Umulius Skrevet 12. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Hei! Etter å ha funnet frem mitt gamle Cambridge Soundworks FPS2000 (4.1) sett, og investert i et nytt lydkort, er det ett spørsmål jeg ikke klarer å finne svar på noe sted. * Hvor mye bedre blir filmopplevelsen med et 5.1-høyttalersett fremfor 4.1? FPS2000-settet er 4.1, og jeg opplever innimellom at dialogen i filmer kan forsvinne i lydeffektene, noe som fører til at jeg konstant blir sittende og skru lyden opp og ned (For å innimellom høre dialogen, og så plutselig for ikke å dette ut av sofaen fordi det er for høyt i litt mer actionfylte scener). Jeg har forstått det slik at senterhøyttaleren tar seg av stemmer og dialog, og lurer derfor på om oppgradering til 5.1 vil løse "problemet" mitt, eller om det rett og slett bare er noen filmer som er dårlig mikset i utgangspunktet? I grunn var jeg klar for å kjøpe nye høyttalere, men etter å ha lest flere fremragende, om enn temmelig gamle, omtaler av settet jeg sitter på nå, er jeg litt mer tilbakeholden. Noen som kan gi meg noen gode innspill? Endret 17. oktober 2006 av Umulius Lenke til kommentar
Umulius Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2006 *Bump* (Ingen svarte på mitt opprinnelige spørsmål, så jeg gjorde om hele formuleringen.) Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 18. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 Yow Filmopplevelsen blir mye bedre For da har du center høyttaler også ! Det er så mye kulere å se på film i 5.1 enn i vanelig stereo " surrounD" Alt blir så mer realistisk Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 Det virkelige spørsmålet er vel egentlig om hvilket lydsignal du bruker. Kjører du et stereosignal som blir i en $8 prosessor prosessert til SURROUND til de fem høytalerne blir nok ikke opplevelsen god, men det blir den heller ikke i identisk oppsett med 5.1. Det du vil ha er seks diskrete lydsignaler som går til seks diskrete høytalere, da vil du nok oppleve stor forbedring av filmopplevelsen. Lenke til kommentar
Umulius Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Jeg kjører front og rear ut fra et Soundblaster Live! eksternt lydkort, over i front og rear på FPS2000. Så jeg får "ekte" surround, det er bare at lydene som skulle vært i senterkanalen nå blir prosessert til høyre og venstre fronthøyttaler. Lydkortet har mulighet for skikkelig 5.1-lyd. Endret 18. oktober 2006 av Umulius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå