Gå til innhold

Den Store 7900GTO Tråden


Din_Laban

Anbefalte innlegg

@Intern: Hvordan er støynivået ditt egentlig? Ser du har fire disker i kabinettet, fungerer de vibrasjonsdempende gummiknottene? Og er det ikke en grill under PSU, slik at den kan trekke kald luft inn?

 

Forøvrig ser det ut til at du har et annet og mer spenstig skjermkort enn 7900GTO ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@Intern: Hvordan er støynivået ditt egentlig? Ser du har fire disker i kabinettet, fungerer de vibrasjonsdempende gummiknottene? Og er det ikke en grill under PSU, slik at den kan trekke kald luft inn?

8130481[/snapback]

Veldig lavt støynivå for meg, men jeg er ingen "støyfrik" så jeg vet ikke hva jeg skal si. Men jeg hører dem så og si ikke.

PSU'en står opp ned så den får luft fra den viften som står mellom PSU og diskene

 

Forøvrig ser det ut til at du har et annet og mer spenstig skjermkort enn 7900GTO ;)

8130481[/snapback]

:innocent:

Lenke til kommentar
@Intern: Hvordan er støynivået ditt egentlig? Ser du har fire disker i kabinettet, fungerer de vibrasjonsdempende gummiknottene? Og er det ikke en grill under PSU, slik at den kan trekke kald luft inn?

8130481[/snapback]

Veldig lavt støynivå for meg, men jeg er ingen "støyfrik" så jeg vet ikke hva jeg skal si. Men jeg hører dem så og si ikke.

PSU'en står opp ned så den får luft fra den viften som står mellom PSU og diskene

 

Forøvrig ser det ut til at du har et annet og mer spenstig skjermkort enn 7900GTO ;)

8130481[/snapback]

:innocent:

8130534[/snapback]

 

Hehe, det ser bra ut i allefall. Kikka på det kabinettet engang, men så endte jeg opp med Lian Li 6277B, vannkjølingskabinettet. Ikke det at jeg har vannkjøling men..

 

Dette ble jo litt offtopic, men det er vi så vant til her ;)

Lenke til kommentar
Jeg røsket av kjøleren, og smurte med AS5 og det hjalp. I tillegg styrer jeg hastigheten via Rivatuner på 65%. Det hjelper jo litt.

8126222[/snapback]

Jeg har ikke renset mine for støv, og de ligger fremdeles 43 på den ene og 46 på den andre på IDLE, har ikke målt hva de ligger på LOAD. Men hjalp det mye for deg å skifte kjølepasta til AS5? Har AS5 liggende og kanskje skal rense kjølerne for støv og skifte kjølepasta og se hva det gjør for temperaturene? Legger til et bilde for at det skal bli mer bling-bling i denne tråden her :)

8128274[/snapback]

JA om Artic Silver 5 utgjorde den stooore forskjellen: et par grader kanskje. I Rivatuner FR (jeg har linket til den i inlegg 2) så har jeg satt original vifta til 65% fixed (dvs. hele tida) slik at jeg ikke hører de.

 

Idle ligger GPU på OC 716Core/818minne (1632 effektivt) på 43 grader. Under spill er det sjelden jeg ser at GPU har vært i nærheten av 70 grader, vanligvis rundt 65. Så jeg har en mistanke om at varmeoverføringen er litt bedre ja. :thumbup:

 

Den eneste tabben jeg gjorde var å ta av de padsene på minnebrikkene, så jeg har linge lurt å lage mine egne med en eller annen form for filt dynket i AS5. Nå står de direkte koblet til kjøleren med AS5, uten at det har vært et problem. Muligens kunne de hatt litt bedre kontakt med flaten på kjøleren.

 

Jeg har spekulert på å få ta i kobberbånd som man får på rull i ulike tykkelser, for så å legge AS5 på og koble mellom kjøleren og minnet på kortet. Men her er jeg åpen for forslag, hvis noen har et judotrix som funker godt.

 

 

Jeg må ærlig talt si at jeg har hatt mange Nvidia kort (før hadde jeg en del integrerte ATI kort), som 6600GT, 6800GT, 7800GTX (256mb) og nå sist 7900GTO som jeg har vært særdeles fornøyd med. :yes: -jeg har drevet å testet max kvalitet på FEAR Extraction Point og kortet takler det utrolig bra, med fps drop under 40 fps så lite som 5-6% og med 36-37 fps som minimum, mens majoriteten ligger rundt 70fps, og er meget spillbart. :thumbup:

 

-nei, så jeg avventer litt hva som skjer nå med PCIe 2.0 på fremtidige HK, QuadCore og kampen mellom ATI og Nvidia på DX10 fronten. Jeg har en mistanke om at kortene vi kan få til høsten er verdt å vente på. I mellomtiden har jeg en ytelse ingen av oss trenger å skamme oss over.

Lenke til kommentar

For de som ikke har fått med seg hva ATI slipper etter påske...

 

Om dette er jalla vites ikke, men her er en test av Pro utgaven av X2800XTX.

 

Stemmer dette så er vil antagelig rankingen se noenlunde slik ut i Q2:

 

ATI X2800XTX2 (dobbelkort)

ATI X2800XTX

Nvidia 8800GTX

ATI X2800XT

Nvidia 8800GTS (640MB utgaven og 320MB utgaven vil avhenge litt av hvilke utgaver det er snakk om, siden 8800GTS 320MB kommer i mange OC utgaver)

 

-men det kan tenkes at Nvidia gjør et forsøk på å kuppe oppmerksomheten ved å lansere 8900GTX i samme slengen...

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Intern, det med eske mente jeg at siden du sier at antistatisk pose er ikke bra å ha riggen min på så skal jeg flytte den opp på en boks istedenfor, for å slippe fare for statisk elektrisitet.

 

Kjøling av minnet er vel ikke så viktig? Jeg mener at det må være noe form for kjøling men ikke noe WAKY-TAKY super løsning, GT kortene hadde jo ingen kjøling i det hele tatt.

 

Hvor mye er et brukt GTO kort verdt i dag? Noe mer over 1600KR?

 

Bra det er liv i denne tråden her igjen.

Lenke til kommentar
Intern, det med eske mente jeg at siden du sier at antistatisk pose er ikke bra å ha riggen min på så skal jeg flytte den opp på en boks istedenfor, for å slippe fare for statisk elektrisitet.

8133736[/snapback]

Var ikke jeg som sa det, men det er sant :yes:

Kjøling av minnet er vel ikke så viktig? Jeg mener at det må være noe form for kjøling men ikke noe WAKY-TAKY super løsning, GT kortene hadde jo ingen kjøling i det hele tatt.

8133736[/snapback]

Overklokking kommer, og det er bedre kaldt enn varmt :thumbup:

Lenke til kommentar
Intern, det med eske mente jeg at siden du sier at antistatisk pose er ikke bra å ha riggen min på så skal jeg flytte den opp på en boks istedenfor, for å slippe fare for statisk elektrisitet.

 

Kjøling av minnet er vel ikke så viktig? Jeg mener at det må være noe form for kjøling men ikke noe WAKY-TAKY super løsning, GT kortene hadde jo ingen kjøling i det hele tatt.

 

Hvor mye er et brukt GTO kort verdt i dag? Noe mer over 1600KR?

 

Bra det er liv i denne tråden her igjen.

8133736[/snapback]

 

det har jeg lurt på også. Var innom Netshop Oslo her forleden, og de hadde et kort liggende til 2295,-, men det var nok en gammel pris. Hva de går for brukt vet jeg ikke, men noe mer enn 1500,- tviler jeg på. Det er jo knallgode kort som _nesten_ kan bli et GTX, men klokker mye bedre med riktig BIOS. Føler at det er et entusiastkort på en måte...

Lenke til kommentar
Har ikke vært mye på bruktmarkedet i det siste, men siste gang jeg har sett en der var i Januar eller noe for 1600. Du har vel rett andylove, blir mye å spørre over 1500, men synes likevel det burde gå for 1600.

8134411[/snapback]

 

Nå ble jeg svært nysgjerrig på hva folk tok for sine kort, så da sjekket jeg på bruktmarkedet. Fant et 7900GTO kort til salgs her!

Ellers var det et 7900GTX til salgs for 1800 her!

Til og med 7900GT korta selges for 1200-1500 kr. Kanskje litt overoptimistisk prising, men noen legger ut korta sine til en dyrere pris enn hva de får solgt de for. Mye mulig det er rom for priskutt i enkelte annonser ;)

Jeg vil tro at man får minst 1500,- for et GTO kort.

Lenke til kommentar

Bra med litt liv i go'tråden!

 

Noen som har forsøkt de siste driverene?

 

97.73 og 100.***

 

Har selv modifisert en bios til kortet, med 1.45 volt, men merket ikke forskjell.

Må det moddes på selve kortet også, eller må jeg sette opp spenningen ennå mer for å merke forskjell i ytelse?

Lenke til kommentar
Bra med litt liv i go'tråden!

 

Noen som har forsøkt de siste driverene?

 

97.73 og 100.***

 

Har selv modifisert en bios til kortet, med 1.45 volt, men merket ikke forskjell.

Må det moddes på selve kortet også, eller må jeg sette opp spenningen ennå mer for å merke forskjell i ytelse?

8135668[/snapback]

 

Jepp, jeg har de siste 100.45 driverne, og de funker veldig bra under Vista. Men nå har jeg ikke klokket kortet mitt lenger, da jeg ikke testet så mye mer. Fikk jo vite at kortet var god for mer enn GTX hastigheter. Men tenkte jeg kanskje skulle teste litt nå igjen, siden jeg har begynt å spille igjen, Supreme Commander, og det er tungt å drive ved store maps og mye action.

Lenke til kommentar
Bra med litt liv i go'tråden!

 

Noen som har forsøkt de siste driverene?

 

97.73 og 100.***

 

Har selv modifisert en bios til kortet, med 1.45 volt, men merket ikke forskjell.

Må det moddes på selve kortet også, eller må jeg sette opp spenningen ennå mer for å merke forskjell i ytelse?

8135668[/snapback]

 

Volt til minnet er ganske så fixed, og skal du gjøre noe der må du voltmodde. Jeg tror ikke BIOS lar seg modifisere på volt til selve GPU'en heller, så der må du også muligens voltmodde med resistor og hele greia.

Lenke til kommentar
Hvordan en skal voltmodde er vel på første siden med bilder og alt.

 

Det spillet dere snakker, om Supreme Commander, er det et strategi spill? Er den bra?

8136248[/snapback]

Sorry mann! Det er vel du som har gjort det også så vidt jeg kan huske :blush:

 

Fikk du noe effekt ut av det?

 

Supreme Commander ser ganske fett ut, husker Dune og den slags!

Lenke til kommentar

Jeg fikk effekt av det ja, ved å øke volten på GPU med 0,1 fikk jeg klokke opp til 750MHz på kjernen istedenfor vanlige 710 jeg fikk såvidt med standard Volt. Minnet fikk jeg også klokke høyere, men jeg husker ikke helt hvor høyt. Tror det var 100MHz økning på det meste, men den likte ikke å få formye Volt. Sitter i en forelesning nå, så jeg kan ikke finne frem noe info.

 

 

 

Edit: Glemte å skrive at på det andre skjermkortet (jeg har to i SLi) fikk jeg bare 30Mhz økning, og det er andre folk som fikk 80MHz på GPU og mer.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...