B-knappen. B-knappen er altså en aktiviseringsknapp. Når man trykker på denne går man inn i "siktemode" med boomerangen eller bua.

Det er også andre items som ikke trenger å aktiveres på samme måte, f.eks metallskoa. Da trykker man bare på tilhørende styrekors for å ta dem på og en gang til for å ta dem av.

Dette systemet fungerer for meg helt utmerket, kanskje enda bedre enn på GC til og med.

Til de som er skeptiske til Wii: Vær så snill å prøv maskinen med åpent sinn før dere gjør dere opp en endelig mening. Jeg var personlig redd for å bli svært skuffet etter uttalesene til noen (som jeg etterhvert skjønte var bare funnet opp i deres eget hode uten å ha prøvd maskinen), men gikk derfra positivt overrasket over kontrollen.

Lenke til kommentar
På Wii-moten er det jo færre knapper, og dermed færre items tilgjengelig i en gitt situasjon. Så jeg lurer på, hvordan virker dette med items, og hvordan brukes og aktiveres de, på Wii? Kan man binde dem til knapper, eller må man inn i en meny for å bruke dem?

7060410[/snapback]

I Twilight Princess bindes disse til ulike retninger på styrekorset øverst på Wiimote-en, men like tilgjengelige som X, Y og Z blir de nok ikke. Jeg tror ikke dette blir noe problem, men den originale GameCube-kontrolleren var jo en ergonomisk gudegave, så det kan hende Wii-Zelda blir to hakk mindre ergonomisk akkurat hva gjelder de tre konfigurerbare knappene.

Jeg har ikke sagt at Wii var en gimmick, men at bevegelsessensorene kun vil fungere som en gimmick i stortitler (fra f.eks. EA, eller Codemasters) som finnes på flere plattformer.

7060507[/snapback]

På hvilket grunnlag mener du å vite noe om dette? Har du spilt Wii-spill fra EA eller Codemasters?

Og hva er det som skiller fornuftig bruk av kontrolleren fra gimmick-bruk?

--

Generelt:

Generelt ville det være smart om folk på begge sider av fanboygjerdet her hadde en litt mer ydmyk holdning. Maskinen er ikke en gang ute enda, så å stå stolt og proklamere beinharde holdninger som at kontrolleren vil fungere perfekt, eller være slitsom, eller hvasomhelst, er bare tåpelig for øyeblikket. Spesielt hvis man ikke en gang har forsøkt konsollen.

Litt tålmodighet (til å vente på å selv få gjøre seg erfaringer, eller i hvert fall til noen troverdige kilder har fått maskinen i privat eie og hatt anledning til å teste ekstensivt) hjelper godt hvis man vil framstå som intelligent. Litt evne til å uttrykke at man holder døren åpen for at ens egne oppfatninger ikke nødvendigvis er rette.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding, Benbjo og oerhört. Jeg må nok prøve det før jeg uttaler meg noe om det vil virke bra. Har lurt litt på om jeg skal gå for GC-versjonen istedet, men fiskingen ser bare så utrolig genial ut at jeg ikke kan gå glipp av Wii-funksjonaliteten... :yes:

Edit: Hva brukes egentlig A-knappen til da? Hvis man angriper med å vifte med kontrollern?

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Takker for tilbakemelding, Benbjo og oerhört. Jeg må nok prøve det før jeg uttaler meg noe om det vil virke bra. Har lurt litt på om jeg skal gå for GC-versjonen istedet, men fiskingen ser bare så utrolig genial ut at jeg ikke kan gå glipp av Wii-funksjonaliteten... :yes:

Edit: Hva brukes egentlig A-knappen til da? Hvis man angriper med å vifte med kontrollern?

7060817[/snapback]

Åpne dører, ta tak i ting osv :)

Lurte også på å gå for GC versjonen, men tror jeg heller plukker det opp på dagen Wii kommer. Orker ikke vente mer :p

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Postet mitt inntrykk av WiiSports på Nintendo.no-forumet i stad. Slenger det inn her også jeg. :D

Etter å ha spilt WiiSports er jeg veldig imponert. Spilte fire-player i tennis, det var desidert best. Utrolig gøy, jeg hadde en gammel svensk mann på laget mitt, som hadde spilt tennis i sine yngre dager. Han var faktisk skikkelig god! Spilte mot to andre som ikke var så gode. Når man skal serve trykker man A for å kaste den opp i lufta, eller bare "kaster" opp ballen og slår. Ingen knapper ble ellers brukt i spillet, kun bevegelser. Miiene plasserte seg automatisk på banen, så det var bare slagene og timingen som man kunne gjøre noe med. Det var viktig å slå littegrann før, så man fikk bedre treff og ballen ikke gitt utenfor banen. Fysikken i spillet var god, ballen gikk dit man slo, på en måte.

Boxing spilte jeg mot en mann i 20-årene, han tok det kanskje litt for seriøst. Men jeg vant mot han 2 ganger, han vant 1. Dermed ble jeg vinneren overall, hehe. Kontrollmetode? Bare vanlig boksing. Viktig å holde guard foran hode og kroppen din, og slå når motstanderen ikke gjør det. Hvis man lener Wiimoten og Nunchuken til siden, gjorde også Miien det, noe som var et bra triks i kampens hete. Men boksing var den minst kule sporten. En kar presterte også å dra til en annen i nakken da han skulle serve. Haha!

Baseball var derimot ganske fett. Spilte 2-player, første runden skulle jeg kaste. Det var rett og slett bare å kaste slik man hadde gjort i virkeligheten, og hvis man vridde litt på Wiimoten fikk ballen skru. Det var også ganske kult å slå, fikk et par stjernetreff hvor ballen gikk utenfor banen, hehe. Var kanskje litt vanskelig å treffe. Kommer korte filmsekvenser etter man har slått hvor Miiene løper omkring som baseball-spillere, dette kan man hoppe over ved å trykke A. Ikke et spill man spiller hele tiden, men kan være gøy å plukke opp i blant.

Bowling derimot, var veldig fett. Spilte 4-player, det fungerte som vanlig bowling rett og slett. Man venter på tur. Man styrer banen til ballen med D-paden, deretter holder man inne A (eller var det B?), tar et kast, og slipper knappen (og kula). Man kan også vri litt på Wiimoten for å få skru. Veldig kult partyspill, sammen med tennis. Fin og klar grafikk på gulvet, likte "skinningen".

Golf var også kult. Også turbasert som bowling, kanskje det mest "dype" WiiSports-spillet. Her kan man skifte kølle, og så videre. Fikk ikke testet det så mye, bare et drive-slag. Ikke noe putting altså. Man starter foran golfballen og kan velge kølle osv for å prøveslå, og trykker A for å stille seg foran den og så bare slår man. Så måtte vi skru av.

Alt i alt var WiiSports et veldig bra spill som viste mange av funksjonene til Wiimoten. Synes faktisk også at grafikken var bra, teksturene på gresset, sanden og gulvene var veldig detaljerte, klare og fine. Også menyene for enkle å navigere i, i tillegg til at de var lekre og ga en god sportsfeeling. Musikken var også veldig sportsaktig, publikum var veldig livlige og det ga en veldig god atmosfære i spillet. Det beste spillet i WiiSports var helt klart tennis, som var fantastisk gøy i 4-player. En annen ting jeg la merke til var at alle kunne spille det, som jeg nevnte en gammel mann jeg spilte med. "Vanlige" folk og ikke-spillere fattet også en stor interesse av det.

Men det var alt jeg rakk, bare spør om dere lurer på noe! :)

Jeg spilte selvfølgelig også Zelda, Wario Ware og Trauma Center, men det kommer i en artikkel sammen med mer WiiSports-greier på Wii-fan.net seinere i dag..

Endret av Aylars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...