allanalda Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Da jeg bl.a. har liggende et Tokina-objektiv for Nikon 55 m/m(70-210, F 4,5) så ville jeg gjerne høre hvordan en ser på kvaliteten på dette objektivet spesielt og på kvaliteten generellt kontra Sigma og Tamron. Kanskje få en slags gradering eller begrunnelse på de forskjellige merkenes kvaliteter? Og, det virker på meg som det ikke er det store tilbudet på Tokina, har det med pris å gjøre? På forhand takk. Endret 12. oktober 2006 av allanalda Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Tokina sin AT-X/AT-X PRO-serie har heilt fantastisk byggkvalitet. Verken Tamron eller Sigma kan konkurrere med Tokina på dette (generelt sett, iallfall). Objektivet du prater om har eg aldri vore borti, dog har eg sett eit 70-210 f/4.5-5.6 rundt om. Viss ditt held ein konstant blender på 4.5, kan det være at ditt er eit bedre objektiv. Bildekvaliteten generelt sett kan sammanlignast med Tamron/Sigma. AT-X PRO-serien, blant anna 80-200 f/2.8, ligg langt over gjennomsnittet. Dei fleste sammenlignar Tokina AT-X 828 PRO med Minolta 80-200 F2.8 HS APO G, som er eit objektiv i toppklasse. Tokina sin motdel koster under halvparten av Minolta sitt. Kvifor Tokina ikkje er meir utbreidd enn det er, det veit eg ikkje. Det burde være det. Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Tokina sin AT-X/AT-X PRO-serie har heilt fantastisk byggkvalitet. Verken Tamron eller Sigma kan konkurrere med Tokina på dette (generelt sett, iallfall). Objektivet du prater om har eg aldri vore borti, dog har eg sett eit 70-210 f/4.5-5.6 rundt om. Viss ditt held ein konstant blender på 4.5, kan det være at ditt er eit bedre objektiv. Bildekvaliteten generelt sett kan sammanlignast med Tamron/Sigma. AT-X PRO-serien, blant anna 80-200 f/2.8, ligg langt over gjennomsnittet. Dei fleste sammenlignar Tokina AT-X 828 PRO med Minolta 80-200 F2.8 HS APO G, som er eit objektiv i toppklasse. Tokina sin motdel koster under halvparten av Minolta sitt. Kvifor Tokina ikkje er meir utbreidd enn det er, det veit eg ikkje. Det burde være det. 7055148[/snapback] Det høres spennende ut dette, på det objektivet jeg har her står det totalt: RMC TOKINA EMZ f=70-210mm/F 4,5 ø 55mm Japan Lenke til kommentar
brainware Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Tokina er kjent for høy mekanisk byggekvalitet generellt. Men de har 3 segmenter i markedet og det er: Profesjonell kvalitet, amatør kvalitet, og forbruker kvalitet. Din EMZ er i forbruker kvalitet, og det kan være at den blir for dårlig i dagens DSLR - verden. Sammenligner en med Nikon som også bygget 70-210mm zoomer, så er ikke Nikon-s utgaver kjent for å gi så gode resultater på DSLR. Tokina ble etter sigende dannet av Nikon ingeniører som ville beholde Nikon's legendariske byggekvaltiet i alle segmenter. Det har resultert i bra optikk, selskapet er dog ikke blitt ledende på noen måte blandt tredjepart produsentene. Av de 3 store her: Sigma, Tamron og Tokina, er Tokina den minst utbredte. Tokina har egen importør i Sverige og selges blandt annet til Norge gjennom www.scandinavianphoto.se , jeg vet dessverre ikke om den importeres direkte til Norge. Tamron og Sigma har et mye større salg i Norge, og flere produkter, men Tokina's ATX-Pro serie er særdeles bra optikk. Sigma er nok det merket som har kjempet fram 3dje part optikk's rettigheter til bruk av fatning, og er det merket med størst produksjon av kvalitets 3djepart's optikk. De har fungert utmerket til Nikon kamera stort sett, med unntak av nye kamera som D200, som dog kan oppgraderes på garantien. Det har også vært problemer med Canon, og problemet med noen Canon kamera har ligget litt dypere, og i processoren ser det ut for, slik at det ikke kan rettes med firmware upgrade til objektivet som i Nikon's tilfelle. Som en generell regel ville jeg valgt Tokina eller Tamron til Canon, og Tokina , Tamron eller Sigma til Nikon. Det ser ellers ut for at Tamron har litt problemer med sin nye 17-50/f2.8 til Nikon. Det er altså vanskelig å være definitiv, lurt å følge med på forum, og lese tester osv. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Støtter Henrik. Har akkurat fått mitt 12-24 (ATX-PRO) og Sigma og Tamron kan ikke måle seg med det. Det kjennes solid, eksklusivt og pålitelig. Byggekvaliteten utvendig er på nivå med Nikon mener jeg. Sigma kan ikke måle seg, alle objektivene jeg har prøvd synes jeg er ganske skrale saker. Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Støtter Henrik. Har akkurat fått mitt 12-24 (ATX-PRO) og Sigma og Tamron kan ikke måle seg med det. Det kjennes solid, eksklusivt og pålitelig. Byggekvaliteten utvendig er på nivå med Nikon mener jeg. Sigma kan ikke måle seg, alle objektivene jeg har prøvd synes jeg er ganske skrale saker. 7056080[/snapback] Hadde vi hatt politikere som hadde gitt like klare svar på spørsmål som svarene jeg får her på Forum, hadde nok verden sett bedre ut! I alle fall er det en glede å legge inn spørsmål her, når en våger seg "utpå". Ideellt sett kan man altså slå fast at det handler om Tamron eller Tokina. Det er vel den følelsen jeg har hatt også, så det er greit. Fortsettelsen på denne spørsmålsstillinga blir mer komplisert (for meg), for jeg har bruk for råd om hvordan jeg legger inn elementer/foto fra min skulpturproduksjon her på Forum, for å begrunne eller synligjøre mitt/mine framtidige valg av objekiv. Selv om jeg har liggende objektiv fra Nikon så har jeg fått så mange positive innspill hva angår det jeg er facinert av, Pentax K10D, at jeg i utgangspunktet nok har bruk for "objektivråd" omkring Pentax. Jeg har jo fått faglig gode innspill om dslr.kamera på Forum, mange faktisk, og lettfattbare. Men, nå må jeg altså forsøke å finne ut av hvordan jeg "legge inn" eksempler på hva jeg "er ute etter". Bortsett fra at jeg skal ha "studio"objektiv. men mer enn det, samtidig eller senere. Jeg skal prøve å finne ut av teknisk hvordan jeg kan legge inn eksempler og komme tilbake til saken. Jeg har foto i "mappa mi" men derifra til å få det "ut" på Forum, det er en annen sak. Det blir nok ikke enkelt. Jeg antar jeg er en "novise" i denne sammenheng.Men, takk for klare svar i alle fall, så langt! mvh.Allan Endret 12. oktober 2006 av allanalda Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Ang. å legge ut bilder fra din datamaskin og inn på forumet: Når du svarer på ett innlegg, kan du se litt lengre ned på siden enn hvor du skriver innlegget ditt, der vil du se en fane som heter Vedlegg. Her trykker du på knappen merket med Velg, og leter så frem det aktuelle foto på din egen datamaskin ("Mappa di") og trykker OK. Deretter trykker du på knappen merket "Legg til dette vedlegget", og voila, ditt bilde er delt med omverdenen. Du kan også med hell velge "Add into post" for å sette bildet inn i selve tekstområdet i innlegget ditt. Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Ang. å legge ut bilder fra din datamaskin og inn på forumet: Når du svarer på ett innlegg, kan du se litt lengre ned på siden enn hvor du skriver innlegget ditt, der vil du se en fane som heter Vedlegg. Her trykker du på knappen merket med Velg, og leter så frem det aktuelle foto på din egen datamaskin ("Mappa di") og trykker OK. Deretter trykker du på knappen merket "Legg til dette vedlegget", og voila, ditt bilde er delt med omverdenen. Du kan også med hell velge "Add into post" for å sette bildet inn i selve tekstområdet i innlegget ditt. 7058800[/snapback] Takk for hjelpen! Jeg kommer tilbake til problemet mitt m.h.objektiv-valg. Fant en link her som jeg skal se på først: http://www.radugrozescu.com/photo-tech/tok...cro-review.html Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Det finnes ingen importør av Tokina i Norge i dag, derfor er det ikke lett å få tak i objektivene her til lands. Scandiafilm hadde disse lenge, men sluttet. Skal du kjøpe av noen i norge må du regne med lang, veldig lang, leveringstid. Ellers støtter jeg også det som er skrevet tidligere, kvaliteten er meget god. Det har tidligere vært diskutert her på forumet forskjellen på tredjepartsobjektiver, så du finner nok litt info. Ellers har det vært mange tester av supervidvinkel diverse steder på nettet og tidsskrifter. Dine objektiver kjenner jeg desverre ikke til, så nå uttaler jeg meg på generelt grunnlag. Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Det finnes ingen importør av Tokina i Norge i dag, derfor er det ikke lett å få tak i objektivene her til lands. Scandiafilm hadde disse lenge, men sluttet. Skal du kjøpe av noen i norge må du regne med lang, veldig lang, leveringstid.Ellers støtter jeg også det som er skrevet tidligere, kvaliteten er meget god. Det har tidligere vært diskutert her på forumet forskjellen på tredjepartsobjektiver, så du finner nok litt info. Ellers har det vært mange tester av supervidvinkel diverse steder på nettet og tidsskrifter. Dine objektiver kjenner jeg desverre ikke til, så nå uttaler jeg meg på generelt grunnlag. 7060157[/snapback] Da blir det altså ikke Tokina. Ut fra det som bl.a. er skrevet i denne tråden og også tråden ” Noen som har erfaring med dette objektivet? på denne sida, har jeg forsøkt å leite meg fram til noen forslag til førstevalg av objektiv. Jeg håper noen vil gi meg råd omkring dette. Samtlige objektiv ligger innafor en økonomisk ramme som jeg må holde meg til, desværre, men her er forslaga: Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro for Pentax , Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL (IF) MACRO for Pentax eller Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di for Pentax. Jeg vil helst ha muligheten til å ta ”sylskapt” foto, som foreksempel av denne skulpturen her eller lignende (se nedafor): Altså skarpt her på fremste skulptur (eller enda nærmere) og også kunne velge å få samme skarpheten på skulpturen lengst borte, nede i salen. Finnes det løsning her eller er dette den gamle problemstillinga ”jatakk, begge deler”, ......eller ? Og til slutt, selvsagt er jeg åpen for andre løsninger enn de objektivene jeg her har stillt spørsmål om. Endret 13. oktober 2006 av allanalda Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Tamron 90mm er et knallbra objektiv, like godt til macro som portrett og liten tele. Men den kan bli fryktelig trang om du tenker å bruke den innendørs. Uten at jeg har prøvd Tamron 18-200, så må man på sånne objektiver inngå kompromisser. Sjelden eller aldri at man får alt i ett, og ihvertfall ikke til den prisen. Del heller brennvidden opp i to til tre forskjellige objektiver, dette vil garantert bli bedre. 28-75 har jeg heller ikke prøvd, men hørt mye bra om det. Helt sikkert ikke et dårlig valg. Skal du ha stor dybdeskarphet så blender du ned til en mindre blender. Dette er som regel ikke noe problem da de fleste (alle) objektiver er bedre nedblendet enn full åpen. Husk stativ da det kan bli lange lukkertider. Syns ikke du skal glemme Tokina, da de har gode objektiver. Undersøk litt hvor du kan skaffe de hen, Komplett kan f.eks. skaffe. Men som sagt det tar tid. I og med at det ikke finnes noen importør i Norge har jeg heller ingen problemer med å anbefale deg å søke i utlandet, et alternativ er nevnt i en tidligere post. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 eBay er også ei muligheit. Eg har handla eit 80-200 f/2.8 AT-X Pro der, og kom ut av det ganske greitt - 2000kr Lenke til kommentar
brainware Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Kunne tenke meg å foreslå et normal objektiv, fordi det gir korrekt perspektiv. Et normal objektiv i 35mm formatet ligger på rundt 50mm. I tillegg kan du bruke asfæriske objektiv som er godt korrigert for fortegninger , ned i vidvinkel området. Denne gir minimalt med fortegninger: Sigma 15-30mm EX Vil tro vidvinkel til normal dekker ditt bruksområde best. På Pentax sin roadmap er også interessante og uten tvil gode objektiv: Objektiv guide: Roadmap Pentax Endret 14. oktober 2006 av brainware Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Kunne tenke meg å foreslå et normal objektiv, fordi det gir korrekt perspektiv. Et normal objektiv i 35mm formatet ligger på rundt 50mm. I tillegg kan du bruke asfæriske objektiv som er godt korrigert for fortegninger , ned i vidvinkel området. Denne gir minimalt med fortegninger:Sigma 15-30mm EX Vil tro vidvinkel til normal dekker ditt bruksområde best. På Pentax sin roadmap er også interessante og uten tvil gode objektiv: Objektiv guide: Roadmap Pentax 7066829[/snapback] Jeg takker alle for svara og jeg skriver ut disse. Siden jeg er i Paris skal jeg undersøke om Tokina er her, for å si det slik......jeg mener å ha sett brukte objektiv i alle fall. Det er noen gater rundt omkring her med store mengder objektiv. Nå er jo de laga for 35 mm film men jeg mener å ha lest her på Forum at det også kan gå an. Det er bare "senter" av linsa som blir brukt og det kan visstnok gi svært gode foto (?). Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Det er andre enn Komplett som har ført Tokina i Norge, til greie priser. Fotofokus på Lillehammer f.eks. Generelt, så vil jeg mane til litt varsomhet med å bedømme mekanisk kvalitet på "eksteriøret" uten å gå inn på konstruksjonene, stressteste osv. Mange Sigma-objektiver f.eks virker jo veldig solide, men de er ikke nødvendigvis så presise eller stabile for det. Tokina får jamt over entydig god omtale for byggekvaliteten, og i likhet med Nikon, hender det de holder igjen annonserte modeller til de mener de er bra nok. Det har nå skjedd med 16-50/2.8-objektivet, forhåpentligvis vil det gi mindre problemer. Både Tamron og Sigma har jo flere modeller der topp-eksemplarene er glimrende, men variasjonen er så stor at det blir litt lotterispill å handle. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg ser at du vurderer Tokina til Pentax da kan jeg si det ikke finnes noe stort utvalg, av den enkle grunn at Tokina produserer mange objektiver for nettopp Pentax. Bla. 12-24mm til Pentax er det Tokina som står bak. Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Jeg ser at du vurderer Tokina til Pentax da kan jeg si det ikke finnes noe stort utvalg, av den enkle grunn at Tokina produserer mange objektiver for nettopp Pentax. Bla. 12-24mm til Pentax er det Tokina som står bak. 7079541[/snapback] Jaha! Der har vi det igjen! Dette med at noen hele tiden følger med og kommer med fler opplysninger som hjelper en framover. Kanskje skal jeg ikke stresse så veldig med "Tokina" da, jeg har leita en god del. kanskje det er like bra å stole på Pentax.Rett og slett. Som jeg har sagt før, jeg er ingen ekspert, overhodet ikke, men opplevelsen av at noen hele tide følger med og prøver å gi enda fler utfyllende opplysninger, og hjelpe, den er enestående synes jeg.I stedet for å sende blomster , som jeg er sikker på mang en "spørrer" her på Forum kunne tenkt seg med tanke på all hjelp en får, så sender jeg druer fra hagen i stedet for. De er 4 uker gamle. Takk skal du ha! (strider kanskje mot reglene dette her, men jeg regner med at "moderator" gir beskjed) Endret 16. oktober 2006 av allanalda Lenke til kommentar
brainware Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det kan også være på sin plass å si at den ytre byggkvaliteten som Tokina utvilsomt står for, ikke sier hele sannheten om objektivet. Grundige tester av objektivene viser at de ofte havner bak Nikon's for eksempel. Et eksempel på foretrukket dårlig byggkvalitet, er Nikon's 50/f1.8 som er sylskarp og billig, men som ikke har en utpreget solid utførelse. En annen ting en kan være klar over når man snakker om Sigma: EX serien har god byggekvalitet. Som jeg har påpekt tidligere, har problemene med Sigma vært størst mot Canon hus. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Kunne tenke meg å foreslå et normal objektiv, fordi det gir korrekt perspektiv. Et normal objektiv i 35mm formatet ligger på rundt 50mm. I tillegg kan du bruke asfæriske objektiv som er godt korrigert for fortegninger , ned i vidvinkel området. Denne gir minimalt med fortegninger:Sigma 15-30mm EX Vil tro vidvinkel til normal dekker ditt bruksområde best. På Pentax sin roadmap er også interessante og uten tvil gode objektiv: Objektiv guide: Roadmap Pentax 7066829[/snapback] Jeg takker alle for svara og jeg skriver ut disse. Siden jeg er i Paris skal jeg undersøke om Tokina er her, for å si det slik......jeg mener å ha sett brukte objektiv i alle fall. Det er noen gater rundt omkring her med store mengder objektiv. Nå er jo de laga for 35 mm film men jeg mener å ha lest her på Forum at det også kan gå an. Det er bare "senter" av linsa som blir brukt og det kan visstnok gi svært gode foto (?). 7067914[/snapback] For å svare på spørsmålet om en kan bruke objektiv laget for 35 mm film, så kan du definitivt det. Alle nyere objektiv er tilpasset digital bruk, og som du sier kan det være en fordel at selv om man ikke utnytter de ytre områdene av objektivet, er det jo ingen ulempe å ha det. Da er man i tillegg åpen for å bruke objektivet på fulle 35 mm bildebrikker når de evt dukker opp hos andre enn Canon. Ser man på Sigma's forskjellige objektiv idag, er de beregnet for full format 35 mm når de har betegnelsen DG. For kun digitale brikker 1.5-1.6x crop, plus 4/3 standard, er de merket spesiellt DC eller four-thirds. Four-Thirds ble utviklet av Olympus. Nikon kaller sine eksklusive digital 1.5 x crop objektiv for DX, ellers produseres objektivene som før i andre serier, og da spesiellt tilpasset digital bruk (SIC coating etc.). Det gjelder selvfølgelig å lese hva produsenten sier om de forskjellige seriene sine. Endret 17. oktober 2006 av brainware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå