Gå til innhold

Hvordan få fullskjerm når jeg ser dvd?

KiD

Anbefalte innlegg

Jeg har koblet PC-en til tv-en (LCD 32") og ser dvd filmer gjennom pc-en, men bildet blir ikke over hele skjermen??

Har prøvd flere forskjellige avspillingsprogram, ingen av de gjør at bildet blir over hele lcd tv-en.

Kan heller ikke få dette til i menyen på tv-en.

Hvorfor går ikke dette?

Hva kan jeg eventuelt gjøre for å få utnyttet hele tv skjermen min når jeg ser dvd filmer gjennom PC?

Irriterende å se film med svart strek både oppe og nede på tv-en!

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du riktig oppløsning mtp tv-pc?

de fleste programmer vil bare trenge ett dobbeltklikk i visningsvinduet, så vil det blåses opp!

7058107[/snapback]

Hva mener du med riktig oppløsning? Har koblet til med dvi, oppløsningen stiller seg selv..? 1080 dpi..

Lenke til kommentar

ok, jeg trodde kanskje det var 1356*765 ellr noe sånt, det er det ikke så mange skjermkort som støtter... men haar du en vanlig lcd ved siden av ellr er det bare tv'en?

jeg ville tro at filmene du ser nok ikke har riktig forhold mellom høyde/bredde.

f. eks 16/9 noen har også 16/10, og vil da oppleve at filmer på 16/9 får en strek over og under

Lenke til kommentar

Han har kanskje bommet på 16:9 fullskjerm bilde 1.78:1 vs tradisjonell 2.35:1 etc. som nevnt ovenfor. Selv på projektor med 84"+ bilde får man sorte områder oppe og nede, dette er helt normalt. Har man en player som Zoom Player kan man bruke musehjulet til å zoome inn dersom man ønsker dette, kan være greit ved en del 4:3 sendinger ettersom vanlig CRT TVer uansett har overscan (noe man ikke vanligvis har fra VGA til LCD skjerm). Man kan gjerne skyve undertekst nedenfor bildefeltet hvis man ønsker å benytte det litt bedre. Desktop og spill har ikke dette problemet.

Og forresten - 1080DPI, sikker på at du vet hva du prater om? :) 1080 i dette tilfellet betyr trolig 1080 linjer på bildet (som i 1920x1080), DPI = dots per inch og ikke helt det samme ;)

Glemte å legge til noe : Kjører du 1920x1080? Er du bombesikker? Det er en knallhøy oppløsning, hvis LCD skjermen din faktisk er anbefalt (ikke takler, men anbefalt) å kjøre på denne oppløsning har du en ganske heftig LCD skjerm for de fleste av oss har bare rundt om 1280x720/1360x768 etc (mange varianter) LCD TV.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
ok, jeg trodde kanskje det var 1356*765 ellr noe sånt, det er det ikke så mange skjermkort som støtter... men haar du en vanlig lcd ved siden av ellr er det bare tv'en?

jeg ville tro at filmene du ser nok ikke har riktig forhold mellom høyde/bredde.

f. eks 16/9 noen har også 16/10, og vil da oppleve at filmer på 16/9 får en strek over og under

7058447[/snapback]

Kan godt hende du har rett i det!

Skal sjekke senere i dag!

Lenke til kommentar

7058447[/snapback]

Har en vanlig lcd tv ved siden av ja.. Koblet den til skjermkortet, dvi fra skjermkort og til hdmi på tv-en...

Lenke til kommentar
Han har kanskje bommet på 16:9 fullskjerm bilde 1.78:1 vs tradisjonell 2.35:1 etc. som nevnt ovenfor. Selv på projektor med 84"+ bilde får man sorte områder oppe og nede, dette er helt normalt. Har man en player som Zoom Player kan man bruke musehjulet til å zoome inn dersom man ønsker dette, kan være greit ved en del 4:3 sendinger ettersom vanlig CRT TVer uansett har overscan (noe man ikke vanligvis har fra VGA til LCD skjerm). Man kan gjerne skyve undertekst nedenfor bildefeltet hvis man ønsker å benytte det litt bedre. Desktop og spill har ikke dette problemet.

Og forresten - 1080DPI, sikker på at du vet hva du prater om? :) 1080 i dette tilfellet betyr trolig 1080 linjer på bildet (som i 1920x1080), DPI = dots per inch og ikke helt det samme ;)

Glemte å legge til noe : Kjører du 1920x1080? Er du bombesikker? Det er en knallhøy oppløsning, hvis LCD skjermen din faktisk er anbefalt (ikke takler, men anbefalt) å kjøre på denne oppløsning har du en ganske heftig LCD skjerm for de fleste av oss har bare rundt om 1280x720/1360x768 etc (mange varianter) LCD TV.

7059149[/snapback]

Takker for svar! :D

Nei, var nok ikke helt sikker på hva jeg pratet om! :( Men vet det nå! :thumbup:

Kjører på 1920x1080! Helt ny LCD tv og nytt skjermkort!

Skal sjekke om filmene mine har riktig forhold mellom høyde/bredde, og skal også prøve zoom funksjonen i videolan!

Håper det går bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...