L@sse Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har fått tak i en gammel bærbar datamaskin. Jeg er ikke helt sikker på spesifikasjonene, hvis noen skulle lure på de. Greia er den, at jeg i går formaterte harddisken. Jeg er ganske sikker på at det ble gjort riktig. Når jeg trykker inn "fdisk" oppstarten, står det under partisjonsinformasjonen: Partisjon: C: 1Status: A Type: PRI DOS Volumnavn: *blank* MB: 1376 System: UNKNOWN Bruk: 100% Ser det ut som at formateringen er gjort riktig ut i fra det? Hvis ja, trenger jeg litt videre guiding. Jeg skal nemlig ha installert WIN98. Jeg har oppstartsdiskett og installasjons-CD. Med et gjeldende operativsystem ville jeg ha klart det, men det er litt verre nå som jeg har formatert hele HD-en. Når jeg starter maskinen med oppstartsdiskett, får jeg opp følgende valg: 1. Start datamaskinen med CD-ROM. 2. Start datamaskinen uten CD-ROM. Jeg velger alternativ 1, og videre kommer det opp en masse operasjoner. Når disse operasjonene er ferdig, kommer dette: Diagnoseverktøyene ble lastet til stasjon D. MSCDEX Version 2.25 Copyright © Microsoft Corp 1986-1995. All rights reserved. Drive E: Driver MSCD001 unit 0 Skriv HELP og trykk ENTER for å få hjelp. A:\>_ Ved understreken er det meningen jeg skal skrive noe, men hva? Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Prøv å skrive E: Deretter dir Hvis du nå kan lese innholdet på CD'en er du på god vei ... Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg får ikke skrevet E:, men når jeg skriver dir etter A:\>, kommer det opp en liste med 27 filer (bl.a. config, display, fdisk, keybord, mode). Deretter står den samme A:\>, og jeg kommer ingen vei. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hvis du har en skikkelig Win98 CD så skal den kunne boote. Floppyen trengs egentlig bare for å partisjonere med fdisk, og det er du tydeligvis ferdig med. Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Sjekk om D: virker. Dette er ramdisken med diagnoseverktøyene. Disse bootbare diskettene finner ikke alltid CD-ROM, fordi driveren som er på disketten ikke støtter den. Sjekk på hjemmesiden til produsenten til den bærbare PC om hvordan du lager en bootbar diskett som igjenkjenner cdrom'en din. Ofte må en ha en spesiell driverfil typisk kalt cdrom.sys , kanskje har du den liggende på en diskett som fulgte maskinen. Ofte må denne filen legges til disketten. Autexec.bat og config.sys fila på disketten må itillegg redigeres slik at denne lastes ved oppstart. Søk etter oppskrift på hvordan du gjøre dette på nettet eller hos produsent. Det finnes alternative boot disketter du kan prøve. http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Nå fungerte plutselig E: av en eller annen rar grunn: ADD-ONSAUTORUN CDSAMPLE DRIVERS INSTALL TOOLS VIKTIG WIN98 D: virker også. Inneholdet i D:\ er 15 filer. Hvis du har en skikkelig Win98 CD så skal den kunne boote. Floppyen trengs egentlig bare for å partisjonere med fdisk, og det er du tydeligvis ferdig med. Når jeg prøver å starte uten floppy, står det "Finner ikke operativsystem" eller noe lignende. Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hvis E: funker (og "E" er CDromen din) skriver du: E:/ (enter) Install Da skal installasjonen av Win98 starte hvis jeg ikke husker helt feil! Hvis ikke, ring MS . /Yaricks Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Hvis E: funker (og "E" er CDromen din) skriver du: E:/ (enter) Install 7056009[/snapback] Det var vel det første jeg prøvde, tror jeg. Etter noen sekunder med jobbing, kommer dette opp: Vent mens installasjonsprogrammet startes.Søker i systemregisteret... *jobber litt til* Installasjonsprogrammet trenger 7340032 byte ledig på stas Jeg regner med at det skal stå "stasjon C:\" på slutten. Uansett, derfra fungerer ingen av tastene, og jeg må starte på nytt. Jeg kan få låne en ny WIN98-CD i morgen, vil det muligens hjelpe med den? Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hvorfor skal du ha Windows 98 på den da? Kan du ikke installere Linux på den? Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Fordi jeg ikke har Linux tilgjengelig, og er allerede ganske kjent med operativsystemene til Windows. Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Joda, men det er ikke no vits å bruke Windows 98 på nett uannsett. Du vil få så usikkert system at du vet det ikke selv. Windows 98 er UPDATERT. Da er det nesten like greit å kjørte Windows 95 . Og for de aller fleste i dag så tar nok en nedlasting av Linux rundt 1-3 timer tenker jeg. Alt etter hvilken du skal laste ned. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Windows 95 var faktisk installert før jeg formaterte. Skal vurdere Linux. Hvordan er systemkravene til en Linux-versjon som tilsvarer WIN98? Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 En lettdreven Linux kan kjøres på hva som helst. Prøv å finn ut hvilken maskinvare du har på maskina, så skal det være overkommelig å finne en Linux til den. Selv kjører jeg Windows 2000 i dualboot med Slackware 11.0 på min laptop med 800 MHZ, 128 MB ram, og 20 GB harddisk. Lenke til kommentar
lasr Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Disken er partisjonert men ikke formatert. Etter oppstart fra diskett skriver du "format c:" da vil det se omtrent slik ut-- A:\format c: Og, det er ikke riktig at WIN98 CD er ikke "bootbar", du trenger diskett LASR Lenke til kommentar
b21a Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Etter at du har formatert hardisken, (Pakk i floppyn og boot maskina fra den, skriv format c:) så må du huske å restarte maskina. Boot fra floppy som før og når du har gjort det prøver du å lokalisere cd-romen, (bootdisken lager en ram drive med driverne som gjerne blir d:\ så prøv e:\ du) for å endre a:\ til e:\ skriver du: cd e: da skal det bare være å skrive install (event. setup) og du er i gang. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Takker for hjelpen som har kommet. Jeg er ganske sikker på at det er manglende filer på oppstartsdisketten min. Derfor lurer jeg på om noen kunne ha sendt meg alle filene som skal ligge på floppyen over mail (står i profilen min)? Hvis noen fortsatt har tilgang på noe sånt, da. EDIT: Prøvde et par av de på bootdisk.com, men det ble bare surr. Endret 19. oktober 2006 av L@sse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå