Gå til innhold

Den Store 7900GTO Tråden


Din_Laban

Anbefalte innlegg

Prøv å sett viftehastigheten på Temperaturstyrt i nTune da, hvis du har nTune...

8121453[/snapback]

 

Nei, det har jeg ikke. Har nettopp værte på besøk hos datakjeden i dag, og endte opp med en ny GPU kjøler fra Zalman, VF900-Cu LED. Så da får vi se hvordan dette ender. Har i allefall hatt veldig god erfaring fra disse kjølerne tidligere.

 

Mulig jeg installerer ntune og følger litt med på temps og sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Blir ikke overasket om du får varmere kort med zalman kjøleren.

 

Stock kjøleren er nokså heftig.

8123619[/snapback]

 

Støtter Hellemyr her..

Originalkjøleren til 7900GTO er trolig noe av det beste av luftkjøling for skjermkort.

For å overgå denne må man i tilfelle montere *god* vannkjøling.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo hvor fort vifta spinner på 100% da, spinner den bare 2000rpm, så er den jo ikke hørbar. Men jeg setter min penger på stock kjøleren når det kommer til temp mellom de to.

 

Men tror nok man nesten på montere på en heftig cpu kjøler om du skal ha lavere temp enn stock kjøleren, og vann da sefølgelig.

Lenke til kommentar

Tja, til dere tvilere, så kan jeg faktisk si at tempen min nå er på 34 grader, mot tidligere 50/60 grader. Før jeg byttet vifta var jeg oppi nesten 75 grader på dette kortet. Mye mulig de siste 10 gradene skyldes den utrolig støvmengden dere kan se på bildene nedenfor.

 

Hvis dette ikke er et godkjent resultat, så må gudene vite hva som skal være det da... Og _Sindre_: har har lavere temps enn deg ;) (til tross for verdens beste kjøling for GTO).

 

Forøvrig er stock kjøler på full guffe som et flyshow for å regne, Zalman på full guffe er like stille som min MIST500W. Såklart, tar jeg av døra på kabinettet, hører jeg den mer, men lukket inn i kabinettet, ble det temmelig stille. Så jeg er imponert.

 

Legger også ved noen bilder fra installasjonen, den finishen på stock kjøler er ikke noe å skrive hjem om akkurat...

 

EDIT: Joda, jeg har støvsugd kjøleren fra tid til annen, men det er ikke så enkelt, når jeg ikke fikk av selve plastdekselet.

post-5508-1173568163_thumb.jpg

post-5508-1173568175_thumb.jpg

post-5508-1173568186_thumb.jpg

post-5508-1173568193_thumb.jpg

post-5508-1173568205_thumb.jpg

post-5508-1173568213_thumb.jpg

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Greit å se andre erfaringer, men må si meg meget overrasket..over at stock kjøler var så dårlig (for Andylove)

Jeg har kjørt mitt 7900GTO max overklokket (710/1600) i ganske så lang tid nå (24/7 setting).

Det ligger stort sett "å lunker" på ca. 40 grader og går opp mot 55-60 ved vedvarende full last.

Har også hatt flere varianter av Zalman VFnnnn (inkl VF900) og synes de yter bra. Ikke noen tvil om det.

Men de ser atskillig mer "hobby" ut enn originalkjøler til 7900GTO(GTX), og det teller en del (for meg ihvertfall). :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg røsket av kjøleren, og smurte med AS5 og det hjalp. I tillegg styrer jeg hastigheten via Rivatuner på 65%. Det hjelper jo litt.

8126222[/snapback]

 

Ja absolutt! Det tenkte jeg ikke på engang... hehe. Og den stock vifta hadde en sur egenskap ved å samle opp mye støv. Men kanskje jeg bare var uheldig? Synes det er merkelig at alle skal ha lavere temps enn meg nesten uansett. CPU har jeg lært meg å gi blaffen i (tatt med forbehold om under 50 grader), men skjermkortet trodde jeg kunne bli svært så varmt uten at det sørga for feil. Men der tok jeg bra feil...

 

Forøvrig kan jeg rapportere om at AA ikke er å anbefale for Supreme Commander, og kanskje derfor mange får feil og BSOD. Skrudde forøvrig ned settingsene til "medium" istedenfor "high". Nå har jeg spilt i 4 timer siden midnatt (!) uten noen feil, og det hakker heller ikke. Det gjorde det ved "high" på alle settings. Kjører forøvrig 1280*1024 oppløsning. Tror ikke jeg får så stort ytelsestap til 1600*1200, men jeg er fornøyd slik det er nå, så får jeg bare vente på nye og bedre drivere og kanskje en gamerpatch også.

 

Men kortet svikter meg ikke lenger! :thumbup:

Lenke til kommentar
Forøvrig kan jeg rapportere om at AA ikke er å anbefale for Supreme Commander, og kanskje derfor mange får feil og BSOD. Skrudde forøvrig ned settingsene til "medium" istedenfor "high". Nå har jeg spilt i 4 timer siden midnatt (!) uten noen feil, og det hakker heller ikke. Det gjorde det ved "high" på alle settings. Kjører forøvrig 1280*1024 oppløsning. Tror ikke jeg får så stort ytelsestap til 1600*1200, men jeg er fornøyd slik det er nå, så får jeg bare vente på nye og bedre drivere og kanskje en gamerpatch også.

 

Men kortet svikter meg ikke lenger!  :thumbup:

8126369[/snapback]

 

Jeg har også problemer med supreme comander, hos meg crasher spillet når jeg loader map. Skal prøve å slå av AA :yes:

Lenke til kommentar
Jeg røsket av kjøleren, og smurte med AS5 og det hjalp. I tillegg styrer jeg hastigheten via Rivatuner på 65%. Det hjelper jo litt.

8126222[/snapback]

 

Ja absolutt! Det tenkte jeg ikke på engang... hehe. Og den stock vifta hadde en sur egenskap ved å samle opp mye støv. Men kanskje jeg bare var uheldig? Synes det er merkelig at alle skal ha lavere temps enn meg nesten uansett. CPU har jeg lært meg å gi blaffen i (tatt med forbehold om under 50 grader), men skjermkortet trodde jeg kunne bli svært så varmt uten at det sørga for feil. Men der tok jeg bra feil...

 

Forøvrig kan jeg rapportere om at AA ikke er å anbefale for Supreme Commander, og kanskje derfor mange får feil og BSOD. Skrudde forøvrig ned settingsene til "medium" istedenfor "high". Nå har jeg spilt i 4 timer siden midnatt (!) uten noen feil, og det hakker heller ikke. Det gjorde det ved "high" på alle settings. Kjører forøvrig 1280*1024 oppløsning. Tror ikke jeg får så stort ytelsestap til 1600*1200, men jeg er fornøyd slik det er nå, så får jeg bare vente på nye og bedre drivere og kanskje en gamerpatch også.

 

Men kortet svikter meg ikke lenger! :thumbup:

8126369[/snapback]

 

Det fine med Zalman at det er plug-&-play, og man slipper å rote med alskens greier i innstillinger med Rivatuner. Om man bruker originalkjøleren eller den meget gode Artic Silencer X1 så må man nesten bruke Rivatuner for å få litt ekstra på kjølinga. Men Me dZalman vil man få bedret ytelse dersom man har vifter som blåser/suger i nærheten som med Lian Li kabinettene med 12cm vifta nede i bunnen...

 

Apropos støv: det kan hjelpe med å montere støvfilter foran viftene, hvis man er plaget. Ellers er trykkluft og "døstsøckern" å anbefale inne i mellom.

 

-det irriterer meg at enkelte spill skal være så bugsy. BF2 har en liten tendens til å miste connection når jeg spiller.

Lenke til kommentar
Jeg røsket av kjøleren, og smurte med AS5 og det hjalp. I tillegg styrer jeg hastigheten via Rivatuner på 65%. Det hjelper jo litt.

8126222[/snapback]

Jeg har ikke renset mine for støv, og de ligger fremdeles 43 på den ene og 46 på den andre på IDLE, har ikke målt hva de ligger på LOAD. Men hjalp det mye for deg å skifte kjølepasta til AS5? Har AS5 liggende og kanskje skal rense kjølerne for støv og skifte kjølepasta og se hva det gjør for temperaturene? Legger til et bilde for at det skal bli mer bling-bling i denne tråden her :)

post-58106-1173621933_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Legger ved et gammelt bilde av "mine" to godsaker som nå er solgt :thumbdown:

 

 

8128791[/snapback]

For real? Wow, da må jeg sette det på en eske da. Takk for tips.

 

Nice rig du har du også :) Men hva er det nederst til høyre? Ser ut for meg som en SAFE, bare mangler en ekte MASTER lock på den :)

Du fjernet original zalman vifta og bruker en som er mer stille? Skjønte jeg det riktig? Min Zalman bråker (bruker ikke C&Q), kanskje jeg skal gå for samme løsning som deg. Har egentlig lyst til å lage en gjennomsiktig vindtunell, da Zalman9500 er perfekt for det.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt med her :p

For real? Wow, da må jeg sette det på en eske da. Takk for tips.

8129043[/snapback]

Hæ? Eske? What?

 

Nice rig du har du også :) Men hva er det nederst til høyre? Ser ut for meg som en SAFE, bare mangler en ekte MASTER lock på den :)

8129043[/snapback]

Der sitter det 4 harddisker :)

Du fjernet original zalman vifta og bruker en som er mer stille? Skjønte jeg det riktig?

8129043[/snapback]

Ja, jeg satte på en Thermalright Ultra 120 som kjøler bedre :)

Min Zalman bråker (bruker ikke C&Q), kanskje jeg skal gå for samme løsning som deg. Har egentlig lyst til å lage en gjennomsiktig vindtunell, da Zalman9500 er perfekt for det.

8129043[/snapback]

Jeg tenkte på det selv, da jeg hadde Zalman'en. Men fikk ikke gjort det siden jeg kjøpte ny kjøler :)

 

Bilde av nye riggen (Tatt i dag kl. 16:45):

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...