Gå til innhold

Motsatt rasisme - Helt greit ?

Anbefalte innlegg

Dette irriterer meg en del. Har egentlig fint lite imot innvandrere og utlendinger uansett hvilken hudfarge de har eller hvor de kommer fra. Det finnes idioter i alle land og kulturer uansett, men likevel er det en del som irriterer meg grenseløst.

Som et eksempel: Vi spiller fotballkamp, det oppstår en del konflikter, og som alltid er det noen som slenger noen stygge gloser. En "etnisk" nordmann sier "Jævla pakkis!" til en pakistansk innvandrer. Det samme skjer i motsatt ende av banen, bare motsatt vei, "Jævla hvite idiot" blir slengt som en kommentar.

Hva skulle man tro skjedde? Ikke godt å si, men min erfaring er i hvertfall at rasistiske utsagn mot "utlendinger" blir straffet utrolig hardt. Flere kampers karantene, og kanskje en bot til klubben er kanskje en passende straff?

Hva skjer da med episoden med "motsatt rasisme"? Ingenting, med all sannsynlighet (i alle fall det jeg har opplevd i mine år på fotballbanen).

Jeg syns det finnes mange som bruker rasisme til å fremme seg selv på en måte, litt vanskelig å forklare. Men jeg synes ofte det skjer at dersom de får kritikk eller skjellsord som ikke har noen ting med rasisme å gjøre, så begynner de med en gang å snakke om rasisme. Etter min mening er det fint lite nødvendig med rasismeparagraf dersom det ikke skal fungere begge veier i praksis...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette irriterer meg en del. Har egentlig fint lite imot innvandrere og utlendinger uansett hvilken hudfarge de har eller hvor de kommer fra. Det finnes idioter i alle land og kulturer uansett, men likevel er det en del som irriterer meg grenseløst.

Som et eksempel: Vi spiller fotballkamp, det oppstår en del konflikter, og som alltid er det noen som slenger noen stygge gloser. En "etnisk" nordmann sier "Jævla pakkis!" til en pakistansk innvandrer. Det samme skjer i motsatt ende av banen, bare motsatt vei, "Jævla hvite idiot" blir slengt som en kommentar.

Hva skulle man tro skjedde? Ikke godt å si, men min erfaring er i hvertfall at rasistiske utsagn mot "utlendinger" blir straffet utrolig hardt. Flere kampers karantene, og kanskje en bot til klubben er kanskje en passende straff?

Hva skjer da med episoden med "motsatt rasisme"? Ingenting, med all sannsynlighet (i alle fall det jeg har opplevd i mine år på fotballbanen).

Jeg syns det finnes mange som bruker rasisme til å fremme seg selv på en måte, litt vanskelig å forklare. Men jeg synes ofte det skjer at dersom de får kritikk eller skjellsord som ikke har noen ting med rasisme å gjøre, så begynner de med en gang å snakke om rasisme. Etter min mening er det fint lite nødvendig med rasismeparagraf dersom det ikke skal fungere begge veier i praksis...

7057361[/snapback]

x2. bra skrevet

Lenke til kommentar

Syns egentlig trådstarter overreagerer en del her. Dette er da bare en dum fjortissgjeng såvidt jeg kan se. Hvem bryr seg om slike? Og er virkelig "omvendt" rasisme et vidstrakt problem i Norge? Jeg er selv potet, men føler meg ikke veldig truffet eller provosert. Syns ikke noe synd på oss etniske nordmenn i det hele tatt!

Når det gjelder slike utrykk som guling og div. har det jo mye å si hvilket forhold du har til personen, om man kaller noen man ikke kjenner guling eller pakkis vil jeg jo si det er veldig upassende og forsåvidt rasistisk. Men om man kjenner hverandre godt og vet å bruke det ironisk har man nøytralisert det.

Rasisme er en uting samme hvilken vei den går, og er også enig i at det er kvalmt når noen framstiller seg som et offer for rasisme bare for å oppnå andre mål.

Vil gjerne avslutte med en sang:

"We aare the wooorld, wee are the childreeen!We aare the ones who make a brighter day so let's start giviiiiing!" :D:thumbs:

Lenke til kommentar
Det er ingen som konsekvent bruker så mange rasistiske ord og uttrykk som asiatiske og afrikanske innvandrere. Kanskje på tide å feie for egen dør før de går berserk når en nordmann sier eller tegner eller trykker noe spydig.

7057827[/snapback]

Alle burde egentlig tåle litt før de absolutt skal lage en diger sak ut av noe. Det er desverre slik at rasisme rettet mot en minoritet ofte blir strengt straffet, mens rasisme mot majoriteten knapt blir regnet som rasisime i det hele tatt. Majoritetens kompensering for minoritetens antatte undertrykkelse ;) Innenfor idretten ser man dette veldig tydelig, godt eksempel med fotball, btw.

Vil gjerne avslutte med en sang:

"We aare the wooorld, wee are the childreeen!We aare the ones who make a brighter day so let's start giviiiiing!" :D:thumbs:

:)
Lenke til kommentar
Leste denne artikkelen her ved frokosten og blei mildt sagt ganske sjokkert. Her kaller "gulingene" de etniske nordmennene for poteter. Hva faen er det for slags oppførsel ? Skulle ha fått smakt spanskerøret både en og to ganger, til de lærte seg litt f***ings respekt.

jævla potet

Lenke til kommentar

Problemet her er jo den inkonsekvente og hyklerske holdningen ungdommene fremviser.. "neger" var nærmest et fy-ord i skolegården, noe som det lå indirekte trusler om vold bak.. samtidig som de ikke så noen problemer med å kalle hvite ungdommer "potet".. Litt trist i grunnen, at slikt hykleri ikke bare er gjeldende blant leke-gangstre på 16, men også blant ledelsen i bl.a. SoS Rasisme..

Lenke til kommentar
Rasisme mot majoritet er liksom lov nettopp fordi en gruppe er majoriteten. Men i et globalt perspektiv er jo hvite, altså alpebaltikere eller hva pokker vi er, kaukasiere, en relativt liten minoritet.

Så med drittungenes logikk burde det være lov å diskriminere asiater hvertfall :p

7071807[/snapback]

Ja, det finnes jo en mrd. kinesere her i verden, og bare 4,5 mill nordmenn... Fikk lyst til å si at problemet er at potetene er flere enn pakkisene og negrene i skolegården, men det stemmer jo faktisk ikke alltid :hmm:

Denne artikkelen som er litt gammel og dukket opp i en annen tråd, tyder kanskje på litt overdreven redsel for å tråkke andre på tærne, dersom de har en annen kultur en 'oss'

Spørsmålet blir vel kanskje om det er etniske nordmenn eller uetniske nordmenn som synes det er størst forskjell på rasisme vs motsatt rasisme. Det kan jo være en misforstått holdning (hos f.eks SOS Rasisme) at fremmedkulturelle tar seg mer nær av det enn oss innfødte.

@Polluks: slutt å gi andre æren for mine gullkorn :p (Men du er tilgitt siden du har rettet det opp : )

Lenke til kommentar
Rasismen i Norge er langt mer større fra nordmenn enn omvendt. Ikke kritiser dem å si at de ikke har lov mens vi skal "ha lov".

No no.

7084172[/snapback]

Hvis du leser tråden om igjen, tror jeg ikke du finner noen uttaleser som støtter det synspunktet. Jeg har ikke sett noen her hevde at hvite har lov til utøve rasisme, men at andre ikke har det. (Faktisk så hevder vel de fleste at ingen har lov tll å utøve rasisme)

Rasisme er noe dritt. Og det fortsetter fra hvite mot svarte også. Tenk på de svarte som ble holdt som slaver i USA i 362 år.

7084172[/snapback]

Bra du nevnte det, har virkelig aldri hørt om slaveriet før.... :hmm: Dagens situasjon i Norge, relevans?

Lenke til kommentar
Hvis du leser tråden om igjen, tror jeg ikke du finner noen uttaleser som støtter det synspunktet. Jeg har ikke sett noen her hevde at hvite har lov til utøve rasisme, men at andre ikke har det. (Faktisk så hevder vel de fleste at ingen har lov tll å utøve rasisme)

Leste denne artikkelen her ved frokosten og blei mildt sagt ganske sjokkert. Her kaller "gulingene" de etniske nordmennene for poteter. Hva faen er det for slags oppførsel ? Skulle ha fått smakt spanskerøret både en og to ganger, til de lærte seg litt f***ings respekt.

Respekt går begge veier, det gjør rasisme også. Nå synes jeg vi burde få dette på agendaen og innføre likestilt likestilling. Ikke sånn piss-likestilling som kvinner har fått over menn, nei; Ordentlig likestilling.

Kommentarer til denne artikkelen ? Hadde jeg vært reporteren hadde jeg måtte jobbe ganske greit med meg selv for å ikke spraye de ned med pulverapparat..

En anelse av rasisme her?

Bra du nevnte det, har virkelig aldri hørt om slaveriet før.... :hmm:  Dagens situasjon i Norge, relevans?

Alt påvirker.

Lenke til kommentar

@ArmenMinAU: Ja, en anelse, men han skriver senere at han satte det på spissen med vilje for å få igang diskusjonen, og begrepet guling, er hentet fra artikkelen han linker til, så jeg oppfattet det mer som om han ville understreke at han måtte kunne bruke 'guling', dersom andre bruker begrepet 'potet'.. Mulig jeg tar feil.

Bra du nevnte det, har virkelig aldri hørt om slaveriet før.... :hmm:  Dagens situasjon i Norge, relevans?

Alt påvirker.

7084641[/snapback]

Nja, veeldig mange bekker små, utgjør vel en bitteliten å, i dette tilfellet?

Blir vel nesten som å dra inn tyskerne og 2. verdenskrig i EU-debatten hvis man vil ha en unnskyldning/grunn for noe. Borsett fra at 2. verdenskrig skjedde i nyere tid.

Edit: la til @ArmenMinAU på toppen, så det ikke skulle se ut som et svar til Gotara... Han snikpostet før meg :)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Jeg er normann. Jeg godtar at folk kaller meg potet.

Hvis invandrere/utlenninger ikke godtar at jeg kaller dem neger, sotrør, guling, gulost, pakkis, degos, terrorist osv kan de bare pelle seg hjem igjenn :)

7084854[/snapback]

Så de skal godta alt det der?

Jeg vil anta at de kaller deg potet etter at du har kalt dem noe og du vil at dem skal godta det. Terrorist o.l. er foresten et mye sterkere ord enn potet.

Vil du kalle deg selv rasist? Kanskje "typisk norsk rasist"?

Lenke til kommentar
Jeg er normann. Jeg godtar at folk kaller meg potet.

Hvis invandrere/utlenninger ikke godtar at jeg kaller dem neger, sotrør, guling, gulost, pakkis, degos, terrorist osv kan de bare pelle seg hjem igjenn :)

7084854[/snapback]

Vel, hvis de har en annen hudfarge enn meg, men faktisk kan stave 'nordmann' riktig, så er de OK for min del...

Kan jeg kalle deg " en trangsynt, forstokket og lettere sinnsforvirret amøbe med et sterkt innslag av selvforherligelse" hvis du får kalle meg en potet? :innocent: Terrorist og potet stiller i to forskjellige kategorier vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Vel, hvis de har en annen hudfarge enn meg, men faktisk kan stave 'nordmann' riktig, så er de OK for min del...

Kan jeg kalle deg " en trangsynt, forstokket og lettere sinnsforvirret amøbe med et sterkt innslag av selvforherligelse" hvis du får kalle meg en potet? :innocent: Terrorist og potet stiller i to forskjellige kategorier vil jeg påstå.

7085559[/snapback]

kall meg hva du vil du, så lenge jeg kan kalle deg hva jeg vil :thumbup:

Endret av Gotara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...