Gå til innhold

Den Store 7900GTO Tråden


Din_Laban

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare sånn hurtigantakelse: kan det være feil med minnet? -kjør memtest86 og deretter litt Prime95 (eventuelt SP2004) for å teste minnet. Jeg hadde 2 par OCZ PC4000VX og det var typisk for disse at det ble blåskjerm da begynte å bli syke.

 

BF2 er et spill som er kilent på minne bl.a, særlig hvis du har klokket for mye.

 

Eventuelt: kan du gi brikkesettet litt ekstra volt? -det kan hende det hjelper deg litt.

 

Har du kjørt Prime95? -det kan være det lureste du gjør dersom du har overklokket CPU og minnet. I tilfelle det ikke er stabilt. Ellers sjekk om du ikke har en PiratXP (M$ not-wanted) -det KAN ha noe med saken å gjøre, men jeg tviler. Har du en gammel XP install? -det er som kjent lurt å reinstallere en gang i året. Bare sånn hurtigantakelse: kan det være feil med minnet? -kjør memtest86 og deretter litt Prime95 (eventuelt SP2004) for å teste minnet. Jeg hadde 2 par OCZ PC4000VX og det var typisk for disse at det ble blåskjerm da begynte å bli syke. BF2 er et spill som er kilent på minne bl.a, særlig hvis du har klokket for mye. Eventuelt: kan du gi brikkesettet litt ekstra volt? -det kan hende det hjelper deg litt.

 

Har du kjørt Prime95? -det kan være det lureste du gjør dersom du har overklokket CPU og minnet. I tilfelle det ikke er stabilt. Ellers sjekk om du ikke har en PiratXP (M$ not-wanted) -det KAN ha noe med saken å gjøre, men jeg tviler. Har du en gammel XP install? -det er som kjent lurt å reinstallere en gang i året.

 

Men det er Vista du kjører? -jeg finner ikke driver 100.45 hos Nvidia hverken som Beta-drivere eller siste offisielle.

 

Men er ikke vi gamle bekjente fra Hifisentralen da, andylove?? :hmm:

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Bare sånn hurtigantakelse: kan det være feil med minnet? -kjør memtest86 og deretter litt Prime95 (eventuelt SP2004) for å teste minnet. Jeg hadde 2 par OCZ PC4000VX og det var typisk for disse at det ble blåskjerm da begynte å bli syke.

 

BF2 er et spill som er kilent på minne bl.a, særlig hvis du har klokket for mye.

 

Eventuelt: kan du gi brikkesettet litt ekstra volt? -det kan hende det hjelper deg litt.

 

Har du kjørt Prime95? -det kan være det lureste du gjør dersom du har overklokket CPU og minnet. I tilfelle det ikke er stabilt. Ellers sjekk om du ikke har en PiratXP (M$ not-wanted) -det KAN ha noe med saken å gjøre, men jeg tviler. Har du en gammel XP install? -det er som kjent lurt å reinstallere en gang i året.  Bare sånn hurtigantakelse: kan det være feil med minnet? -kjør memtest86 og deretter litt Prime95 (eventuelt SP2004) for å teste minnet. Jeg hadde 2 par OCZ PC4000VX og det var typisk for disse at det ble blåskjerm da begynte å bli syke. BF2 er et spill som er kilent på minne bl.a, særlig hvis du har klokket for mye. Eventuelt: kan du gi brikkesettet litt ekstra volt? -det kan hende det hjelper deg litt.   

 

Har du kjørt Prime95? -det kan være det lureste du gjør dersom du har overklokket CPU og minnet. I tilfelle det ikke er stabilt. Ellers sjekk om du ikke har en PiratXP (M$ not-wanted) -det KAN ha noe med saken å gjøre, men jeg tviler. Har du en gammel XP install? -det er som kjent lurt å reinstallere en gang i året.

 

Men det er Vista du kjører? -jeg finner ikke driver 100.45 hos Nvidia hverken som Beta-drivere eller siste offisielle.

 

Men er ikke vi gamle bekjente fra Hifisentralen da, andylove?? :hmm:

8119630[/snapback]

 

Greia er at jeg nedklokka systemet mitt for en stund tilbake. Orka ikke sitte mer med overvåkning av hw, temps etc. Nå er alt stock. Har ikke kjørt noen tester, hverken memtest eller prime95.

 

Forøvrig kjører jeg Vista 32bit Ultimate, og den er lovlig. Installen er ikke mer enn 3, 4 uker gammel.

 

Nå har jeg lokalisert problemet til å være fra nvidia. Feilmeldingen er som følger:

nvlddmkm.sys error Og denne er kjent. Googlet litt på dette og fant flere som har har samme problem. Men det merkelige er at det gjelder ikke bare et type skjermkort eller annen HW, men en konflikt hos nvidia. Hos enkelte er feilen å finne både i XP og Vista.

 

Så da lurer jeg veldig, hva i alle dager er det som foregår?? Hadde mye stress med Company of Heroes også, og da måtte det en skikkelig oppvask på maskina til. (XP). Kan jo tenkes dette er problemer som også blir fikset gjennom patching av spillet.

 

kilde til problemet!

 

Forøvrig tror jeg ikke vi er gamle kjente. HiFi klubben har jeg vært en del innom, men ikke centralen. :) Ellers har vi hatt en del samtaler og slikt i denne tråden.. hehe, du som tipset meg om 7900GTO fra MSI engang i fjor sommer ;)

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Hmm. Ja det hender at det er mye trøbbel med enkelte programmer. Interessant at feilen er såpass utbredt.

 

Apropos kjente: jeg vet om en kar som kaller seg andylove på Hifisentralen.no (et forum) og da ble jeg litt sinnsyk her i gjerningsøyeblikket. hehe. Ja, så det stemmer nok at du var her i fjord også.

Lenke til kommentar
Hmm. Ja det hender at det er mye trøbbel med enkelte programmer. Interessant at feilen er såpass utbredt.

 

Apropos kjente: jeg vet om en kar som kaller seg andylove på Hifisentralen.no (et forum) og da ble jeg litt sinnsyk her i gjerningsøyeblikket. hehe. Ja, så det stemmer nok at du var her i fjord også.

8120321[/snapback]

 

Forresten, da jeg klokket skjermkortet mitt og sånt tidligere, så eksperimenterte jeg også med viften. Da jeg nedklokket skjermkortet og senere reinstallerte Windows, har skjermkortet alltid surret på en og samme hastighet. Temmelig stillegående og lydløst. Kan det tenkes at jeg nå har klart å endre skjermkortets muligheter for å sette viften på automatisk justering?

 

For selv under HEAVY load i Supreme Commander, med høyeste innstillinger og 4xAA på 1280*1024 så skjer det ingenting med viften på skjermkortet. Det skulle det vel strengt tatt gjort??

Lenke til kommentar
Jeg har 8800GTS kort, men er jo samme programvare osv. som styrer viftene ;) Står dine bare på 60% hele tiden? Uansett load? I så fall, så er det normalt. Snakk om automatisk viftestyring ;)

 

Jeg setter de uansett på 100%, for det gjør de mer stabil ;)

8120352[/snapback]

 

Er det normalt med 60% viftebruk ved full load? Det finner jeg høyst vanskelig å tro på. Ikke det at det ikke kan stemme, men det er jo litt rart, særlig ettersom at en kompis av meg har 7900GTX kort, og det bråker noe fryktelig ved hard belastning.

 

Men etter at jeg justerte viftehastigheten selv, så ble det litt bedre, kunne spille litt mer. Men det virker som om det er her problemet kanskje ligger... Vet ikke.. Andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
viftene kan være på 10% under full load og 100% på ideal.

 

Det er vel temperaturen som styrer viften, så har du god luststrøming i kabinettet, så trenger ikke vifta å gå på fult hele tiden.

8120483[/snapback]

 

Joda, airflowen i kabinettet er OK. Har lave temps ellers i systemet, untatt CPU, men det skyldes nok at jeg har en varm CPU fra fabrikant.

 

Forøvrig blir skjermkortet blodvarmt, jeg kan ikke ta på det uten at jeg får svimerker på hendene. Da finner jeg det litt merkelig at jeg ikke får høyere hastigheter på vifta.

Lenke til kommentar
Er det normalt med 60% viftebruk ved full load? Det finner jeg høyst vanskelig å tro på. Ikke det at det ikke kan stemme, men det er jo litt rart, særlig ettersom at en kompis av meg har 7900GTX kort, og det bråker noe fryktelig ved hard belastning.

8120393[/snapback]

Jeg hadde 7900GTX. Selv ikke etter jeg fikk enda et og satte dem i SLI, gikk viftene på fult.

Så det er temperaturstyrt, som Hellemyr sier.

Lenke til kommentar
Er det normalt med 60% viftebruk ved full load? Det finner jeg høyst vanskelig å tro på. Ikke det at det ikke kan stemme, men det er jo litt rart, særlig ettersom at en kompis av meg har 7900GTX kort, og det bråker noe fryktelig ved hard belastning.

8120393[/snapback]

Jeg hadde 7900GTX. Selv ikke etter jeg fikk enda et og satte dem i SLI, gikk viftene på fult.

Så det er temperaturstyrt, som Hellemyr sier.

8120840[/snapback]

 

Joda, det er greit nok, men den surrer på svært lav hastighet, hele tiden. Den endrer ikke hastigheten selv om jeg belaster kortet svært høyt. Da er det snakk om så lave hastigheter at jeg kan lillefingeren på vifta og jeg kjenner ikke at jeg stopper vifta. Er ikke det litt feil?

 

Mye mulig at jeg undervurderer kortet mitt, men jeg føler at det er noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Har du satt viften speeden til auto i rivatuner da?

8121267[/snapback]

 

Jepp! Derfor jeg finner det merkelig. Men jeg skal ikke kverulere på noe dere har god peiling på ass ;) Måtte bare høre for jeg tror det er noe av grunnen til at kortet gir meg bluescreen. Det er bare Nvidia kortene hos feilen gjelder og kan tenkes at det er driverne som ikke er gode nok til å regulere tempen for dette kortet. Ikke vet jeg, prøver bare å lokalisere feilen som oppstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...