Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Opp- og nedlastnings hastighet??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Halv/full duplex har ingenting med at hastigheten ut synker når man laster ned for fullt.(eller omvendt)

Full duplex = kan motta og sende data samtidig

(Som en vanlig telefon, der begge kan prate samtidig)

Halv duplex = kan kun motta ELLER sende data.

(ja, akkurat som en Walkie Talkie fungerer)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-07 21:39, skrev Guybrush:

Halv/full duplex har ingenting med at hastigheten ut synker når man laster ned for fullt.(eller omvendt)

Full duplex = kan motta og sende data samtidig

(Som en vanlig telefon, der begge kan prate samtidig)

Halv duplex = kan kun motta ELLER sende data.

(ja, akkurat som en Walkie Talkie fungerer)

Feil !

Walkie Talkie er Simplex hvor f.eks. en bruker gjør seg ferdig med en setning (og slipper knappen) før den andre kan gi tilbakemelding.

I Half Duplex switches pakkeretningen annenhver gang (opp/ned) automatisk.

Lenke til kommentar

ADSL kan være enten half duplex eller full duplex. Dette er opp til adsl leverandørene å legge inn. Typisk vil dette si at privatabonenter har half duplex og bedriftsabonenter får full duplex. Det samme er det egentlig med sdsl også, men catch leverer da full duplex til alle sine kunder.

Lenke til kommentar

Så da har vi hatt en del personer som har sagt at half duplex betyr at upload har en innvirkning på download og motsatt, og vi har de som sier motsatt. Jeg for min del kan ikke tenke meg noe så sykt som at folka hos NGT og Telenor osv. lar dette skje, men er det noen som VET hva dette betyr? Hvis det stemmer kommer jeg iallefall aldri mer til å uploade!

Oi.... Okay, jeg sjekka akkurat... Download er prioritert over upload, så hvis begge skjer samtidig så synker upload ned til minimum! :sad:

F**n ta Half Duplex!

Noe som vet om Chello er Full eller HAlf btw?

[ Denne Melding var redigert av: Blib på 2002-11-07 23:43 ]

Lenke til kommentar

Her var det en del folk som ikke helt vet hva de snakker om.... Nesten alle her inne har under 50 poster :grin:

uansett, både Telenor og NGT har faktisk half duplex (mener jeg da) Telenor påstår at de har full, men sier noenganger at de har full. Mener å ha lest i en tråd at det var half de hadde. (kan uansett sjekkes i routeren til de som har Telenor. Det har nemlig ikke jeg :grin:)

Den hovedsaklige grunnen til at Download kapasiteten blir så lav når du bruker full upload er likevel at ADSL sender ut pakker som de som laster opp må ha en godkjennelse på at har kommet riktig frem. Når upload allerede er på 100% blir det satt i kø, og deretter sendt. Da tar det lenger tid før neste pakke blir motatt osv osv... (litt kronglete forklart, men dere skjønner tegninga)

Håper dette klarerte litt...

edit: Chello er half duplex oxo

edit 2: Har fått høre at full duplex skal komme til NGT. Om det har kommet vet ikke jeg noe om. De hadde det IKKE den 3. april (da mailen ovenfor er fra)

- Ikke undervurder min manglende kompetanse, :grin: og få noreg ut av Norge!

[ Denne Melding var redigert av: xvani på 2002-11-08 13:58 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...