Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Opp- og nedlastnings hastighet??

Anbefalte innlegg

Trenger egentlig å få vite en gang for alle...:

Er opp og nedlastningshastighet det samme, eller to forskjellige ting. Jeg mener, skal den ene gå ut over den andre? Jeg har en 1024/550 linje. Den raskeste hastigheten jeg har oppnådd på opplastning er 23kb/sek. Da målte jeg nedlastningshastigheten på itavisen og fikk ca 200 kbit/sek, eller ca 800kbit/sek mindre enn normalt.

Er det slik det skal være, eller suger Telenor maks!!??

Takker masse på forhånd for svar på dette innlegget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

teleno`? når fikk dem 550kbit ut? hehehe nei du har ikke mer en 256kbit ut dette er maksimalt 28 men når det gjelder telenor må du regene ca hele hastigheten delt på 10 så du vil ligge på rundte 102.5 kbyte ned og ca 25 kbyte ut men teoretisk hastighet er 128/28 kbyt mer at den tregeste er ut linja di og en ting til knekker du ut linja di knekker du også forespørsel delen dermed får du ikke opp diverse sider

Lenke til kommentar

teleno`? når fikk dem 550kbit ut? hehehe nei du har ikke mer en 256kbit ut dette er maksimalt 28 men når det gjelder telenor må du regene ca hele hastigheten delt på 10 så du vil ligge på rundte 102.5 kbyte ned og ca 25 kbyte ut men teoretisk hastighet er 128/28 kbyt mer at den tregeste er ut linja di og en ting til knekker du ut linja di knekker du også forespørsel delen dermed får du ikke opp diverse sider

Lenke til kommentar

Opp og nedlastingshastighet er ikke det samme. Opp er det du klarer å gi fra deg, ned er det du klarer å ta til deg. Disse skal være uavhengig av hverandre.

I ditt tilfelle vil det si at du skal kunne laste ned fra en server med 1024Kb, mens laste opp til en med 550Kb. Hvis du laster ned med 1024Kb skal du samtidig kunne laste opp med 550Kb. Hvis den ene går ut over den andre leverer ikke din leverandør det den skal. Jeg har ADSL selv og laster glatt ned på maks selv om andre henter fra meg...

Lenke til kommentar

Det er så feil som det kan få blitt.

ADSL er ikke full duplex, dvs at om du, som i mitt tilfelle har f.eks 2048/640 kbit kan du laste ned

på 2048 kbit så lenge du ikke har ut trafikk.

Regnestykket er enkelt.

Du kan ta mot 2048kbit pr sekund, eller sende 640kbit pr sekund. Det vil si at om du tar mot med 1500kbit pr sekund, tar det 0.73 sekunder å ta mot dette, da har du 0.27 sekunder igjen til å sende i 640kbit hastighet, og du får sendt 172.8 kbit.

Med adsl kan du ikke sende og laste på full hastighet samtidig og regnestykket blir som jeg sa over:)

Telenor leverer vel heller ikke 550kbit ut løsninger? Og du får det du betaler for, på adsl er inn/ut maks hastigheten du kan oppnå i gitt retning under optimaleforhold. Skal du ha fullduplex kan du f.eks prøve sdsl shdsl eller vdsl.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke ADSL... Og jo, "Telenor" tilbyr 550 ut. (Hvis ikke hadde jeg ikke skrevet det...) Jeg er lovet fra Telenor at abbonomentet ikke skulle forandres da de kjøpte opp et mindre kabelselskap for snart et år siden, Alfanett. De lovet en hastighet på 1024/550. Jeg har internett via kabel.

Så fikk vi ryddet opp i det....

[ Denne Melding var redigert av: eirikjo på 2002-11-05 12:14 ]

Lenke til kommentar

<Det er så feil som det kan få blitt.

<ADSL er ikke full duplex, dvs at om du, som i mitt <tilfelle har f.eks 2048/640 kbit kan du laste ned

<på 2048 kbit så lenge du ikke har ut trafikk.

Da må jeg beklage. Skrev bare ut i fra det jeg opplever selv, og ikke hva jeg kanskje burde vite :smile:

Lenke til kommentar

Men jeg gir meg ikke :smile:

ADSL ER full duplex, og det er defor riktig det jeg skrev. Man vil merke at hastighetene er litt avhengige av hverandre fordi opplasting av en fil vil kreve litt av nedlastingshastigheten til bl. annet "kontrollsignaler".

Du bruker altså litt av opplastingshastigheten for å kunne laste ned, og motsatt. Dette er lite merkbart, i alle fall hos meg. Man kan altså laste med tilnærmet full/full vha ADSL.

Det er i alle fall det jeg klarte å finne ut etter litt gransking av kunnskapene opp i mot google sine svar :smile:

Lenke til kommentar

Men hva er kabel? Full eller halv duplex? Skal virkelig min hastighet ned bli så svekket fordi jeg laster opp til noen andre??

Dessuten får jeg ikke hva jeg betaler for. Er lovet 550 ut, men oppnår bare en hastighet ut på 23 kb/sek. Under halvparten av hva jeg egentlig skulle hatt. Da bruker jeg ikke linjen til å laste ned noe heller!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-05 12:05, skrev talisar:

Det er så feil som det kan få blitt.

ADSL er ikke full duplex, dvs at om du, som i mitt tilfelle har f.eks 2048/640 kbit kan du laste ned

på 2048 kbit så lenge du ikke har ut trafikk.

Du tar nå litt feil du også, ADSL er full duplex men du taper endel hastighet når du kjører fullt både inn og ut pga at en nedlastning krever en del komunikasjon tilbake til serveren den laster ned fra og dette går jo naturlig utover den totale hastigheten.

Dette blir veldig merkbart på ADSL-linjer som er veldig asynkrone, f.eks 704/128 o.l

Lenke til kommentar

Mange som påstår at Telenor ADSL ikke er full duplex på denne tråden. Det stemmer ihvertfall ikke med det Telenor selv påstår på sine sider. I følge begge linkene nedenfor, så er det full duplex.

http://www.online.no/guide/adslguide_hastighet.html

http://www.online.no/guide/adslguide_veiledninger.html

At det føles som halv duplex er derimot en helt annen sak. Har 704/128-linje og har null problemer med å utnytte linjen ut maks. Desverre så klarer jeg bare å få maks 1/3 av den nedlastningshastigheten jeg da skal når kapasiteten ut er utnyttet fullt ut.

Lenke til kommentar

Fra Telenor sine sider :

"Er det normalt at nedlastingshastighet synker når jeg laster opp filer?

Ja. En Online ADSL-forbindelse er full duplex. Det vil si at man kan sende og motta data samtidig uten at den ene datastrømmen påvirker den andre."

Snakk om å skyte seg selv i foten da... :roll:

Telenor har funnet opp en egen form for Full Duplex ?

ADSL KAN få's med Full Duplex.

ADSL fra NGT er Half Duplex

ADSL fra Telenor er ifølge dem selv Full Duplex, men har generelt dårligere kapasitet enn NGT's Half Duplex. Kankje det er 50% Full Duplex :roll:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-05 14:48, skrev hasuwest:

Quote:

Den 2002-11-05 14:07, skrev AndreM:

ADSL ER full duplex.

Telenor ADSL ER IKKE Full duplex dermedbasta!

JO det er det! Jeg kan laste ned i full hastighet(90KB/s) og laste opp i full hastighet (14KB/s)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...