_NiXoN_ Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Nei, det er ikke feil. Sjekk litt rundt og du finner fort ut at det er jeg som har rett. Lenke til kommentar
Lakima Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Så det er ikke bra og spise rå egg etter trening? Hvis jeg har forstått det riktig. Men Tunfisk da? er det noe galt med det? Endret 13. oktober 2006 av Chicken89 Lenke til kommentar
Bobby1 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Dette vil jo si at kroppen har tatt glukosen ut av blodbanen og inn i vevene. Dette er jo nettopp det vi vil. Men det jeg også kunne se ut i fra den publikasjonen var at Insulin nivået var høyere. Dette er jo også posetivt. Denne publikasjonen taler jo deg midt imot 7061280[/snapback] Hmm Leste vist feil.. Eg såg på "glucose area" Fant ein fin forklaring på dette frå her Karbohydrater utsondrer insulin. Proteiner og fett senker denne insulinen. Men et unntak kan man si at myse proteiner sammen med raske karbohydrater er. Myse+karbs skaper en enda høyere insulin peak, enn hva man ville fått med bare karbs. Insulin er gunstig etter trening. Det er derfor mange mener at GI tabellen bare er teit, pga at dersom man spiser et måltid sammensatt av proteiner, fett og karbs, vil GI'en gå ned (eller insulin utskillelsen, vil synke). Har og hørt at kasein proteiner blitt tatt seinere opp dersom man tar det sammen med fett. Derfor er ikke fett bra, fordi dersom man spise fett, samtidig som man ønsker en insulinpeak, er det som å tråkke på gassen og bremsen samtidig. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Dette vil jo si at kroppen har tatt glukosen ut av blodbanen og inn i vevene. Dette er jo nettopp det vi vil. Men det jeg også kunne se ut i fra den publikasjonen var at Insulin nivået var høyere. Dette er jo også posetivt. Denne publikasjonen taler jo deg midt imot 7061280[/snapback] Hmm Leste vist feil.. Eg såg på "glucose area" Fant ein fin forklaring på dette frå her Karbohydrater utsondrer insulin. Proteiner og fett senker denne insulinen. Men et unntak kan man si at myse proteiner sammen med raske karbohydrater er. Myse+karbs skaper en enda høyere insulin peak, enn hva man ville fått med bare karbs. Insulin er gunstig etter trening. Det er derfor mange mener at GI tabellen bare er teit, pga at dersom man spiser et måltid sammensatt av proteiner, fett og karbs, vil GI'en gå ned (eller insulin utskillelsen, vil synke). Har og hørt at kasein proteiner blitt tatt seinere opp dersom man tar det sammen med fett. Derfor er ikke fett bra, fordi dersom man spise fett, samtidig som man ønsker en insulinpeak, er det som å tråkke på gassen og bremsen samtidig. 7062298[/snapback] Jeg er forsatt ikke helt enig Karbohydrater blir tatt opp tidligere i tarmen en fett. Når karbohydratene blir tatt opp sonderes insulin ut, hvor høyere GI, jo mer insulin. Jeg skjønner ikke helt hvordan fett kan bremse når karbohydratene, når karbohydratene blir tatt opp først. Skal spørre på TF jeg. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Nei, det er ikke feil. Sjekk litt rundt og du finner fort ut at det er jeg som har rett. 7062082[/snapback] Hvis du mener Lena Mathisen Østhus som har deltatt i NM og VM, vært redaktør Muscle Media og er Daglig Leder i TN.no har feil, så vil jeg at du skal vise meg dine kilder. Lenke til kommentar
Bobby1 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Eg tror at karbohydratene og fettet blir spaltet sammnen Det er min forklaring. Rett meg, vist dette er feil Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Når du trener er det meninga at du skal brenne opp all eller mest mulig av glycogen lagrene i kroppen. Deretter vil måltidet du spiser etter trening erstatte disse lagrene. Ved å brenne karbohydrater brenner man også fett - og fortsetter brenne 1-2 timer etter man er ferdig med trening. Ved å brenne opp hele glycogenlgret i kroppen, har man størst sjans for at et høy carbo/lav fett måltid etterpå skal gjøre hva det gjør best. Karbohydratene man spiser etter trening har et sted å gå - altså å bygge opp glykogenlagrene igjen. Om man spiser fett etter trening, vil fettet 98% sikkert legge seg som fett i kroppen - noe vi ikke ønsker i det hele tatt. Derfor er det best med raske karbohydrater etter trening, og ikke så mye prots/fett. Hvertfall første timen/to timene. Tomme glykogenlagre øker sultfølelsen i kroppen, men man må ikke la seg lure helt av dette. Etter man har fått i seg karbohydrater vil man få en metthetsfølelse. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Om man spiser fett etter trening, vil fettet 98% sikkert legge seg som fett i kroppen - noe vi ikke ønsker i det hele tatt. Derfor er det best med raske karbohydrater etter trening, og ikke så mye prots/fett. Hvertfall første timen/to timene. 7065831[/snapback] Du mener at fett ikke blir brukt som energi kilde og går rett til lagring. Og at proteiner ikke er bra før to timer etter trening. Så du vill ikke ha proteiner i det største anabolet vinduet du kan få Hvor i all verden har du dette fra? Hvem har sagt dette til det? Kilder takk!! Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Vel, reformulere - "ikke så mye proteiner" - "ikke for mye". Proteiner er selvfølgelig bra. Tja, hvor jeg har lest det - klarer jeg ikke diske opp med det første, men sånn jeg husker det hvertfall. Oppsummering: Masse prots 1 time før trening, bra med raske carbs innen 2 timer etter trening - fyfy med fett rett etter trening *peke på fet mann*. Lenke til kommentar
MGS3 Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det er forvirrende å lese disse svarene.. DeeTee sier at en bør vente med proteiner etter ca. 2 timer etter trening, mens her sier Databamse noe annet (Lengre nede på siden) Er det jeg som misforstår? Lenke til kommentar
_NiXoN_ Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det viktigste er å få i seg raske karbohydrater kjapt. Mange tar også litt proteiner sammen med disse karbohydratene, men det er ikke så uhyre viktig at proteinene kommer RETT etter trening, man skal jo spise et vanlig måltid med mye proteiner ca en time etter trening. Og som sagt, ikke noe fett. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Vel, reformulere - "ikke så mye proteiner" - "ikke for mye". Proteiner er selvfølgelig bra. Tja, hvor jeg har lest det - klarer jeg ikke diske opp med det første, men sånn jeg husker det hvertfall. Oppsummering: Masse prots 1 time før trening, bra med raske carbs innen 2 timer etter trening - fyfy med fett rett etter trening *peke på fet mann*. 7067093[/snapback] Tror du har mixa om på carbs og proteiner der. Skal du bygge muskler bør man ha i seg protein etter trening. Lenke til kommentar
Bobby1 Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det er like viktig med karbohydrater, som protein etter trening.. Tar man kun protein, går dette til energi, og ikkje till byggestoff. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Det er like viktig med karbohydrater, som protein etter trening.. Tar man kun protein, går dette til energi, og ikkje till byggestoff. 7070136[/snapback] Sant det, men er viktig å spise proteiner etter trening også, ikke bare før. Spiser du dem før trening blir de brukt som energi under treninga. Skal vel ha i seg ca. dobbelt så mye karbohydrater som proteiner etter trening om jeg ikke tar helt feil Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 http://www.iform.no/pub/art.php?id=280 Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) http://www.iform.no/pub/art.php?id=280 7079323[/snapback] Ok, så en proteinshake ca 1 time før treningen starter, men det står ikke noe om man skal ta det etter treningen i tillegg, skal man det? Spennende artikkel forresten. Skal bli interessant å se om det blir forbedringer Endret 16. oktober 2006 av Databamse Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Ok, så en proteinshake ca 1 time før treningen starter, men det står ikke noe om man skal ta det etter treningen i tillegg, skal man det? 7079542[/snapback] Hm, det lurer jeg også på. Virker nå litt logisk, men på en annen måte ikke. Skal prøve med proteiner før trening, jeg. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Hm, det lurer jeg også på. Virker nå litt logisk, men på en annen måte ikke.Skal prøve med proteiner før trening, jeg. 7079597[/snapback] Ja, du ser dem skriver "på en kryssende måte" i den artikkelen, så da er ikke dette noe tull. Det virker, håper jeg hehe. Men shake etter trening? Noen som vet? Altså, i tillegg til før treningen. EDIT: Fant noe nyttig info: Take the fast protein before training, and a slow protein after for maximum anabolic effect. Eksempel på rask protein er myseproteinpulver og eksempel på trege proteiner er kasein. Det står masse ting der om protein myter osv i tillegg. Endret 16. oktober 2006 av Databamse Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Ja, jeg tar hvertfall myseproteiner før trening, og en blanding av carbs og trege proteiner etter. Henholdsvis 40g carbs 20g proteiner etter. Føler det fungerte bedre for meg enn en stor shake etter trening. Lenke til kommentar
MGS3 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Ja, jeg tar hvertfall myseproteiner før trening, og en blanding av carbs og trege proteiner etter. Henholdsvis 40g carbs 20g proteiner etter. Føler det fungerte bedre for meg enn en stor shake etter trening. 7081058[/snapback] Hvilken mat spiser du da? Eller tar du en shake? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå