Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å "Dele denne mappen' i XP


Anbefalte innlegg

Har lagt "Min musikk" på egen partisjon adskilt fra operativsystemet (som ligger på C). Har enkelt hjemmenettverk, og ønsker å dele musikken mellom maskinene. Har valgt 'Del denne mappen' under fanen 'Deling' på 'Egenskaper' for Min Musikk.

De andre maskinene finner mappen under 'Mine Nettverksteder', men får ikke tilgang.

 

Andre dokumenter som fysisk er trukket inn i 'Delte Mapper' på min maskin (bilder/musikk etc) kan leses og og avspilles.

 

Hvorfor får jeg ikke delt 'Min Musikk' med de andre maskinene på nettverket? Skal det være nødvendig å trekke mappen inn under *Delte Mapper'? (Hvorfor da ha fanen 'Deling' under 'Egenskaper' for mappen?) :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joa det skal gå å dele mappen med musikk i win xp under fanen Deling på Egenskaper. For enkel Fildeling dobbelklikk på: Min Datamaskin > Verktøy > Mappealternativer > Vis og huk av for "Bruk Enkel Fildeling" Bruk og Ok.

 

 

På Windows Server 2003 derimot så går ikke det å dele musikk, fikk det aldrig til ivertfall :ermm:

Lenke til kommentar
Joa det skal gå å dele mappen med musikk i win xp under fanen Deling på Egenskaper. For enkel Fildeling dobbelklikk på: Min Datamaskin > Verktøy > Mappealternativer > Vis og huk av for "Bruk Enkel Fildeling" Bruk og Ok.

 

 

På Windows Server 2003 derimot så går ikke det å dele musikk, fikk det aldrig til ivertfall :ermm:

7059643[/snapback]

Hmmm.... Nei, dessverre, dette funket ikke... 'Min Musikk' ligger som en undermappe (under 'Mine Dokumenter') på D. Ticket for 'Enkel Fildeling' men - dessverre.....

Lenke til kommentar
Hvis du har XP Pro så bør du sjekke innstillingene for sikkerhet for denne mappen. Høyreklikk på "Min musikk" og velg egenskap, deretter sikkerhet og sjekk at bruker "Alle" (tror jeg det heter i norsk XP) har rettigheter til mappen.

7078463[/snapback]

Dette alternativet finne sikke for 'Min Musikk' - se vedlagte bildefil for 'Egenskaper'.

Kan det være fordi den ligger på drev D?

post-89170-1161276283_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vist du ikke hadde enkel fildeling på når du delta mappa og skrur dette på i etterkant så har den mappa forsatt rettighetene som før(dvs. ingen får tilgang)

Nå med enkel fildeling PÅ lag en ny mappe og del den.

Får di andre tilgang til den flytter du bare musikken over og slette den gamle mappa.

 

Skal du fixe rettighetene på den mappa må du skru AV enkel fildeling(da får du opp mere under deling på mappa) og legge inn "ALLE" som bruker.

Endret av taz
Lenke til kommentar
Vist du ikke hadde enkel fildeling på når du delta mappa og skrur dette på i etterkant så har den mappa forsatt rettighetene som før(dvs. ingen får tilgang)

Nå med enkel fildeling PÅ lag en ny mappe og del den.

Får di andre tilgang til den flytter du bare musikken over og slette den gamle mappa.

 

Skal du fixe rettighetene på den mappa må du skru AV enkel fildeling(da får du opp mere under deling på mappa) og legge inn "ALLE" som bruker.

7108049[/snapback]

Skal teste dette. Kan fortsatt kalle mappen 'Min musikk' evt rename til dette etter testing, og få den på Startmenyen?

Lenke til kommentar
Sjekk denne guiden her.

7109506[/snapback]

Nyttig den guiden der. Var ikke nødvendig å starte i Safe Modus, men det er tydeligvis av betydning at man setter 'enkel fildeling' FØR man deler mappen med nettverket...

 

Sjekket at jeg hadde satt opp for enkel fildeling (Min Datamaskin/Verktøy/MAppealternativer/Vis/).

Laget så en ny mappe paralellt med Min musikk (kalte den Min musikk2). Kopierte inn en musikkfil til denne mappen. Delte så denne mappen med nettverket, og sjekket at det funket. Flyttet så alle musikkfilene til denne mappen (Min Musikk2). Slettet mappen Min Musikk. Endret navn på Min Musikk2 til Min Musikk. Nå funker det.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kommer sent, men godt (håper jeg)

 

Jeg pleier aldri å bruke enkel fildeling - synes det suger max. Liker å ha full kontroll på NTFS- og Sharerettigheter selv. UTEN enkel fildeling gjør du følgende:

 

- Gå inn i kontrollpanel og lag en bruker som heter feks. "Deling" og sett passord på den.

- Høyreklikk mappen du skal dele og velg "Sharing and security"

- Velg "Share this folder" (endre evt. navnet på den) og klikk på knappen "Permissions" gi "Everyone" full control. Trykk "OK"

- Gå til NTFS taben og velg "Add". Skriv inn navnet "Deling" og trykk OK.

- Gi brukeren "Deling" "Full control" og trykk "OK"

 

De andre maskinene som skal koble seg opp vil nå finne PCen din og den delte mappa under "My network places", men tilgang krever autentisering - altså "Deling" brukeren m/passord som skrives inn på følgende måte:

<NAVNET PÅ DIN DATAMASKIN>\deling <---- (uten <>)

passord

 

Klikk av for husk passord og alt skal være i boks. Mange som lurer på dette med deling - burde vært en sticky om det...

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kommer sent, men godt (håper jeg)

 

Jeg pleier aldri å bruke enkel fildeling - synes det suger max. Liker å ha full kontroll på NTFS- og Sharerettigheter selv. UTEN enkel fildeling gjør du følgende:

 

- Gå inn i kontrollpanel og lag en bruker som heter feks. "Deling" og sett passord på den.

- Høyreklikk mappen du skal dele og velg "Sharing and security"

7120560[/snapback]

Skal jeg gjøre dette når jeg er pålogget med brukeren 'Deling'?
- Velg "Share this folder" (endre evt. navnet på den) og klikk på knappen "Permissions" gi "Everyone" full control. Trykk "OK"

- Gå til NTFS taben og velg "Add". Skriv inn navnet "Deling" og trykk OK.

- Gi brukeren "Deling" "Full control" og trykk "OK"

 

De andre maskinene som skal koble seg opp vil nå finne PCen din og den delte mappa under "My network places", men tilgang krever autentisering - altså "Deling" brukeren m/passord som skrives inn på følgende måte:

<NAVNET PÅ DIN DATAMASKIN>\deling  <---- (uten <>)

passord

 

Klikk av for husk passord og alt skal være i boks. Mange som lurer på dette med deling - burde vært en sticky om det...

 

*Tronaldo*

7120560[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...