Heilage Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hei. Filserveren min begynner å få en del disker nå, og jeg synes det er uoversiktlig med så mange disker hvor alt ligger spredt. Jeg ser derfor etter en metode for å kunne teoretisk slå sammen alle diskene til en, på en måte det motsatte av en partisjon. Om jeg ikke tar helt feil, er RAID en form for teoretisk sammenslåing av disker. Jeg tar forbehold om feil. Finnes det en måte jeg kan få teoretisk slått sammen diskene på? Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 JBOD - Just a bunch of Disks Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Dette lurer jeg også på Har 4 eksterndisker med filmer som jeg gjerne vil slå sammen til "en".. dette for å unngå å lage en drøss med snarveier overalt hele tia PS... skjønte ikkeno' av JBOD utsagnet her Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) "Problemet" blir vel at du mister alt på diskene du slår i sammen.. Må settes opp før diskene tas i bruk.. Vil du vite hva JBOD er så trykker du Her Endret 12. oktober 2006 av taz Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 høyreklikk på "my computer" velg "manage/behandle" trykk på "disc manager/diskbehandling" her høyreklikker du på de diskene du vil gjøre om til en stor disk og gjør de om til "dynamic disc" Deretter setter du de opp som "spanned drive" Du kan i ettertid legge til flere disker til den ene spanned driven du lager. Husk at alt på diskene som du konverterer vil bli slettet. Fungerer så vidt jeg vet bare i WindowsXP Pro. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Vil du vite hva JBOD er så trykker du Her 7052160[/snapback] Det er interessant at folk er blottet for høflighet når folk spør om ting. Uansett, det er kjipt å miste rett under en TB. Da må jeg isåfall ta backup, men jeg kjenner ingen med nok plass til at jeg kan ta det. Jeg får lese litt på det. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 er vel dumt om den ene disken går i dass, for da går vel arrayet i dass :/ er vel stress ved formatering osv og siden det er softwareraid Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 er vel dumt om den ene disken går i dass, for da går vel arrayet i dass :/ er vel stress ved formatering osv og siden det er softwareraid 7052479[/snapback] Men hvis jeg bruker HW-RAID, så mister jeg haugevis med plass. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 er vel dumt om den ene disken går i dass, for da går vel arrayet i dass :/ er vel stress ved formatering osv og siden det er softwareraid 7052479[/snapback] Men hvis jeg bruker HW-RAID, så mister jeg haugevis med plass. 7052490[/snapback] Er det lov å spørre hvor store disker du har fra før? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Vil du vite hva JBOD er så trykker du Her 7052160[/snapback] Det er interessant at folk er blottet for høflighet når folk spør om ting. Uansett, det er kjipt å miste rett under en TB. Da må jeg isåfall ta backup, men jeg kjenner ingen med nok plass til at jeg kan ta det. Jeg får lese litt på det. 7052456[/snapback] Om en uke elns har jeg ca. 300gb ledig på 2 disker.. =) Du kan muligens låne de! Lenke til kommentar
Geir68 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Et alternativ er å "mounte" opp alle diskene som mapper under en stasjonsbokstav f.eks "G:". Dette kan gjøres i "Manage Computer/Disk Management". G:\Film G:\Software G:\Bilder Dette vil gjøre maskinen ryddigere, og du slipper å formatere(miste) noen av diskene. Selv bet jeg i det sure eple, bestilte en haug SATA disker og lagde SW Raid5. Men en dag går dette også fullt, og da sliter jeg for det er ikke mulig å utvide SW Raid5 med flere disker. Geir Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Er det lov å spørre hvor store disker du har fra før? 7052652[/snapback] 1 stk 120GB 1 stk 250GB 1 stk 300GB 1 stk 400GB clvn: Vi prates om det på MSN. Geir: Kan du forklare litt nærmere? Det hørtes interessant ut. Endret 12. oktober 2006 av Marley Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Interresting. *mineinnlegg* Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Geir68: Bare å slappe av, tredjepartsprogramvare blir nok redningen skal du se. Jeg blir imponert hvis det ikke finnes et program et sted som lar deg gjøre det, selv om ikke Windows selv støtter det. Kjører du Linux er det enda enklere. (hvis jeg ikke tar helt feil) Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Geir68: Bare å slappe av, tredjepartsprogramvare blir nok redningen skal du se. Jeg blir imponert hvis det ikke finnes et program et sted som lar deg gjøre det, selv om ikke Windows selv støtter det. Kjører du Linux er det enda enklere. (hvis jeg ikke tar helt feil) 7052939[/snapback] Linux er dessverre uaktuelt. Hva slags tredjepartsprogramvare er det snakk om? Lenke til kommentar
Geir68 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Har litt dårlig tid, men skal ta det fort. Jeg designer borerigg for Røkke:-) Høyreklikk på My Computer og velg "Manage". Velg Disk Management i vinduet som kommer opp. Høyreklikk på en drive og velg "Change drive letter and Paths". Her får du mulighet til å "Mount in the following empty NTFS folder". Dette vil ikke slå sammen diskene dine. Hvis den ene disken blir full, så overtar ikke neste. Fordelen med dette er at maskinen blir ryddigere med færre stasjons-bokstaver. Geir Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Et alternativ er å "mounte" opp alle diskene som mapper under en stasjonsbokstav f.eks "G:". Dette kan gjøres i "Manage Computer/Disk Management". G:\Film G:\Software G:\Bilder Dette vil gjøre maskinen ryddigere, og du slipper å formatere(miste) noen av diskene. Selv bet jeg i det sure eple, bestilte en haug SATA disker og lagde SW Raid5. Men en dag går dette også fullt, og da sliter jeg for det er ikke mulig å utvide SW Raid5 med flere disker. Geir 7052674[/snapback] Synes ikke slikt gjør en praktisk forskjell, hva er forskjellen er det så enklere med my/computer/g/10 mapper, enn my computer/10 disker? Ellers ville jeg aldri brukt JBOD når du ikke har backup (det ville jeg forsåvidt skaffet meg uansett), raid5 er jo greit, men det er sløs når diskene ikke er like store, så for deg er det ikke gunstig. Om du finner en måte å slå de sammen på uten at hele greia ryker om en disk ryker, så si gjerne i fra, jeg er interessert i et slikt opplegg selv. AtW Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 *snip* 7052957[/snapback] Det er akkurat det jeg vil ha. Færre stasjonsbokstaver (færre disker som vises i Min Datamaskin). Skal teste det når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Den eneste forskjellen blir at du må et nivå lenger opp i treet før rotet begynner. Du vet at du kan sette navn må de forskjellige harddiskene? Da kan det stå f.eks D: (Film) E: (Software) F: (Bilder) på toppnivåutlistingen. Ang. utviding av Windows-RAID5 tror jeg Ueland vil bli imponert... Endret 12. oktober 2006 av HeltNils Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Den eneste forskjellen blir at du må et nivå lenger opp i treet før rotet begynner. Du vet at du kan sette navn må de forskjellige harddiskene? Da kan det stå f.eksD: (Film) E: (Software) F: (Bilder) på toppnivåutlistingen. 7053034[/snapback] Nå har jeg: C: OS D: Aequitas (Spill, Mine Dokumenter etc) E: Spill og Programmer F: Video G: Lyd og TV-Serier Det er for mye. Jeg vil ha E, F og G på teoretisk samme disk, så det blir mer ryddig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå