Gå til innhold

Mest oppskrytte regissør

tjalla

Anbefalte innlegg

Herlig for talentfulle og eminente filmskapere som Jackson, Tarantino, Scorsese og Spielberg å bli hetset for sine årlange arbeider med arrogante argumenter som "kjedelig" av ukompetente forumbrukere som leker filmeksperter. :)

7312146[/snapback]

Du sitter vel med Sannheten går jeg ut i fra?

7312210[/snapback]

Jeg sitter ikke å kritiserer eminente regissører som har gitt halve livet sitt til filmens verden, uten argumenter. :)

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, hva mener dere er tidenes mest oppskrytte regissør. En liten kommentar hvorfor dere mener så er heller ikke dumt.

Peter Jackson synes jeg er oppskrytt i forhold til LOTR-filmene. Jeg satte pris på den første filmen, men hvis en ser i forhold til hvor mye skryt og ros filmene fikk så virket det litt for rosenrødt fra mitt ståsted.

Grunnen er at LOTR-filmene for min del sviktet på et sentralt punkt: Nemlig karakterskildringene. Den var ikke engasjerende nok, og det er ikke et bra tegn at jeg f.eks. stilte meg likegyldig til karakterenes skjebner i den siste filmen.

LOTR sliter også med et problem som er typisk for filmer med flere prominente karakterer: Alle skal ha sin del av kaken (screentime), og det går som regel utover en mer fokusert karakterskildring med færre karakterer og forholde seg til.

I lengre 'epos' som dette må heller ikke betydningen av sterke, velskisserte karakterer undervurderes: Dette er noe som kjennetegner mange store, anerkjente klassikere som f.eks. BEN-HUR og SPARTACUS. Grunnen til dette er at disse filmene egentlig handler like mye om en eller flere personers personlige eller indre reiser. Handlingen og settingen fungerer mer som en ramme rundt personene. Dersom disse karakterene ikke virker interessante eller engasjerende, så blir det en lang og kjedelig 'reise' å ta del i.

Sett under ett synes jeg Jackson sviktet når det gjaldt karakterene, men han gjorde en kjempejobb med effektene, designet og det rent visuelle. Jeg sier ikke at filmene er dårlige (de har mange andre kvaliteter), bare at de (og Peter Jacksons regi) er for oppskrytt sett utifra mitt ståsted.

Jeg har forresten sett alle Peter Jacksons filmer. Lenge før LOTR gjorde ham kjent så jeg BRAINDEAD på VHS, og dette er en av mine største favoritter i splatter-sjangeren og Jacksons karriere.

Lenke til kommentar
Herlig for talentfulle og eminente filmskapere som Jackson, Tarantino, Scorsese og Spielberg å bli hetset for sine årlange arbeider med arrogante argumenter som "kjedelig" av ukompetente forumbrukere som leker filmeksperter. :)

Jeg sitter ikke å kritiserer eminente regissører som har gitt halve livet sitt til filmens verden, uten argumenter. :)

Folk har hver sin smak, og når man etterlyser personers mest oppskrutte regissører er det nødt til å bli kontroversielle svar.

Lenke til kommentar

7312146[/snapback]

7312210[/snapback]

7312280[/snapback]

Nei du velger å kritisere dem som kritiserer, fremfor å fokusere på kritikken som blir fremmet. Det er fint lite argumenter å spore når man fokuserer på spiller fremfor ballen :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at folk synes Jackson er så oppskrytt

Det er da ingen som har sagt at han er verdens beste regissør, men han er jo fortsatt knallgod! Han var båede regissør, produsent og manus-skriver i Ringenes Herre. Når det gjelder så store filmer, så blir det hardt arbeid! Bare se på George Lucas. Han klarte ikke å regissere den andre og tredje SW-filmen, fordi han "ødela" seg selv lat for mye under innspillingen av den første.

Jeg synes det mildt sagt er sterkt av han å kunne lage så store filmer så "tidlig" i karrieren. The Frighteners var vel den første storfilmen hans, og etter det gikk han rett til LOTR-filmene. Ja, han har foreløpig kun laget Frighteners, LOTR og King Kong (+ de mindre filmene, selvsagt), men gi han tid. Så langt har han jo vært "perfekt". Jeg synes ikke han kan kategoriseres som oppskrytt. Noen misliker kanskje LOTR-filmene, men han gjorde fortsatt en veldig god jobb med dem. Det blir liksom for tidlig å si at han er oppskrytt.

IMO. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Quentin Tarantino er kanskje litt oppskrytt. Reservoir Dogs og Pulp Fiction er to strålende filmer, men Jackie Brown var et langt gjesp og en voldsom nedtur. Arrogansen hans nådde nye høyder med Kill Bill, som er den mest pretensiøse filmen (i to deler, til og med) jeg har sett. Får se hva den utdaterte überkoole stilen til vår venn gjør i de neste filmene vi får se fra ham. Har ikke gitt deg opp, Quentin, så langt der ifra. Du er en flink gutt, men Kill Bill er nøyaktig det du ikke skulle gjort.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at Tarantino er oppskrytt. Fyren er jo et kultfenomen, og ingen har vel ment noe annet?

Men jeg er enig angående Kill Bill og Jackie Brown. De er ikke så gode. Kill Bill... jeg skjønner ikke hvorfor den fikk så sykt bra kritikk. Kanskje den er veldig god artistisk sett, men jeg synes ikke akkurat den er noen bra eller underholdende film. Pulp Fiction er definitivt kongen på haugen, i allefall for meg. :)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at Tarantino er oppskrytt. Fyren er jo et kultfenomen, og ingen har vel ment noe annet?

Jo?

Så forøvrig min andre film av David R. Ellis nylig. La merke til han etter SoaP; og da navnet dukket opp under introen til "Final Destination 2" som jeg så i helgen la jeg merke til det. Ikke en mester regissør, men noe må jo ha gjort at jeg husket navnet hans..

Lenke til kommentar

Jo?

Så forøvrig min andre film av David R. Ellis nylig. La merke til han etter SoaP; og da navnet dukket opp under introen til "Final Destination 2" som jeg så i helgen la jeg merke til det. Ikke en mester regissør, men noe må jo ha gjort at jeg husket navnet hans..

7327067[/snapback]

Jeg glemmer aldri at det er Alexander Eik som har lagd Kvinnen I Mitt Liv og Kalde Føtter. Er han en god regissør siden jeg husker navnet hans? :p

Lenke til kommentar

Tja, han har kanskje blitt litt vel komersielt anerkjent i løpet av de siste årene, menmen. Det jeg irriterer meg mest over, er de latterlige PR-stuntene, som man gang på gang finner på forskjellige DVD-cover. Nemløig følgende:

"Quentin Tarantino loved this movie!"

"Quentin Tarantino recommends this movie!"

"Quentin Tarantino saw this movie!"

"Quentin Tarantino did not see this movie, but if he did, he would have recommended it!"

Osv, osv. Så, Quentin Tarantino liker denne filmen, da MÅ jo jeg også gjøre det... :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...