Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gratis skolebøker til vgs, en god ordning?


Anbefalte innlegg

14,2 mill. kroner til gratis læremidler

Fylkesrådmann Halvard Kausland er i store trekk fornøyd med virkningen av statsbudsjettet for de videregående skolene i Vestfold. Økningen i budsjettet vil for det meste være rettet direkte mot elevene – gjennom gradvis innføring av gratis læremidler og stipendordning for elevene.

 

Ordningen med gratis læremidler vil starte med elevene i videregående trinn 2 – hvor ordningen gjelder fra høsten 2007. Fra høsten 2008 vil ordningen omfatte også elever i videregående trinn 3. Hele videregående skole er omfattet av ordningen når elever i videregående trinn 1 tiltrer ordningen fra høsten 2009.

 

Stipendordningen er ikke behovs-prøvet og skal bidra til å dekke endre utgifter elevene har i utdanningsløpet. Stipendordningen fordeler seg slik etter utdanningsprogrammene

Utdanningsprogram

Sats per år

 

Studiespesialisering

800 kroner

 

Musikk, dans og drama

800 kroner

 

Elektrofag

800 kroner

 

Helse- og sosialfag

800 kroner

 

Medium og kommunikasjon

800 kroner

 

Service og samferdsel

800 kroner

 

Bygg- og anleggsteknikk

1 800 kroner

 

Naturbruk

1 800 kroner

 

Teknikk og industriell produksjon

1 800 kroner

 

Idrettsfag

2 600 kroner

 

Design og handverk

2 600 kroner

 

Restaurant- og matfag

2 600 kroner

I mange år har jo elever ønsket å slippe å kjøpe bøkene selv og nå bevilger altså staten 14.2 millioner til kjøp av bøker i den videregående skole, men er det virkerlig en god ordning? Selv synes jeg ikke det, slik det ser ut nå.

 

I år kom det nye bøker og vi i VG1 fikk ikke kjøpt noen brukte fordi alle måtte være nye, greit nok, men nå ser det ut som om vi faktisk ikke får solgt bøkene heller. For visst dette blir innført har vi jo ikke muligheter til å få solgt det til førsteklassene om jeg har forstått ordningen riktig.

 

I tillegg til dette er da vitterligen meg ikke 800 kroner året godt nok?! Og jeg tviler også på at lånekassen vil opprettholde sitt tilbud når dette er innført i samme grad. Vi studenter taper jo mer på å slippe å kjøpe bøkene enn om vi må kjøpe dem selv om dette blir innført. Eller har jeg misforstått noe?

 

Diskuter.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har misforstått det med bøker, vi får solgt bøkene våre, fordi det er en gradvis innføring av systemet. Neste år er det bare vi som går vg1 i år som får gratis bøker, om to år er det jaggu meg oss som får gratis bøker igjen, og året etter der igjen er det vg1, så skal alle få gratis. Så neste år kan vi selge bøkene våre til de som kommer på trinnet under oss. wink.gif Det er faktisk vi i 90 som er vinnerne på dette. Synd på dem over oss som ikke får solgt en eneste bok..

800 kroner er lite ja, men det blir jo ikke den samme utgiften i bøker lenger da..

Lenke til kommentar

Vel, for vi som går på MK er det ikke bare bare. Det er tross alt en god del vi MK -elever kan ha GOD nytte av og som koster en del. Men vi skal tydeligvis nøye oss med 800 kroner, på å kjøpe DV-kassetter, minidvd'r, en god minnepenn, hodetelefoner, mikrofon og for en god del av oss på MK er det et behov på å ha en bærbar. Og 800 kroner året? Er jo så lite at det ikke er verdt å dele ut en gang... Det er mye bedre å ha en "fast månedlig inntekt".

Lenke til kommentar
800,- var da vitterlig lite. Bøkene mine hittil har kostet 2000,-, og jeg har ikke alle ennå.

Jeg er forresten født i 89, og får da ikke solgt en eneste bok. Sitter med over ti bøker fra i fjor, som egentlig bare er i kaste.

7064735[/snapback]

Vi (jeg + 89-modeller) kommer til å sitte igjen med en god haug med bøker til slutt. Alle fra GK, alle fra VK1 og alle fra VK2.

Heldigvis får jeg prutet ganske bra på bruktsalget siden vi ikke får solgt dem igjen.

 

Har 11-12 stk fra GK nå, og 10-11 bøker til VK1.

Lenke til kommentar

Ja vi taper penger på dette.

Grunnskolen er pålagt og staten må dermed gi oss gratis lærebøker.

Videregående skole er selvvalgt og staten trenger dermed ikke kjøpe bøker til oss. Hvis vi vil lære noe må vi ofre litt også.

 

Hva i svarte skulle staten gjort med 700 000 norske og "utgåtte" bøker?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Da syns jeg de heller kunne ventet med disse nye bøkene og heller komt med nye bøker + at vi fikk dem gratis til neste år. Hadde jo vært ti ganger bedre løsning og hadde ikke vært like ille for oss økonomisk sett. Men hvordan blir det med lånekassen nå da? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg taper ingenting jeg.. =/ Bøkene jeg har kjøpt i år får jeg solgt neste år.. De må jo så klart selges til en lavere pris, men det er ikke det stoore tapet. Så får jeg gratis bøker neste år, og har ikke tapt noen ting utenom de ekstra kronene for de gamle bøkene. Men får ikke igjen for kalkulatoren, men den kan jeg jo bruke resten av livet nesten.. Eller, jeg får jo faktisk 800kroner da, så går jo nesten i null egentlig.. :hmm:

Lenke til kommentar

TSP: Du får solgt VG1-bøkene dine til neste år. Du får i tillegg gratis VG2- og VG3-bøker. Du taper altså ingenting på dette.

De som begynner på VG1 i 2007 får ikke gratis skolebøker, men kan kjøpe dine.

De som begynner på VG1 i 2008 får gratis skolebøker, og de som begynte i 2007 blir derfor sittende inne med alle VG1-bøkene.

 

Da syns jeg de heller kunne ventet med disse nye bøkene og heller komt med nye bøker + at vi fikk dem gratis til neste år.
Har du lyst til å forklare den setningen litt bedre? Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...