Gå til innhold

Kort batchscript, vil ha .exe istedet for .bat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, mener å åpne Qbasic45 i cmd (ledetekst som det så fint heter), peise inn koden jeg vil ha der og få ut en søt .exe fil.

7055037[/snapback]

Det stemmer det. Nå er det slik at QBasic ikke lenger følger med (så vidt jeg vet) og dermed blir dette vanskalig å gjøre uten å ha dette installert. Mulig det ligger på Windows CD'en ett eller annet sted.

I så fall kan du lage EXE filer der.

Men husk at QBasic kan kunn kompillere basic programmer. Ikke BAT filer. De ter STOR forskjell der.

Ole

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar

Du kan muligens benytte Shell-kommandoen (legg til CMD.exe i strengen å eksekvere), men høyst sannsynlig blir det lettere å simpelthen benytte verktøyet moskus nevnte. Selv fikk jeg ikke engang kompilatoren til QB.EXE til å fungere grunnet manglende filer.

Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke snøring på QBasic, kan noen sette opp et eksempel for hvordan man kan få enkle ledetekstkommandoer (batch om du vil?) til å bli utført? (F.eks md C:\asd) Får stadig en "Expected end of statement". Vet rett og slett ikke hva jeg skal skrive.

Lenke til kommentar

Husk å bruke "" slike hvis du skal benytte deg av Shell kommandoen... Dette kan jo vi alvorlig talt fikse på sødag da :p Har skaffet meg ny fotosekk så tenkte vi kunne ta en fototur også?:p

EDIT: Av nysgjerighet, hva skal du oppnå med å ha scriptet i en .exe fil isteden for en .bat fil?

Skal du sende en ny vri av MSBLAST til vennene dine på MSN eller? :!:

Endret av nitramdg
Lenke til kommentar

Hvorfor blander du Qbasic med batch? :/

Det er jo ikke rart du får opp "Syntax error". Qbasic er et programmeringsspråk (BASIC), og er ikke noe mer beregnet på cmd-kommandoer enn andre språk er. Men du kan vel bruke SHELL-kommandoen til dette om jeg ikke tar helt feil:

SHELL "dir"

Lenke til kommentar
Hvorfor blander du Qbasic med batch? :/

Det er jo ikke rart du får opp "Syntax error". Qbasic er et programmeringsspråk (BASIC), og er ikke noe mer beregnet på cmd-kommandoer enn andre språk er. Men du kan vel bruke SHELL-kommandoen til dette om jeg ikke tar helt feil:

SHELL "dir"

7058801[/snapback]

Med fare for å bli OT

Dette er vel et definisjons spørsmål. BAT filer er et skript. Men et skript er jo et program og dermed kan man si at BAT og/eller CMD filer er et program og derav er dette et programmeringspråg.

På den andre siden så er QBasic en Interpreter og dermed også "skript" basert.

Faktisk er en CMD eller BAT fil prosedyre basert. Følgende kode er en fullt kjørbart som prosedyrebasert BAT fil: (med fare for trykkleifer)

File1.BAT

@echo off
if %1 == "1" goto Parameter1Is_1
if %1 == "2" goto Parameter1Is_2
if %1 == "SUB" goto KjoerAnnenBat
if %1 == "edit" goto EDIT
goto END

:Parameter1Is_1
 Echo Du sendte inn 1 som parameter
 goto END

:Parameter1Is_2
 Echo Du sendte inn 2 som parameter
 goto END

:KjoerAnnenBat
 if NOT exist %2 goto ERROR
 start %2 %3
 goto END

:EDIT
NotePad.exe %2

:ERROR
echo Beklager!  Men du prøver å kjøre en prosedyre som ikek finnes!

:END

File2.BAT

if %1 == "" ECHO Ingen parametere anngit til File2.bat
if NOT %1 = "" Echo DU sendte inn parameteren %1

Dermed kan du skrive File1.BAT med de forskjellige parametere, som f.eks.:

File1 1

File1 2

File1 SUB File2.bat

File1 SUB "File2.bat Heisan" < Usikker på denne, men tror det funker også

File1 edit MinTextFil.txt

Innledningsvis sa noen at man kunne kompilere BAT/CMD filer til EXE og det er jo dermed ikke så rart å tenke seg.

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...