Gå til innhold

Ny socket 478 cpu til under 1k, hvilken?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Lurer på om det er verdt å kjøpe ny socket 478 prosessor, eller om jeg heller burde spare de pengene, vente, og heller kjøpe helt nytt system om si.. 2-3 år.. ?

Hvis nei, hvilken prosessor hadde vært en grei oppdatering?

Har for tiden Intel Celeron D 2,4 ghz.

Takker for alle svar :)

Edit:

Bruker maskinen til litt av hvert egentlig... mer allroundbruk... photoshop, spill, video... whatever...

Nåværende hardware:

Asus P4P800SE hovedkort

Intel Celeron D 2,4ghz@2,8

PowerColor Radeon X850XT AGP

3 harddisker på henholdsvis 20, 40 og 250 gb.

det dekker vel den 'viktigste' delen...

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se etter noe på bruktmarkedet. Man får egentlig ikke noen særlig bra socket 478-CPUer til en bra pris nye om dagene, siden de er ute av produksjon.

Om denne eller denne forsatt kan leveres, kan den vel muligens være en god kandidat for overklokking. Med noe bra kjøling på selvfølgelig. Har sistnevnte (P4 2.8, men med 800 MHz buss) enda, den klarer 3.5 GHz uten noen noen extreme metoder (har en zalman 7000AlCu på).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt et billig hovedkort, gjerne demo vare eller noe sånt fra komplett socket 939 og en billig prossessor f.eks. AMD 64 3500+.

Hadde selv et 2.53GHz P4 system med X800XT PE i, denne pcen ble akkurat som en ny pc når jeg byttet til AMD prossessoren. Helt vannvittig forskjell i spill.

Har da også klokket prossessor til 2.64GHz med boxed vifta.

Jeg hadde vertfall ikke brukt penger på å oppgradere 478 socketen.

Er du litt heldig på bruktmarkedet så får du fint et okay 939 hovedkort og

en okay AMD prossessor til 1000kr.

Hilsen

Vinci

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt et billig hovedkort, gjerne demo vare eller noe sånt fra komplett socket 939 og en billig prossessor f.eks. AMD 64 3500+.

Hadde selv et 2.53GHz P4 system med X800XT PE i, denne pcen ble akkurat som en ny pc når jeg byttet til AMD prossessoren. Helt vannvittig forskjell i spill.

Har da også klokket prossessor til 2.64GHz med boxed vifta.

Jeg hadde vertfall ikke brukt penger på å oppgradere 478 socketen.

Er du litt heldig på bruktmarkedet så får du fint et okay 939 hovedkort og

en okay AMD prossessor til 1000kr.

Hilsen

Vinci

7061268[/snapback]

Bare for å nevne det, så vil jeg nødig bytte til et hovedkort som gjør at jeg må også gå fra AGP til PCI-E...

Lenke til kommentar

For ca. 2000,- Kr kan du få en Core 2 Duo E6300 (1500,-) og et ASRock 775Dual-VSTA (500,-).

Med denne kombination kan du bruke dit 'gamle' AGP graffikkort og det gamle DDR-minne. Du kan etterhvert oppgradere til DDR2 og PCIe - da det hovedkort tar begge deler.

Du trenger ikke å vente 2-3 år for å smake på nyeste 'CPU-teknologi'.

Ovenstående oppgradering vil 'sparke r*v' i forhold til ditt nuværende system.

PS. Har selv det HK med en C2D E6600 (se profil).

Edit\ Dette ultra billige HK kan ikke brukes til seriøs overklokking!

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
For ca. 2000,- Kr kan du få en Core 2 Duo E6300 (1500,-) og et ASRock 775Dual-VSTA (500,-).

Med denne kombination kan du bruke dit 'gamle' AGP graffikkort og det gamle DDR-minne. Du kan etterhvert oppgradere til DDR2 og PCIe - da det hovedkort tar begge deler.

7068441[/snapback]

Hvordan klokker dette Asrock kortet? Er det slik som noen andre Asrock,at det er lav vcore og fsb sperre på det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Edit\ Dette ultra billige HK kan ikke brukes til seriøs overklokking!

7068441[/snapback]

Hmm... høres veldig spennende ut :)

Men hva mener du med "seriøs overklokking" ?

Tenker meg at jeg i så tilfelle ikke kommer til å ha behov for å overklokke noe særlig?

Lenke til kommentar

Man har f. eks ikke mulighet for å justere på Vcore og er derfor begrenset til overklokking (OC) via FSB i den grad, som CPU og CPU-kjøler tillater ved default Vcore.

På Nettet meldes der om, at OC stopper ved ca. 290 - 300 Mhz FSB med dette HK.

Kanske det blir muligt å justere på Vcore med en fremtidig BIOS oppdatering - tviler dog på det (begrenset hva man kan få for 500 dask).

Jeg kan kjøre stabilt med 100% load 24/7 med C2D E6600 og dette HK ved 280Mhz FSB med stock-kjøler og goop. (kan ikke betegnes som 'seriøs' OC dette) ;)

Edit\ Fant denne test/reveiw av hovedkortet.

For mig er dette hovedkort en genial overgangs-platform - da jeg ikke har råd til å oppgradere over hele linjen samtidigt.

PS. Selv om du ikke overklokker den foreslåte oppgradering - vil du få en svert merkbar ytelsesforbedring over ditt gamle system.

Du bør ku forlange ca 500,- kr for ditt gamle HK og Celeron CPU, hvis du selger det samlet.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Takker for veldig god informering :)

Jeg får vel ideen ligge å "godgjøre" seg litt før jeg gjør et eventuelt kjøp, og hvor var det de solgte dette hovedkortet? På Komplett?

Edit:

Men nå er saken den om jeg heller burde velge ASROCK 939DUAL-VSTA eller ASROCK 775DUAL-VSTA..?

Tipper dette går mest på personlig smak eller?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

det er greit dette med at 775 er greit inne i markede, men hos intel er det brikkesettene som blir byttet ganske ofte, så han vil nok ikke klare 4kjerneprossesorene som kommer fra intel, selv om de bruker 755.

og lets face it, han kommer til å skifte hovedkort neste gang han kjøper pc deler uansett.. og du får rimelig gode cpu'er som x2 4200 til 939 for en billig penge!

Lenke til kommentar

Quad core-CPUer støttes av dagens chipsett, ikke nødvendig å bytte noe som helst. Folk kjører jo Kentsfield på i965-kort uten problemer. Nå bruker jo dette kortet chipsett fra ULi, men regner med der ligger støtte for 4 kjerner der også. Så da kan han jo ta med seg kortet videre. Socket 939 på den annen side kommer det jo ikke 4 kjerners-CPU til, så da må han bytte.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Quad core-CPUer støttes av dagens chipsett, ikke nødvendig å bytte noe som helst.  Folk kjører jo Kentsfield på i965-kort uten problemer.  Nå bruker jo dette kortet chipsett fra ULi, men regner med der ligger støtte for 4 kjerner der også.  Så da kan han jo ta med seg kortet videre.  Socket 939 på den annen side kommer det jo ikke 4 kjerners-CPU til, så da må han bytte.

7073885[/snapback]

Høres ut som det i tilfelle blir 775 da....

Sitter og tenker på om jeg skal spare opp rundt 10k for så å kjøpe flunkende nytt system i stedet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...