Gå til innhold

Fordeler med XP Pro i forhold til tokjernet CPU?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå begge OS på maskinen og skal fjerne det jeg har minst bruk for.

Maskinen er en HP dv9074ea med en tokjernet prosessor, og jeg mener å ha lest at det bare er XP Pro som støtter dette.

Vil jeg merke noen forskjell i spill med Professional i forhold til Home Edition? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windows XP Professional støtter opp til to cpuer, om dette gjelder dual core også, vet jeg ikke.

Men ihvertfall kan du bare ha 1 prosessor på Windows XP Home, og jeg tror du kan ha opptil 64 prosessorer på Windows 2003 Server. (eller var det åtte?)

Mye usikkerhet fra min side.

7055649[/snapback]

Dette betyr da altså at jeg får dobbel ytelse ved å bruke XP Professional? :)

Lenke til kommentar

Nei. Om du får ekstra ytelse avhenger ikke av OS, men av om selve programmet støtter to kjerner/CPUer.. Du kan på ingen måte se på dual core CPUer som f.eks. 2Ghz + 2Ghz = 4Ghz. Det blir helt feil!

Derimot kan du i de fleste tilfeller se på det som 2Ghz til det programmet og 2Ghz tilovert til andre ting. Enkelte programmer er kodet for å ta i bruk flere CPU/kjerner, men du vil aldri få en 100% ytelsesøkning...

forørvrig:

Tidliger støttet WinXP Home bare en Kjerne/CPU. Da Dual Core CPUer begynte å komme, gjorde Microsoft om på lisensen slik at den støtter en CPU sokkel, samme hvor mange kjerner det er i den (foreløpig bare støtte for 2, om de vil utvide dette til å bli 4 når quad kjernene kommer vet jeg ikke)

WinXP Pro støttet 2 kjerner/CPUer, men det har nå gått over til å si at det støtter to fysiske CPU sokkler (slik at du kan ha 4 kjerner totalt med dagens teknologi).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Nei. Om du får ekstra ytelse avhenger ikke av OS, men av om selve programmet støtter to kjerner/CPUer.. Du kan på ingen måte se på dual core CPUer som f.eks. 2Ghz + 2Ghz = 4Ghz. Det blir helt feil!

Derimot kan du i de fleste tilfeller se på det som 2Ghz til det programmet og 2Ghz tilovert til andre ting. Enkelte programmer er kodet for å ta i bruk flere CPU/kjerner, men du vil aldri få en 100% ytelsesøkning...

forørvrig:

Tidliger støttet WinXP Home bare en Kjerne/CPU. Da Dual Core CPUer begynte å komme, gjorde Microsoft om på lisensen slik at den støtter en CPU sokkel, samme hvor mange kjerner det er i den (foreløpig bare støtte for 2, om de vil utvide dette til å bli 4 når quad kjernene kommer vet jeg ikke)

WinXP Pro støttet 2 kjerner/CPUer, men det har nå gått over til å si at det støtter to fysiske CPU sokkler (slik at du kan ha 4 kjerner totalt med dagens teknologi).

7055756[/snapback]

Flott feedback!

Lærte noe nytt der ja :)

Men, så vidt jeg har forstått det er det liten vits i å bruke XP Pro til mitt bruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...