GROSK69 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Prøver å hjelpe en nabo med en gammel pc. Problemet mitt er at jeg har kommet inn på den i sikkermodus 1 gang og fått ryddet opp litt, men når jeg prøver å finne cd-stasjonen og cd-brenneren så kan jeg ikke finne de noen steder. PC har 3 harddisker så c, d og e er opptatt. Begge cd-stasjonene er koblet til og de tar strøm, men jeg får ikke lagt inn win.98 på nytt når disse ikke virker. Er det noen som har noe tips å gi en litt uerfaren "mekke"? Takknemlig for svar. Fant ut at det er en pentium II, 300 mhz Endret 12. oktober 2006 av GROSK69 Lenke til kommentar
persistent Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Vel, utgangspunktet høres litt merkelig ut.... De fleste eldre pc´er har mulighet til å koble til 4 IDE-enheter. Etter hva du sier har du her 3 harddisker samt 2 optiske stasjoner- det blir vel en i meste laget eller ? Har du åpnet maskina og sjekket kablingen / tilkoblingene ? Endret 12. oktober 2006 av persistent Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Ettersom dette er en eldre PC antar jeg alle enhetene, både harddisker og CD/DVD er PATA IDE). Hver signalkabel kan maksimalt ha 2 enheter tilkoblet. Disse må enten vær satt (via jumpere dokumnetert på enhetene) være satt til en master og en slave (evt. begge til Cable select ved 80-leders signalkabel). per kabel. Husk at enkelte enheter også kan settes som Master-singel, denne må ikke benyttes hvis du har 2 enheter på signalkabelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå