-Teddy- Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Har et meget enkelt og lite "script" (en linje) jeg gjerne vil ha som .exe. Nå har jeg det som .bat. Har skaffet meg Qbasic 4.5, vet at dette kan brukes. Men hvordan? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Batch-programmering er vel ikke akkurat Visual Basic, men uansett: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=639441 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Jojo, men hvordan kan jeg bruke Qbasic til det? Har sett folk bruke det før. Takker for raskt svar. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg trodde ikke du kunne bruke QBasic til det. Men det kommer ann på hva du mener med å "bruke QBasic til det". Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Hmm, mener å åpne Qbasic45 i cmd (ledetekst som det så fint heter), peise inn koden jeg vil ha der og få ut en søt .exe fil. Endret 12. oktober 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Hmm, mener å åpne Qbasic45 i cmd (ledetekst som det så fint heter), peise inn koden jeg vil ha der og få ut en søt .exe fil. 7055037[/snapback] Det stemmer det. Nå er det slik at QBasic ikke lenger følger med (så vidt jeg vet) og dermed blir dette vanskalig å gjøre uten å ha dette installert. Mulig det ligger på Windows CD'en ett eller annet sted. I så fall kan du lage EXE filer der. Men husk at QBasic kan kunn kompillere basic programmer. Ikke BAT filer. De ter STOR forskjell der. Ole Endret 12. oktober 2006 av HDSoftware Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Men husk at QBasic kan kunn kompillere basic programmer. Ikke BAT filer. De ter STOR forskjell der. Aha! Her var det jeg datt av, ettersom Qbasic bruker .baS filer... Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Du kan muligens benytte Shell-kommandoen (legg til CMD.exe i strengen å eksekvere), men høyst sannsynlig blir det lettere å simpelthen benytte verktøyet moskus nevnte. Selv fikk jeg ikke engang kompilatoren til QB.EXE til å fungere grunnet manglende filer. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Uhm, leste nettop toppen av tråden og ser jo at du har skaffet QBasic 4.5. Dermed har du jo dette ;-) Dermed kan du som sagt lage EXE filer, men det er ikke så lett å "simulere" en BAT fil for da må du gjøre mye rart. Ole Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hihi, jeg har laget masse exe filer i QB4.5, det funker fett, men for å kunne bruke masse funksjoner må du inkludere QB.lib (Call Absolute blant annet) QB kan brukes til alt, ganske enkelt. Ken Silverman er en dreven Quick Basic programmerer (Build karen) Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har jo ikke snøring på QBasic, kan noen sette opp et eksempel for hvordan man kan få enkle ledetekstkommandoer (batch om du vil?) til å bli utført? (F.eks md C:\asd) Får stadig en "Expected end of statement". Vet rett og slett ikke hva jeg skal skrive. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Husk å bruke "" slike hvis du skal benytte deg av Shell kommandoen... Dette kan jo vi alvorlig talt fikse på sødag da Har skaffet meg ny fotosekk så tenkte vi kunne ta en fototur også? EDIT: Av nysgjerighet, hva skal du oppnå med å ha scriptet i en .exe fil isteden for en .bat fil? Skal du sende en ny vri av MSBLAST til vennene dine på MSN eller? :!: Endret 12. oktober 2006 av nitramdg Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Skal du sende en ny vri av MSBLAST til vennene dine på MSN eller? :!: 7056895[/snapback] HYSSSJ!! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hvorfor blander du Qbasic med batch? :/ Det er jo ikke rart du får opp "Syntax error". Qbasic er et programmeringsspråk (BASIC), og er ikke noe mer beregnet på cmd-kommandoer enn andre språk er. Men du kan vel bruke SHELL-kommandoen til dette om jeg ikke tar helt feil: SHELL "dir" Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hvorfor blander du Qbasic med batch? :/ Det er jo ikke rart du får opp "Syntax error". Qbasic er et programmeringsspråk (BASIC), og er ikke noe mer beregnet på cmd-kommandoer enn andre språk er. Men du kan vel bruke SHELL-kommandoen til dette om jeg ikke tar helt feil: SHELL "dir" 7058801[/snapback] Med fare for å bli OT Dette er vel et definisjons spørsmål. BAT filer er et skript. Men et skript er jo et program og dermed kan man si at BAT og/eller CMD filer er et program og derav er dette et programmeringspråg. På den andre siden så er QBasic en Interpreter og dermed også "skript" basert. Faktisk er en CMD eller BAT fil prosedyre basert. Følgende kode er en fullt kjørbart som prosedyrebasert BAT fil: (med fare for trykkleifer) File1.BAT @echo off if %1 == "1" goto Parameter1Is_1 if %1 == "2" goto Parameter1Is_2 if %1 == "SUB" goto KjoerAnnenBat if %1 == "edit" goto EDIT goto END :Parameter1Is_1 Echo Du sendte inn 1 som parameter goto END :Parameter1Is_2 Echo Du sendte inn 2 som parameter goto END :KjoerAnnenBat if NOT exist %2 goto ERROR start %2 %3 goto END :EDIT NotePad.exe %2 :ERROR echo Beklager! Men du prøver å kjøre en prosedyre som ikek finnes! :END File2.BAT if %1 == "" ECHO Ingen parametere anngit til File2.bat if NOT %1 = "" Echo DU sendte inn parameteren %1 Dermed kan du skrive File1.BAT med de forskjellige parametere, som f.eks.: File1 1 File1 2 File1 SUB File2.bat File1 SUB "File2.bat Heisan" < Usikker på denne, men tror det funker også File1 edit MinTextFil.txt Innledningsvis sa noen at man kunne kompilere BAT/CMD filer til EXE og det er jo dermed ikke så rart å tenke seg. Ole Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Litt OT her: QBasic 1.1 er et interpreter, men senere versjoner kommer med kompilator og alt -- og kompilatoren kan brukes uten å ha noe med QBasic-programmet å gjøre. Lenke til kommentar
skolegutten Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Last ned Quick Batch File Converter, gjør alle .bat-filer om til .exe... http://www.abyssmedia.com/downloads/quickbfc.exe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå