ilpostino Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg hholder på med et lite prosjekt i Microsoft Visual C# 2005 Express edition hvor jeg skal hente ut/vise litt data fra en database i programmet. Jeg skal blandt annet hente brukernavn fra en tabell i Access (har tilogmed laget spørring) hvor disse skal vises i en Combobox (Jeg har gjort dette i både ASP 3.0 og Php så vet det er mulig). når jeg prøver å kjøre programmet får jeg følgende feilmelding: "The type name 'ny_databaseDataSet' does not exist in the type 'Hardware_register.Hardware.register'" (som rikig gjettet så heter prosjektet/programmet Hardware_register og databasen det skal hentes informasjon fra heter ny_database). noen som har formening av hva dette kan skyldes? Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Er nok noen som har det hvis du poster koden din Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Er nok noen som har det hvis du poster koden din 7079527[/snapback] innser nå at det kan være en fordel ja. har lagt ved både databasen og hele prosjektet.... Det jeg vil ha til er at programmet henter feks navn (og annen informasjon) fra databasen til feltene i programmet. (på grunn av personvernet har jeg fjernet navnene som lå i tabellen brukere og lagt til et par bogus navn). Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Mangler to filer søk.cs og utlån.cs Aldri bruk æøå i filnavn, hvorfor sier seg selv Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Mangler to filer søk.cs og utlån.cs Aldri bruk æøå i filnavn, hvorfor sier seg selv 7086794[/snapback] nå skal det være ordnet Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Nå er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen i verken C# eller VB, men jeg ville latt vær å bruke DataSet og ander av .NET sine kontroller for å gjøre det enklere. Jeg ville gjort noe sånt (nå har jeg ikke testa dette, men det burde virke): Shared Function DoSQL(ByVal SQL As String) Dim Conn As New OleDbConnection("") Dim Comm As New OleDbCommand Comm.Connection = Conn Comm.CommandText = SQL If SQL.ToUpper.StartsWith("SELECT") Then Dim Reader = Comm.ExecuteReader() Dim Array() As String = Nothing Conn.Open() While Reader.Read() Array = Reader.Read("Kolonnenvn") End While Conn.Close() Conn.Dispose() Return Array Else Conn.Open() Comm.ExecuteNonQuery() Conn.Close() Conn.Dispose() Return Nothing End If End Function Hadde lagt noe sånt i en klasse Bare å kalle DoSQL("DINSQLSTRING") hver gang man trenger databasen BTW; Det utseendet ditt var heftig rotete! Vurdert MDI? EDIT: Btw; vurdert MsSQL Express? Endret 17. oktober 2006 av ze5400 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) BTW; Det utseendet ditt var heftig rotete! Vurdert MDI? 7087177[/snapback] Virker _litt_ bedre med MDI - akkurat det jeg er/var på jakt etter... den løsningen jeg har laget slik fordi jeg ikk ekjente til MDI Endret 17. oktober 2006 av ilpostino Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Shared Function DoSQL(ByVal SQL As String) Dim Conn As New OleDbConnection("") Dim Comm As New OleDbCommand Comm.Connection = Conn Comm.CommandText = SQL If SQL.ToUpper.StartsWith("SELECT") Then Dim Reader = Comm.ExecuteReader() Dim Array() As String = Nothing Conn.Open() While Reader.Read() Array = Reader.Read("Kolonnenvn") End While Conn.Close() Conn.Dispose() Return Array Else Conn.Open() Comm.ExecuteNonQuery() Conn.Close() Conn.Dispose() Return Nothing End If End Function 7087177[/snapback] Mangler (helst) Using og/eller try/catch her... Og hvorfor ha den i 1 funksjon? Shared Function ExecuteReader(ByVal sql As String) as String() og Shared Function ExecuteNonQuery(ByVal sql as string) as Integer ' Returnerer ant. rader som er modifisert og Shared Function ExecuteScalar(ByVal sql as string) as Integer ' Returnerer et tall. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Mangler (helst) Using og/eller try/catch her... Og hvorfor ha den i 1 funksjon? Shared Function ExecuteReader(ByVal sql As String) as String() og Shared Function ExecuteNonQuery(ByVal sql as string) as Integer ' Returnerer ant. rader som er modifisert og Shared Function ExecuteScalar(ByVal sql as string) as Integer ' Returnerer et tall. 7087651[/snapback] Nå var ikke det en rutine jeg peier å bruke heller Skrev denne på 5min for å komme med et eksempel, persolig ville jeg nok brukt noe litt annet (er jo ikke sikker på at den virker engang ) Ang try catch, så pleier jeg å bruke det på kode som _kan_ slå feil, noe spørringer kan gjøre (har erfaringer på det ), men jeg har en teori om at eksempler skal holdes så enkle osm mulig, sånn at bare relevant kode er der. Og en ting til, Ja, jeg vet at jeg sugeri VB (og andre språk), men jeg klarer meg til mitt bruk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå