Gå til innhold

F.E.A.R. og 3Dmark06 knekker skjermkortet

WarpX

Anbefalte innlegg

*jamre* :cry:

F.E.A.R.

Skrur jeg på shadows, kneler kortet. Jeg rekker såvidt å få sett grafikken før skjermen går svart og jeg må reboote. Tar litt lengre tid med "soft shadows" (som egentlig ikke har noen effekt når shadows ikke er på). I begge tilfeller ser grafikken herpa ut (fargede firkanter på tekstur, flimmer og svarte striper) før kortet sier adjø.

Om jeg kun lar begge disse shadows-innstillingene være AV og dundrer alt annet på max fungerer spillet strålende. Er litt surt da grunnen til at jeg la spillet på hylla en stund, var nettopp for å kunne spille med shadows uten at det ble sirup som med mitt gamle skjermkort.

3Dmark06

Under "Deep Freeze"-delen eksploderer verden. Skjermen blir delvis svart med sorte firkanter på resten av stillbildet. Skjermkortet slår seg deretter av, og jeg må reboote. Dette skjer på samme punktet hver gang. "Canyon Flight" og de andre delene før går glatt.

Har et Gainward 7950GT 512MB. Testet med Forceware 91.47 og 92.91

Det store spørsmålet er om det er på softwaresiden eller på hardwaren problemet ligger. RMA for å vente 2-3 uker er rimelig surt når jeg nettopp har mekka ny maskin (selv om jeg har lyst til å hive cpu-vifta i veggen).

Om noen andre med det nogenlunde samme kortet skulle ha FEAR og/eller 3Dmark06 installert, test og gi tilbakemelding please :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter på akkuratt samme kortet nå i høstferien, før jeg må sende det tilbake til komplett.

Alt jeg har kjørt av spill har fungert utmerket. det gjelder også 3dmark04 og 05, jeg kan laste ned 06 og teste dette også. Om jeg har FEAR liggende akkuratt nå vet jeg ikke, men jeg kan se. Kommer tilbake med svar når jeg har testet noe av dette.

Det kan forresten høres ut som ett varmeproblem du har, hva er tempen på skjermkortet?

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjørt 3dmark 06.

Jeg klarte fint å gjennomføre testen, men prosessoren min sørget for at scoren ble rimelig lav.

Etter testen var ferdig, fikk maskinen imidlertid problemer. Det komm opp svarte firkanter på skjermen, og skjermbildet forsvant og kom tilbake når jeg f.eks åpnet IE. jeg var nødt til å restarte maskinen før maskinen var som normal igjen. Hva dette kommer av, og om det var skjermkortet sin feil, har jeg ingen anelse om.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Nei tviler nok på at det er et varmeproblem. Kortet sin gpu ligger på 60 grader, det er godt innenfor grensa. Crashet i 3Dmark skjer på samme plassen hver gang, da har det ikke noe med temperatur å gjøre.

Crashet i FEAR skjer like etter loading av savet game, kan heller ikke ha noe med temp å gjøre. Skjer også kun når jeg har på shadows. Nå er det muligens noen som tenker at "aha, shadows er det som får begeret til å flyte over" - men nei, har hatt alt på minimum og av unntatt shadows, likevel crasher det.

Synd at jeg ikke har noen andre nye spill bortsett fra WoW og HoMM V, som begge kjører uten trøbbel, kunne fått testa litt mer. Skal se om jeg ikke får testa det i en annen maskin imorra.

De driverne jeg nevnte i første post er de nyeste. Har også DirectX 9.0c

Andre tråder som er innom de samme problemene:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=17978

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=183831

Lenke til kommentar
Nei tviler nok på at det er et varmeproblem. Kortet sin gpu ligger på 60 grader, det er godt innenfor grensa. Crashet i 3Dmark skjer på samme plassen hver gang, da har det ikke noe med temperatur å gjøre.

Crashet i FEAR skjer like etter loading av savet game, kan heller ikke ha noe med temp å gjøre. Skjer også kun når jeg har på shadows. Nå er det muligens noen som tenker at "aha, shadows er det som får begeret til å flyte over" - men nei, har hatt alt på minimum og av unntatt shadows, likevel crasher det.

Synd at jeg ikke har noen andre nye spill bortsett fra WoW og HoMM V, som begge kjører uten trøbbel, kunne fått testa litt mer. Skal se om jeg ikke får testa det i en annen maskin imorra.

De driverne jeg nevnte i første post er de nyeste. Har også DirectX 9.0c

Andre tråder som er innom de samme problemene:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=17978

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=183831

7052123[/snapback]

Det kan nokk tyde på at kortet er gåent ja, i og med at det ikke takler skyggene. Tror nokk det beste er å sende en e-post til butikken du har kjøpt det fra.

Lenke til kommentar

Problemet er enten voltregulatorene til minnet eller at selve minnebrikkene har dødd. Dette er en veldig vanlig feil på både 7900GT og 7900GTX, men jeg trodde nvidia hadde fjernet problemet på disse nye 7950 kortene, men tydeligvis ikke.

Kortet må du nok sende til Komplett og få et nytt et.

Lenke til kommentar

Regner med du snakker om "Soft shadows" og da kan jeg si deg at NVIDIA sine kort ikke fungerer skikkelig med "Soft shadows" aktivert i FEAR. Jeg har maskin med 7950GX2 og det funker ikke skikkelig hos meg heller. Mener jeg leste på guru3d.com under testen av GX2 at dette ikke funker, spesielt i kombinasjon med AA eller AF! Slå derfor av disse. Mener det er flere spill som sliter med "Soft shadows" eller bare "Shadows", men husker ikke i farten hvilke. Muligens Call of Duty 2?

3D mark06 har jeg ikke noe godt svar på :no:

Jeg har hatt mye problemer med den siste 91.47 driveren og har gått helt tilbake til 91.31. Nå funker alt veldig bra. Trenger jo ikke hjelpe deg da, men verdt et forsøk ;)

RaptorGDI eller hva han nå heter kan muligens gi oss litt bedre info om NVIDIA og "Soft shadows"?!?

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Ja, tror han kjørte alt på full guffe, både shadows, soft shadows og AA/AF. Skal sjekke nærmere med ham for å være 100% sikker.

7069491[/snapback]

Ja det hadde vært fint hvis du tok deg bryet å høre med ham. Lagger med soft shadows enablet hos meg.

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...