Gå til innhold

Massiv støtte for ps3 i USA

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

In recent research done by Los Angeles based Interpret (a technological research company) the findings show an overwhelming consumer support for the PLAYSTATION 3. The study shows that around 8.9 million Americans are prepared to pay full price ($500-$600) for the PS3, 5.7 million who are prepared to buy the Wii at $250 and 800,000 who are willing to pay $300-$400 for the Xbox360.

Kilde

Time will show

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det noe om hvilken målgruppe undersøkelsen omfatter? Bare lurer på hvordan de kan anslå etter å ha spørret ut 2000 mennesker, at ca 8,9 millioner amerikanere vil invistere i en ps3?

Dersom denne undersøkelsen viser seg å være rett, ser det bra ut for sony :)

Lenke til kommentar

De har vel prøvd å få med seg størst mulig målgruppe. De kjørte 2000 intervju av tilfeldige personer gjennom internett. Så sjekket de resultatet ved å kjøre et telefonintervju på en del personer, står ikke hvor mange.

Bra for sony og bra for nintendo og ikke så bra for xbox 360.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er nå ikke helt sikker på om man skal stole på en undersøkelse med kun 2000 spurte gjennom internett. Er mange usikkerhetsfaktorer som spiller inn der. Hva slags internettside undersøkelsen lå på, hvem gidder svare (f.eks. kan det være så og si kun ps-fanboys som svarer), hvem har de ringt osv osv. Sier ikke at undersøkelsen er feil, det kan godt hende de har gjort en fullstendig riktig statistisk analyse... men tror man må tallene med en klype salt også :yes:

Sier ikke det for å nære opp til noen fanboy-krangel... har bare utdannelse i sånt, så ville bare advare bittelitt ;)

Lenke til kommentar

Siden du tydeligvis har en viss utdannelse så regner jeg med at du også kan lese. Sier vel seg selv siden du er her inne. Leste du artikkelen? Eller hva jeg skrev? De gjorde først undersøkelsen på 2000 tilfeldige på internett, og ett seriøst firma som driver med slike markedsanalyser går ikke inn på ps3rulez.com chatten for å spørre om slikt. Etter at 2000 personer var spurt gjorde de også en undersøkelse over telefon til tilfeldige personer for å dobbelt sjekke at tallene de hadde hentet inn via internett var riktig. Hvor nøyaktig en slik undersøkelse er er usikkert. Men den gir en god pekepinn på hvordan ståa er.

Undersøkelsen sa også at 5,7 millioner amerikanere er villig til å betale full pris for Nintendo's Wii noe som er meget bra.

Lenke til kommentar

Jeg leste det ja, helt klart. Men siden jeg har den utdannelsen, så ser jeg at opplysningene om undersøkelsen er for få til at man kan trekke noen slutning om validitet og reliabilitet. Det at de har telefonbackup er i seg selv ikke nok (som forøvrig ut fra artikkelen virker som bare sjekket at det ikke var overrepresentasjon av kvinner i undersøkelsen siden det som regel er de som mest svarer på slike undersøkelser). Skal man kunne stole 100% på undersøkelsen må man vite noe om spørsmålene i seg selv, mer om hvem som har svart, mer om måten den ble publisert på, hvordan telefonintervjuene er gjennomført, det er en stor feilkilde ved de som ikke gidder svare på slike undersøkelser (dette gjelder også telefonundersøkelsene...) osv osv.

Men jeg regner med at de har gjort en god jobb, jeg gjør det. De er jo et seriøst markedsanalysefirma som burde kunne jobben sin. Det at det ikke kun er ps3 som får gode tall i undersøkelsen, tyder iallfall på at det ikke er rettet mot et ps3rulez.com publikum :thumbup:

Lenke til kommentar

Må bare meddele at uansett om dette er et seriøst firma eller ikke så vil det med en internettbasert undersøkelse være så mange faktorer som spiller inn at undersøkelsen blir ugyldig, uansett om dem ringer rundt etterpå.

Et utvalg basert på internettundersøkelser innebærer sjelden, om aldri, et tilfeldig utvalg. Det blir som å ringe rundt midt på dagen mens folk er på jobb, for å spørre om f.eks. hvilket parti man vil stemme ved neste stortingsvalg, og etterpå basere en rapport om den undersøkelsen på de tallene man har fått ut av ringerunden.... Det man da har er et utvalg som ikke stemmer over ens med befolkningen. Man har bare tall fra f.eks. studenter, pensjonister, hjemmeværende, arbeidsløse e.l. Kanskje vil denne undersøkelsen ut i fra dette tilfeldige utvalget vise at 50% vil stemme frp ved neste valg....

Blir jo ganske sært å anta ut i fra et utvalg av 2000 personer at 8,9mill vil kjøpe seg ps3 eller 5,7 mill vil kjøpe seg Wii... Metodeprofessoren min hadde nok kastet seg villt over denne undersøkelsen for å kritisere den...

Lenke til kommentar
Må bare meddele at uansett om dette er et seriøst firma eller ikke så vil det med en internettbasert undersøkelse være så mange faktorer som spiller inn at undersøkelsen blir ugyldig, uansett om dem ringer rundt etterpå.

Et utvalg basert på internettundersøkelser innebærer sjelden, om aldri, et tilfeldig utvalg. Det blir som å ringe rundt midt på dagen mens folk er på jobb, for å spørre om f.eks. hvilket parti man vil stemme ved neste stortingsvalg, og etterpå basere en rapport om den undersøkelsen på de tallene man har fått ut av ringerunden.... Det man da har er et utvalg som ikke stemmer over ens med befolkningen. Man har bare tall fra f.eks. studenter, pensjonister, hjemmeværende, arbeidsløse e.l. Kanskje vil denne undersøkelsen ut i fra dette tilfeldige utvalget vise at 50% vil stemme frp ved neste valg....

Blir jo ganske sært å anta ut i fra et utvalg av 2000 personer at 8,9mill vil kjøpe seg ps3 eller 5,7 mill vil kjøpe seg Wii... Metodeprofessoren min hadde nok kastet seg villt over denne undersøkelsen for å kritisere den...

7052800[/snapback]

Nettopp, godt å se jeg ikke er den eneste som skjønte dette :thumbup:

Men den viser nok en liten tendens, som Mgs sier. Så jeg tror nok de fleste her er enige :w00t:

Endret av ^Zenit^
Lenke til kommentar

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg egentlig at det ikke blir så ufattelig stor forskjell. Med tanke på xbox360 allerede har vært på markedet i snart ett år, og solgt en del maskiner allerede (prisen synker vel snart også tenker jeg når Wii og PS3 kommer), så kommer de nok ikke til å bli noen stor taper alt i alt. Men at det kommer til å gå dårlig med PS3 som så mange skal ha det til, det tviler jeg sterkt på. Og Wii tror jeg vil bli en kjempesuksess. Blir spennende å se, kommer uansett til å bli mye gode spill og mange timer foran tv'en og de forskjellige konsollene framover :) De som i bunn og grunn tjener på dette er oss forbrukere!

Edit: Legger til at Sony og Nintendo er jo de som har styrt dette markedet i flere år nå, og at Microsoft fremdeles egentlig er inntrenger. En seier for Microsoft vil være å øke sine markedsandeler i konsollmarkedet, og klarer de dette er de ikke en taper.

Endret av ^Zenit^
Lenke til kommentar

Hehe, det kan jeg tenke meg. Dessverre så har jeg ikke råd til å kjøpe en konsoll til, så jeg får nøye meg med 360'n min. Hadde jo vært morsomt med Wii som vorspiel-maskin... får håpe det blir igjen litt av den store summen jeg får av lånekassa i januar :whistle: Ellers ser det mørkt ut.

Lenke til kommentar

Syns ikke det er noen overraskelse. PS2 har vel godt over 100 millioner utsendte maskiner. Såklart vil mange fra den gruppen betale full pris for den. Rundt 10% er da ikke så altfor mange av dem. Når det gjelder Gamecube selger den ca. 21 millioner, og rundt 6 millioner vil ha den. Det blir vel ca. 30 %. Ganske stor forskjell der. Men tror mye av dette er grunnet av for mange feiltet Gamcube en god del, så kanskje gir dem Wii tvilen til gode. Samtidig at det er noe nytt.

At få har interesse for 360 er vel ingen bombe, da maskinen har vært på markedet i snart 1 år nå.

Lenke til kommentar

Slike "analyser" er morsomme og de spriker i alle retninger.

In other news, the recently released Pachter NPD preview analysis predicts that MS will sell ~3.5 million 360s in the US between now and December 31st.

800.000 som er villig til å kjøpe en X360, men samtidig spås det at det vil bli solgt 3,5millioner de siste månedene i år?? De skal da kjøpe 4 stk hver? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...