Gå til innhold

Den Store 7900GTO Tråden


Din_Laban

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter her jeg og vurderer å kjøpe meg et nytt kort etter at mitt forrige la på røret. Men er dette fortsatt et godt kjøpt? Eller burde jeg heller gå for et 8800 GTS prisforskjellen er vel rundt 1500~..

 

Synspunkt?

7755034[/snapback]

 

Det er jo i grunnen ett veldig godt kort enda, men d er klart at 8800 er bedre. Men 1500 er jo litt penger, personlig synes jeg det er tull å bruke 3500kr på skjermkort...

Lenke til kommentar
Sitter her jeg og vurderer å kjøpe meg et nytt kort etter at mitt forrige la på røret. Men er dette fortsatt et godt kjøpt? Eller burde jeg heller gå for et 8800 GTS prisforskjellen er vel rundt 1500~..

 

Synspunkt?

7755034[/snapback]

 

Det er jo i grunnen ett veldig godt kort enda, men d er klart at 8800 er bedre. Men 1500 er jo litt penger, personlig synes jeg det er tull å bruke 3500kr på skjermkort...

7755096[/snapback]

 

Heller litt mot den konklusjonen selv. Skjermkort er jo noe av det som stuper hardest i pris, og utviklingen går jo latterlig kjapt. Anyone else? Noen som vil prøve å overtale meg til å gå for 8800?

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er dyrt. Hadde vi havnet på sub-3000 nivået for den der hadde jeg ikke vært i tvil, men med frakt og alt ligger de tross alt fra rundt 4000- og opp. Jeg synes det er dyrt ja. Jeg tror at i mai når R600 serien til ATI (member of: AMD) er i butikkene så vil DX10 kort komme på et pris nivå som kan forsvares. Inntil da, har jeg overhode ikke hastverk. Ikke har jeg Vista eller i det hele tatt tilgang til spill med DX10.

Lenke til kommentar
Heller litt mot den konklusjonen selv. Skjermkort er jo noe av det som stuper hardest i pris, og utviklingen går jo latterlig kjapt. Anyone else? Noen som vil prøve å overtale meg til å gå for 8800?

7755113[/snapback]

 

Middelklasse-kortene i 8-serien kommer jo snart, men det er vel et par måneder unna. Crysis er vel heller ikke langt unna, og det er jo et DX10-spill. Nå går vel sikkert spillet også unna på dagens toppkort i DX9-klassen, men vil man gå glipp av mange kule effekter? Det er slik jeg tenker på om dagene.

Lenke til kommentar
Heller litt mot den konklusjonen selv. Skjermkort er jo noe av det som stuper hardest i pris, og utviklingen går jo latterlig kjapt. Anyone else? Noen som vil prøve å overtale meg til å gå for 8800?

7755113[/snapback]

 

Middelklasse-kortene i 8-serien kommer jo snart, men det er vel et par måneder unna. Crysis er vel heller ikke langt unna, og det er jo et DX10-spill. Nå går vel sikkert spillet også unna på dagens toppkort i DX9-klassen, men vil man gå glipp av mange kule effekter? Det er slik jeg tenker på om dagene.

7755177[/snapback]

 

Hehe, eneste spillet jeg leker meg med om dagene er starcraft, så jeg har vel kanskje ikke det høyeste kravet. Men det er ønskelig at kortet skal være passe i pris, og kunne dra Vista uten problem. Kanskje en middelklasse 8-kort som blir løsningen..

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig med deg i det. I april er vel 8300 og 8600 kortene i butikkene. Mest interessant der er 8600GT og 8600Ultra til ca. 14-1500 og 17-1800 kr. Ellers så dukker 8800GTS 320Mb opp til ca. 2700-2800 i februar/mars. Sistnevnte har halvparten av minnet til 8800GTS (640Mb) og vil nok tape seg litt jo høyere oppløsning man bruker i forhold 8800GTS.

Lenke til kommentar

Her er et klipp fra idg.no/pcworld.no:

 

En pc med 3 GHz P4-prosessor og ATI Radeon 9600 ProE skjermkort kjørte Photoshop-testen 13 prosent tregere. På testen med fleroppgavekjøring var Vista 10 prosent tregere og i spillet Far Cry 15 prosent tregere.

 

På pc-er med integrert grafikk var ytelsesfallet enda større. En pc med tokjerne-prosessoren Athlon64 X24200+ og grafikkortet Geforce 7600GS leverte 25 prosent færre bilder per sekund etter at den ble oppgradert til Vista.

 

Ikke heeeelt bra... :nei:

Lenke til kommentar

Jeg står for at 7900GTO med litt overklokk er bedre kjøp akkurat nå. Som sagt, ATi kommer med sine kort så begynner prisene å falle + at Vista og DX10 begynner å bli innkjørt det er da jeg synes det begynner å bli et fornuftig kjøp som kan til og med forsvare 1500 kr ekstra.

 

bjornh: Interessant info, må kanskje vurdere å prøve den aller siste utgaven av Vista og se hvordan den er, jeg liker at Vista er bedre på multithreading.

Lenke til kommentar

Har man 7900GTO som klokker nåxå bra atpåtil, så ser jeg ingen grunn til å skaffe seg nytt skjermkort. Er man i prosessen å kjøpe så må man ta et par valg.

 

Jeg for min del, beholder kortet frem mot høsten til R600 serien til ATI slippes. 8800GTS er et bra kort det, for all del, men prisen+ytelsen+kommende konkurranse gjør at jeg har god tid.

Lenke til kommentar

Jeg har vært litt skremt av ryktene rundt at Windows Vista har redusert spillytelsen over hele linja i forhold til XP. idg.no/pcworld.no kom med en sak her i dag på nettopp dette.

 

Nå har jeg surfet litt rundt og funnet en annen dagsfersk nyhet fra dinside.no som gjør en test på et ganske vanlig oppsett. tendensen er helt tydelig over hele linja...

 

:hmm:

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At en to år gammel PC med ditto hardware ikke er optimalt for Vista bør ikke komme som en overraskelse... ihvertfall ikke for "gamere" som må oppgradere skjermkort oftere enn som så.. :)

Kan bare si at Vista funker minst like kjapt som XP Pro på mitt ene AMD dual core system med X1600XT.

Det at spillytelse tildels går kraftig ned er ikke så rart når f.eks. ATI fremdeles er på beta-stadie mht. drivere til Vista.

Er det noen som bruker medføglende VGA-drivere til "gaming" for WinXP forresten?

:!:

(Ja.. så "dumt" blir det å klage på Vista med tanke på spillytelse i skrivende stund. Dette vil det bli rette på om ikke så lenge vil jeg tro).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at de brukte ForceWare 93.71 på XP MCE, drivere de fleste med GTO her og ForceWare 97.46 på Vista. Og jeg vil ikke akkurat si at 7800GTX er et utdatert kort siden det hevder seg minst på høyde med 7600GT.

 

Og det er klart, at ting ikke bruker mindre og mindre av kraften i maskinen. Men det håndterer vel hardware oppgraderinger slik at det ikke får så stor betydning. Men at hardware som var såpass bra for to år siden taper seg såpass i ytelse, det synes jeg er en smule drøyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...