Gå til innhold

Mozilla tar over Eudora

Anbefalte innlegg

Hva er det Mozilla Foundation tjener penger på? Jeg har svært liten tro på at det er gratis alt det de driver med og utvikling koster jo uansett noe? Dvs uansett hvor frivillig arbeidskraften måtte være. Pengegaver eller er det ett kjempefond en eller annen ekstrentrisk riking har opprettet?

7053680[/snapback]

De tjener iallfall veldig mye på å samarbeide med Google. Det at søkeboksen default sender søk til Google er såvidt jeg vet den største enkeltinntektskilden. I tillegg får de vel en god del donasjoner fra folk rundt omkring.

a.

7054056[/snapback]

Det som slår meg er at man overlater veldig mye i hendene på folk som arbeider gratis/frivillig. Hvordan vet man at disse folkene ikke benytter anledningen til å lage bakdører eller liknende for eget bruk? I en vanlig bedrift vil man ofte betale folk og kanskje gradere betalingen etter hvor stor pengestrøm de sitter i eller hvor stor skade de potensielt kan utføre dersom de kommer på noe rart.

Dette er ikke ment som ett angrep på åpen kildekode, men som ett generelt spørsmål til hvordan man unngår denne type ting i åpen kildekode. F.eks er MS(eller andre betal-software selskaper) sitt motiv for å lage programvare at de kan selge og tjene penger på det. Mulig jeg er kyniker her, men jeg har problemer med å akseptere at noen bruker tid og krefter på å gjøre noe på ren "goodwill".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som slår meg er at man overlater veldig mye i hendene på folk som arbeider gratis/frivillig. Hvordan vet man at disse folkene ikke benytter anledningen til å lage bakdører eller liknende for eget bruk? I en vanlig bedrift vil man ofte betale folk og kanskje gradere betalingen etter hvor stor pengestrøm de sitter i eller hvor stor skade de potensielt kan utføre dersom de kommer på noe rart.

Stikkord: åpen kildekode

Jeg snur derfor hele tankegangen din på hodet. De jeg ikke stoler på er de som gir ut programvare UTEN åpen kildekode, for det kan inneholde all slags drit.

Se nyheten om at sveitsiske myndigheter vil plante trojaner for å overvåke Skype-kommunikasjon. Eller amerikanske myndigheter og deres overvåking av telefoner, epost og annen kommunikasjon. Hvem vet om ikke f.eks. NSA har samarbeidet med Microsoft om å legge inn overvåking i Windows og andre programmer? Mener ikke å starte noen konspirasjonsteorier her, men åpen kildekode er beste garanti mot slikt :)

Forøvrig er det ikke slik at en aktør er garantert å være seriøst og ærlig bare fordi de er kommersielle. Det er slett ingen garanti, og det fins mange useriøst firmaer rundt omkring, også blant store selskaper. Her i Norge hadde vi jo en skandale for et par år siden med Finance Credit? Noen ordentlige "kjernekarer" som drev det selskapet får en si :ermm:

Dette er ikke ment som ett angrep på åpen kildekode, men som ett generelt spørsmål til hvordan man unngår denne type ting i åpen kildekode. F.eks er MS(eller andre betal-software selskaper) sitt motiv for å lage programvare at de kan selge og tjene penger på det. Mulig jeg er kyniker her, men jeg har problemer med å akseptere at noen bruker tid og krefter på å gjøre noe på ren "goodwill".

7054653[/snapback]

Folk driver med alle slags ting uten å få betalt. Noen samler på frimerker (og bruker masse penger på det!!), andre drive med frivillig arbeid hvor de hjelper andre mennesker, uten å få betaling - hvertfall ikke i kroner og øre. Linus Thorvalds startet utviklingen Linux fordi han ville lage et bedre OS enn hva som var tilgjengelig på den tiden. Kort og godt - alt handler ikke om penger.

Mange syns det er gøy å kode - rart ikke sant? Jeg startet såvidt med litt simpel BASIC-programmering da jeg var 6-7 år gammel, og jeg fikk ikke akkurat betalt ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hva er det Mozilla Foundation tjener penger på?

7053680[/snapback]

Det er faktisk penger i det:

Open Source a billion dollar market

Det som slår meg er at man overlater veldig mye i hendene på folk som arbeider gratis/frivillig. Hvordan vet man at disse folkene ikke benytter anledningen til å lage bakdører eller liknende for eget bruk?

7054653[/snapback]

God spørsmål. Jeg tror det er mange som sitter og går gjennom slike koder. Både folk som sitter noen nivåer opp i åpen kildekode-miljøpet, uavhengige sikkerhetsfolk og at kodene testes grundig før de blir offisielle. Hvis noen blir oppdaget for forsøk på bakdører så mister de nok straks all respekt og status i åpen kildekodemiljøet. De kan selvsagt forsøke seg igjen under en annen identitet, men da starter de på bunnen sammen med alle andre nybegynnere og all kode blir dobbeltsjekket. En fordel med at det er åpen kildekode er at store bedrifter som bruker programvaren gjerne kan ha egne eksperter til å gå gjennom koden for å sikre seg at det ikke er noe muffins med den. Hackere kan i motsetning til Crackere også hjelpe mye til å oppdage hull med og uten intensjon og bedre sikkerheten.

Lenke til kommentar

Så lenge et program har en viss mengde brukere (avhenger fra program til program) vil dette programmets utviklingsprosjekt være bemannet av utviklere. Dette er livssyklusen til åpen kildekode, det har fungert så lenge åpen kildekode har eksistert og vil neppe slutte å fungere med det første. Og det er ingen tvil om at åpen kildekode er tryggere på alle mulige måter enn lukket kildekode.

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar
Jeg er ikke noen ekspert, men slik jeg forstår det så er åpen kilde langt mer sikkert enn når den er lukket. Årsaken er at alle kan sjekke filen(e) som programmet består av og således se hvorvidt det er noe skadelig eller ikke ønskelig i den. Slik stiller det seg ikke med lukket kilde, her vil en rekke filer være kryptert og av den grunn skjult fra allmennheten.

Jeg er heller ingen ekspert, men jeg tror heller dette varierer fra "produkt" til produkt. Noen selskaper har sikkert utviklere som ikke er SÅÅ nøye når de presser koden gjennom kompilatoren, men det vil jeg tro finnes i Open Source gjengene også. Hvis ikke de "rette" folka er med (gjelder både Open Source og Company) så kan resultatet bli "stygt".

Det er ikke alt som ligger på SourceForge som innehar like høy kvalitet, og det er vel bare OpenSource som ligger der...

Endret av George
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...