HDSoftware Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Heisan. Jeg har en FORM som viser innholdet i en record. Når denne formen startes så setter jeg en property som skal fortelle formen hvordan innholdet skal behandles og hva som skal stå på selve vindu headingen En av statusese formen kan ha er ReadOnly. I Clarion kan jeg dermed gjøre noe slik: Loop i# = FirstField() to LastField() i#{PROP:Disabled} = TRUE End!Loop ?btnOK{PROP:Disabled} = False Dette betyr at loopen går igjennom ALLE kontroller på vinduet og setter propertien ReadOnly til TRUE for så å oppheve OK knappen. Formen jeg skal gjøre dette på har MANGE kontroller av forskjellig art og er fordelt på tab sheets. Er det en enkel måte å gjøre dette i VB2005? MVH Ole Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Du kan jo gjøre det samme som i Clarion, Public Sub SetControlState(state As Boolean) For Each Control ctrl In Me.Controls ctrl.Enabled = state Next btnOk.Enabled = True End Sub Hvis en TabControl blir disabled, kan du ikke bruke den lenger, og dermed ikke endre innholdet i noen av tabene. Endret 12. oktober 2006 av GeirGrusom Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Du kan jo gjøre det samme som i Clarion, Public Sub SetControlState(state As Boolean) For Each Control ctrl In Me.Controls ctrl.Enabled = state Next btnOk.Enabled = True End Sub Hvis en TabControl blir disabled, kan du ikke bruke den lenger, og dermed ikke endre innholdet i noen av tabene. 7055856[/snapback] AHHHH!! Perfekt!! For Each kan vist brukes til mer en bare lese i lister ;-) Eller me.Controls er kansje en liste? Ole Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 For each kan bruke i alt som implementerer IEnumerator interface, som er: Arrays, Collection, List, LinkedList, Queue, Stack... pluss pluss. Du kan implementere det også i dine egne klasser, så fungerer For Each på dem også Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 For each kan bruke i alt som implementerer IEnumerator interface, som er:Arrays, Collection, List, LinkedList, Queue, Stack... pluss pluss. Du kan implementere det også i dine egne klasser, så fungerer For Each på dem også 7057356[/snapback] Genialt!! Gjett om jeg har savna den i Clarion ;-) Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå