Gå til innhold

Spørsmål om blender og dybde i bilde


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lest at vis man har en høy blenderverdi vil man få mere dybde i bilde?

 

Jeg prøvde meg litt fram i dag, Bilde av samme motiv uten å røre kamere.

 

Første bildet var med 13 sek lukker, og f 32

Andre bildet var med 1/4 sek lukker, og f 5

 

Bilde nr to ble det mye mere bybdefølelse i. Hva kommer det av?

 

Er på jobb nå så kan ikke legge ut bildene, men gjør det når jeg kommer hjem.

 

Mvh

Fribbern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Isteden for å kalle det lav og høy blendervedi bør man kalle det liten og stor blender for å unngå misforståelser. Blenderen betegnes ved en brøk, f.eks. f/2.8.

 

f (focal length/brennvidde) / x (f.eks. 2.8) = diameter på blenderåpningen.

Med et objektiv på 200mm med en blenderåpning på f/2.8 blir dermed fysisk åpning på blenderen ~70mm

 

f/2.8 vil dermed gi en større blenderåpning(og mindre dybdeskarphet) enn f/5.6. Snakk om en liten og stor blender, i det minste til du får en viss oversikt over hva uttrykkene betyr.

Lenke til kommentar

Den teorien tror jeg ikke på. Hvis noen ikke vet hva tallene betyr så blir det ikke mindre forvirring av å si stor blender, da er du nesten garantert at nybegynnere setter kameraet på f/22.

 

Hva er en liten blender? Ingen nybegynnere vil skjønne noe av det, liten blenderåpning gir i allefall et hint om funksjonen men det hjelper ingenting med å forklare hvilke instillinger det er snakk om på kameraet.

Lenke til kommentar

Hvis du noengang har prøvd å knipe igjen øyet, har du kanskje merket at dybdeskarpheten (eller skarpheten generelt) ble bedre. Det er derfor nærsynte myser når de tar av brillene.

Derfor:

Liten blenderåpning (stort blendertall, f.eks. F/32) gir stor dybdeskarphet. Dette kan sammenliknes med å knipe igjen øyet.

Stor blenderåpning (lavt blendertall, f.eks. F/1.4) gir liten dybdeskarphet.

 

Typiske bruksområder:

Stor blenderåpning bruker du når du ønsker liten dybdeskarphet, for å framheve et motiv eller få dybde i bildet. Det kan f.eks. være når du tar portrettbilder, nærbilder eller generelt bilder med rotete bakgrunn som du ikke ønsker å framheve. I tillegg brukes det gjerne når du har lite lys, fordi stor blenderåpning gjør at du kan bruke kortere lukkertider.

Liten blenderåpning bruker du når du ønsker stor dybdeskarphet, f.eks. på landskapsbilder og oversiktsbilder. I tillegg generelt når du har veldig mye lys og ønsker lang lukkertid eller ønsker å øke sjansen for å fokusere riktig på motiver som beveger seg fort.

 

 

Mye av dette er allerede nevnt, men dette var et kjapt forsøk på å oppsummere litt.

Lenke til kommentar
Den teorien tror jeg ikke på. Hvis noen ikke vet hva tallene betyr så blir det ikke mindre forvirring av å si stor blender, da er du nesten garantert at nybegynnere setter kameraet på f/22.

 

Hva er en liten blender? Ingen nybegynnere vil skjønne noe av det, liten blenderåpning gir i allefall et hint om funksjonen men det hjelper ingenting med å forklare hvilke instillinger det er snakk om på kameraet.

7057956[/snapback]

Så siden nybegynnere ikke kjenner til begrepene, så bør vi bruke feil betegnelser? Forklar heller hva tallet betyr når du ber en nybegynner å bruke stor blender(åpning). Det er ingen automatikk i at en nybegynner skal forstå at 18mm gir videre bildevinkel enn 300mm heller, og de aller fleste som bare kjenner til kompaktkamera venter at "zoom" er en felles betegnelse som gjelder samtlige kameraer/objektiver. Bruksanvisninger og forklaringer fra mer erfarne er løsningen, ikke å bruke unøyaktige betegnelser.
Lenke til kommentar
Så siden nybegynnere ikke kjenner til begrepene, så bør vi bruke feil betegnelser?
Blenderverdi er et helt greit begrep siden det er det du stiller inn på kameraet. Blenderåpningsverdi er kansje litt mer korrekt. Betegnelser som "stor blender" er fullstendig feil siden blendere med forskjellig størrelse godt kan ha samme blenderverdi.

 

Det er en fordel å forklare hvordan det henger sammen, men å bruke betegnelser som "stor blender" vil ikke være spesielt hjelpsomt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Om en blender(åpning) er stor eller liten har da alltid blitt satt i sammenheng med hvilken brennvidde det aktuelle objektivet har/er innstilt på?
For en nybegynner så er det jo ikke opplagt at at blenderåpningen er i sammenheng med brennvidden. Så det er vanskelig å si at det er et helt korrekt begrep, brukbart men ikke korrekt.

 

Jeg er helt enig i at helt enkle forklaringer ikke gir nybegynnere nok informasjon til at de skjønner hvordan det hele henger sammen. Det jeg var uenig i var at å bruke begrep som "stor blender" vil gjøre ting spesielt mindre forvirrende.

 

Det man kan være enig om er at uansett hva man sier så vil en nybegynner nesten aldri skjønne sammenhengen uten nøyere forklaring.

Lenke til kommentar

Jeg mener man bør si stor og liten blenderåpning.

Stor blenderåpning = stort "hull" i belnderen = mye lys som slipper inn.

Liten blenderåpning = lite "hull" = lite lys.

 

Blende opp = øke hullet, øke lysmengden.

Blende ned = minske hulle, mindre lys.

 

Hvorfor dette påvirker dybdeskarpheten står forlkart i kompendiet som finnes i signaturen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...