KenBjork Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Tilkoblet utstyr: Abit AN8 ultra Amd x2 4600+ Geil value 2gb Mist 500W XFX 7950gt Maxtor 80gb (IDE) Frakoblet utstyr: Samsung spinpoit p120 250gb Samsung spinpoit p120 250gb Problem: Får ikke installert xp! Hva er gjort: Monterte sammen maskina på søndag. Endra bios til first boot cd-rom,second boot hard-disk. Restarta maskina startet fra cd slettet partisjon og opprettet 2 stk på 20gb og 60gb Formaterte da 20gb pratisjon og startet installering, maskina restartet gjorde seg ferdig og xp logget seg på og virket. Men maskina drev å låste seg i tide og u-tide. Var på dette tidspunkt ikke klar over de 2 driverne for Amd x2 til xp. Installerte disse, men oppdaget ved neste restart til "bios loadscreen" i starten, at på minne stod det singel channel. Hadde plassert brikkene 1-3 og ikke 1-2 for dual ch Maskina ble stabil etter bytte til slot 1-2 og de 2 driverne. Men ville formatere på nytt etter masse rot i xp med div.. Så starta problemene, får nå ikke inn xp i det hele tatt på maskina. Den starter fra cd/cd-rom, finner disk og formatere og kopiere filer til installering. Men når maskina restarter for å installere xp, får jeg beskjed om følgende: Feil, kunne ikke laste Windows. Trykk en tast for å starte fra cd. Har starta fra cd og formatert utallige ganger, har nå prøvd 3 forskjellige hardisker og 2 forskjellige xp cder. og jeg har prøvd en og en av begge minne brikkene hver for seg, Uten hell. Holdt på til 01.00 inatt. Er nå dritt lei hele maskina. Setter stor pris på om noen kan hjelpe. Mvh kenbjork Endret 14. oktober 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
Jovi60 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Prøv med en annen CD/DVD ROM. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Nei, men det må vel bli det neste sikkert ja. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Det kan være interessant å se hva POST led-displayet viser på siste og nest siste steg, idet du får feilmeldingen i bootup. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 ok, skal sjekke. og poste her etter jobb. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Morn. Prøvde en annen cd/dvd-rom uten at det gikk noe særlig bedre. Prøvde andre rambrikke/r, gikk heller ikke. Så kobla tilbake på min egen dvd-rom samt pri-disk og mine geil brikker. Stakk en tur inn i bios igjen og loadet failsafe settings for nt gang. Og endret så de instillinger jeg var garantert viste ikke skulle gjøre noe snusk. save and exit Gikk inn igjen og sjekka over, begynte da og sette ting til auto en og en ting til auto over alt. Med save and exit mellom hver gang og en sjekk på oppstart fra harddisk. Til slutt så ble det jaggu bot fra hd og windows smalt inn. Når den var ferdig, resarta jeg og boota fra cd nok en gang og tok det hele på nytt, og jo da.. den boota fra hd etter kopiering av filer og windows smalt inn. Konklusjon : Ett bios parameter husker ikke tittel.. men noe med minne Tx3 eller noe sånn. (skal endre siste linje her etter jobb) Har installert alt av drivere og er fult oppe å går stabilt. Men får ikke lyd fra "grønn-plugg" Lyd-driver via nvidia chipset = no sound Lyd-driver fra ac97 = no sound Tips? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 "Stakk en tur inn i bios igjen og loadet failsafesettings for nt gang" Bare til info : Failsafe er ikke alltid lurt å bruke . Ofte slår dette av ACPI og IOAPIC og setter MPS versjon til 1.1(ikke 1.4) . Det vil du ikke ha ved XP eller andre moderne OS installert . Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) "Stakk en tur inn i bios igjen og loadet failsafesettings for nt gang" Bare til info : Failsafe er ikke alltid lurt å bruke . Ofte slår dette av ACPI og IOAPIC og setter MPS versjon til 1.1(ikke 1.4) . Det vil du ikke ha ved XP eller andre moderne OS installert . 7059766[/snapback] okei.. Men må rette meg selv litt også. Var clear cmos som ble gjort denne sistnevnte gangen. Før step by step med endret så de instillinger jeg var garantert viste ikke skulle gjøre noe snusk. save and exit Gikk inn igjen og sjekka over, begynte da og sette ting til auto en og en ting til auto over alt. Med save and exit mellom hver gang og en sjekk på oppstart fra harddisk. Har kun tatt en gang failsafe load btw. Disse er jeg litt grønn på.. : Ofte slår dette av ACPI og IOAPIC og setter MPS versjon til 1.1(ikke 1.4) Endret 13. oktober 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) 1: skru av "automatisk restart ved krasj" ... du vil da få en blåskjerm istedet for at pc'en restarter. Utifra dette kan vi kanskje klare å analysere problemet. 2: Kjør memtest86 ... jeg tipper at dette dreier seg om en minnefeil 3: sjekk cputemp 4: sjekk disk for feil Endret 13. oktober 2006 av JKJK Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 1: skru av "automatisk restart ved krasj" ... du vil da få en blåskjerm istedet for at pc'en restarter. Utifra dette kan vi kanskje klare å analysere problemet.2: Kjør memtest86 ... jeg tipper at dette dreier seg om en minnefeil 3: sjekk cputemp 4: sjekk disk for feil 7059787[/snapback] Nå har jeg da fått innstallert xp omsider (om det er det du tenker på over her...) Men er nå dette det som ikke virker : (Har installert alt av drivere og er fult oppe å går stabilt.) Men får ikke lyd fra "grønn-plugg" Lyd-driver via nvidia chipset = no sound Lyd-driver fra ac97 = no sound Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Poenget er at før du installerer XP må du sette ACPI=Enabled IOAPIC=Enabled , MPS Version=1.4 . Oftest settes alt dette opp korrekt ved "Load Optimized Defaults" . Fail safe skrur det av for legacy OS støtte (som f.eks gamle linix distros , w98 osv.) Man kan ikke endre dette etter OS er installert (krever reinstallasjon/repair) . Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) ahh ok, syar2003. Skal legge det på minnet i tenkeboksen Men skal se i bios etter jobb og se hva som egentlig står der på det du nevner her, men takk for opplysning Men tips til? : At jeg ikke får lyd fra "grønn-plugg" på medfølgende lydkort? Lyd-driver via nvidia chipset = no sound Lyd-driver fra ac97 = no sound Endret 13. oktober 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Fant dette i bios syar2003 : mps versjon er 1.4 , det er ingen innstilling for ACPI eller IOACPI for å slå disse av eller på, bare at under power management så kan man velge S1 eller S3 for ACPI, det er noe sånn suspend to ram oplegg......, men ser det greit ut Men tips til? : At jeg ikke får lyd fra "grønn-plugg" på medfølgende lydkort? Lyd-driver via nvidia chipset = no sound Lyd-driver fra ac97 = no sound Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Kikket i manualen for hovedkortet ditt og det stemmer som du sier . Ingen IOAPIC eller ACPI . Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke er der . Som på MSI kort kan de ligge i cmos men er hidden fra bruker til å sette on/off bare for å endre vha failsafe/optimized defaults (derfor jeg nevnte det) . Lydkort vet jeg ikke annet enn at du skal legge inn enten nvidia lyd drivere eller realtek for ac97 . Etter det skal det jo bare virke uten problem med 2veis høyttalere plugget i line-out på det soundmax datterkortet . Mulig du har lagt inn for mye drivere. Sjekk i enhets behandling . Lenke til kommentar
Zink Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Men tips til? :At jeg ikke får lyd fra "grønn-plugg" på medfølgende lydkort? Lyd-driver via nvidia chipset = no sound Lyd-driver fra ac97 = no sound Har en maskin her med nesten samme hovedkort som din (AN8) men den bruker et SoundBlaster Live lydkort. Ser i manualen, at på Soundmax-kortet er det satt 2 jumpere for å enable frontpanel audio (FP-AUDIO1). Mulig at de er plassert på pin 5-6 og 9-10 per default, og kanskje de må fjernes for å bruke koblingene bak? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Jepp, thx Zink. stemte det med jumpere. Flytta på litt på de som er der på kortet og det blei lyd. Takk for all hjelp folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå