Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil: Chevrolet Corvette ca 1970. Burde jeg?


DE1

Anbefalte innlegg

Musikkanlegget har ingenting med om bilen er original eller ei å gjøre.

Om bilen er original eller ikke beror på om bilens motor, drivverk o.l. er originalt i henhold til det bilen ble levert med.

 

Med en gang du skifter motortype i forhold til den motoren som chassisnr er registrert med er bilen uoriginal.

7586204[/snapback]

Det har jeg nok ingen planer om å gjøre. Han bygger mer eller mindre vrak. Altså, La oss si at den ene døren er bulket, det er ikke sete, rattet er knekt og en rute knust. (Tilfeldig)

 

Han kjøper ny dør, nytt sete, ny rute, nytt ratt. Lakkerer den om. Skifter dekk. Slår ut noen småbulker osv.. Vil dette da ha noe å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LMK.no (Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøy) kan fortelle dette om forsikring:

 

Kjøretøyet må være 30 år eller eldre.  Det skal være et samleobjekt som eies av privatperson, firma eller museum.  For firma eller museum må navngitt person være nevnt i polisen.

Kjøretøyet kan ikke benyttes i ervervsmessig sammenheng (utleie, varetransport o.l.).

Kjøretøyet skal være i original stand, ikke ombygd eller modernisert.  Det kan være restaurert eller urestaurert, men må være godt vedlikeholdt og "presentabelt".  Mindre modifiseringer som var vanlig å foreta i kjøretøyets normale livsperiode (ca. 5-10 år) kan aksepteres, særlig der originale reservedeler ikke er tilgjengelige.

Et restaurert kjøretøy skal normalt se ut slik det kunne se ut da det forlot bilforhandleren som ny.  Avvik kan aksepteres dersom de er av "tidsriktig" utførelse.  En restaurering skal være fagmessig og seriøst utført.  "Overrestaurering" - restaurering av kjøretøy til bedre enn ny (spesiallakkering o.l.) vil normalt ikke kunne dekkes fullt ut ved eventuell skade.

 

Sjekk forøvirg resten her

Lenke til kommentar

Trimmes bilen på en eller annen måte og blir ulik slik den var da den kom fra fabrikken er den uorginal. Samme om det er orginaldeler eller hva det måtte være så lenge ytelsen og kjøregenskapene forandres..

 

Og får du kjøre bilen til mor eller far din til enhver tid og fullstendig gratis da? En smule bortskjemt..? :p Og 140.000 for en førstegangsbil som nesten ikke skal brukes er vel litt drøyt når man ikke engang har startet studiene.. Og i tillegg skal ha råd til utgifter som kommer med tanke på skolegang og lignende... Er ikke bare bare å ta opp studielån hvis man vil kjøpe seg en bolig heller..

Lenke til kommentar
Morsomt å se all misunnelsen her inne. Har du penger er det klart du skal ha deg bil! La gutta fra byen kjøre røtne Galanter og dra selv 400 hester ut på gir på rettstrekkene i dalum. Helt sjef!

 

/Dag

7587079[/snapback]

Misunnelse? Tror det er mer meninger (som tråden forøvrig handler om) fra en annen synsvinkel. Og han HAR ikke (alle) pengene, han skal tjene dem. Dessverre vil nok en bil aldri bli en engangsutgift heller, spesielt ikke en slik.

 

Det er helt sikkert sjef med en slik bil, men jeg hadde ALDRI gjort det. :)

Lenke til kommentar
Morsomt å se all misunnelsen her inne. Har du penger er det klart du skal ha deg bil! La gutta fra byen kjøre røtne Galanter og dra selv 400 hester ut på gir på rettstrekkene i dalum. Helt sjef!

 

/Dag

7587079[/snapback]

Misunnelse? Tror det er mer meninger (som tråden forøvrig handler om) fra en annen synsvinkel. Og han HAR ikke (alle) pengene, han skal tjene dem. Dessverre vil nok en bil aldri bli en engangsutgift heller, spesielt ikke en slik.

 

Det er helt sikkert sjef med en slik bil, men jeg hadde ALDRI gjort det. :)

7587471[/snapback]

Akkurat! Helt enig med deg her Lofnes! I topic spør han jo om om han burde kjøpe denne bilen... Så da vil han vel ha litt synspunkter og meninger kanskje? :roll:

 

Jeg ville iallefall ikke funnet på å gjøre som Dag-Erik vil gjøre i en så ung alder.. Hadde han vært mangemillionær så hadde nok saken vært annerledes.. :p

Lenke til kommentar
Morsomt å se all misunnelsen her inne. Har du penger er det klart du skal ha deg bil! La gutta fra byen kjøre røtne Galanter og dra selv 400 hester ut på gir på rettstrekkene i dalum. Helt sjef!

 

/Dag

7587079[/snapback]

Misunnelse? Tror det er mer meninger (som tråden forøvrig handler om) fra en annen synsvinkel. Og han HAR ikke (alle) pengene, han skal tjene dem. Dessverre vil nok en bil aldri bli en engangsutgift heller, spesielt ikke en slik.

 

Det er helt sikkert sjef med en slik bil, men jeg hadde ALDRI gjort det. :)

7587471[/snapback]

Jo, men kan si det slik at jeg har pengene, garantert, om 2 og et halvt år. Og når jeg fortsetter å jobbe vil jeg ha nok til å betale bensin.

 

 

Morsomt å se all misunnelsen her inne. Har du penger er det klart du skal ha deg bil! La gutta fra byen kjøre røtne Galanter og dra selv 400 hester ut på gir på rettstrekkene i dalum. Helt sjef!

 

/Dag

7587079[/snapback]

Misunnelse? Tror det er mer meninger (som tråden forøvrig handler om) fra en annen synsvinkel. Og han HAR ikke (alle) pengene, han skal tjene dem. Dessverre vil nok en bil aldri bli en engangsutgift heller, spesielt ikke en slik.

 

Det er helt sikkert sjef med en slik bil, men jeg hadde ALDRI gjort det. :)

7587471[/snapback]

Akkurat! Helt enig med deg her Lofnes! I topic spør han jo om om han burde kjøpe denne bilen... Så da vil han vel ha litt synspunkter og meninger kanskje? :roll:

 

Jeg ville iallefall ikke funnet på å gjøre som Dag-Erik vil gjøre i en så ung alder.. Hadde han vært mangemillionær så hadde nok saken vært annerledes.. :p

7587558[/snapback]

Mangemillionær for å kjøpe en bil til 100 000k som ikke er et tapsprosjekt, men tvert imot et investeringsprosjekt..? :tease:
Lenke til kommentar
Trimmes bilen på en eller annen måte og blir ulik slik den var da den kom fra fabrikken er den uorginal. Samme om det er orginaldeler eller hva det måtte være så lenge ytelsen og kjøregenskapene forandres..

 

Og får du kjøre bilen til mor eller far din til enhver tid og fullstendig gratis da? En smule bortskjemt..? :p  Og 140.000 for en førstegangsbil som nesten ikke skal brukes er vel litt drøyt når man ikke engang har startet studiene.. Og i tillegg skal ha råd til utgifter som kommer med tanke på skolegang og lignende... Er ikke bare bare å ta opp studielån hvis man vil kjøpe seg en bolig heller..

7586975[/snapback]

Jeg kjøper nok ingen bolig når jeg er 18-24 ;)

Skulle pengene bli et problem selger jeg bilen til stor fortjeneste.

Lenke til kommentar
Morsomt å se all misunnelsen her inne. Har du penger er det klart du skal ha deg bil! La gutta fra byen kjøre røtne Galanter og dra selv 400 hester ut på gir på rettstrekkene i dalum. Helt sjef!

 

/Dag

7587079[/snapback]

Helt enig med deg. Har man pengene, og man virkelig vil ha bilen så er det bare å go for it.

Lenke til kommentar
Morsomt å se all misunnelsen her inne. Har du penger er det klart du skal ha deg bil! La gutta fra byen kjøre røtne Galanter og dra selv 400 hester ut på gir på rettstrekkene i dalum. Helt sjef!

 

/Dag

7587079[/snapback]

Helt enig med deg. Har man pengene, og man virkelig vil ha bilen så er det bare å go for it.

7587711[/snapback]

Hehe, enig i det. :) (Naturligvis) Endret av DE1
Lenke til kommentar
OK. Så det er en uorginal 'Vette du har bestilt? Da kan du kysse billig forsikring goodbye.

7585436[/snapback]

Rimelig klassikerforsikring kan tegnes gjennom AMCAR. Bilen trenger ikke være original men må besiktiges av AMCAR godkjente besiktningspersoner og bilen må være i henhold til vognkortet.

Det går fint å importere og registere en uoriginal bil men da kreves det dokumentasjon på at bilen tilfredstiller kravene i kjøretøyforskriftene og det kan være problem og/eller kostbart å skaffe for 71' og utover.

Så det enkleste er en (tilnærmet) original bil som kan registreres som motorhistorisk/bevaringsverdig motorvogn eller etter § 1-15 (amcarregelen) Om delene som brukes til restaurering er fra fabrikk eller uoriginale spiller ingen rolle så lenge bilen fremstår som (tilnærmet) original i utseende og funksjon.

Men billig forsikring kan man få okke som.

 

*Mimre tilbake til når man som 18-20 åring kjørte 75 Chevelle med lett frisert 350, året rundt, UTEN problemer*

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
OK. Så det er en uorginal 'Vette du har bestilt? Da kan du kysse billig forsikring goodbye.

7585436[/snapback]

Rimelig klassikerforsikring kan tegnes gjennom AMCAR. Bilen trenger ikke være original men må besiktiges av AMCAR godkjente besiktningspersoner og bilen må være i henhold til vognkortet.

Det går fint å importere og registere en uoriginal bil men da kreves det dokumentasjon på at bilen tilfredstiller kravene i kjøretøyforskriftene og det kan være problem og/eller kostbart å skaffe for 71' og utover.

Så det enkleste er en (tilnærmet) original bil som kan registreres som motorhistorisk/bevaringsverdig motorvogn eller etter § 1-15 (amcarregelen) Om delene som brukes til restaurering er fra fabrikk eller uoriginale spiller ingen rolle så lenge bilen fremstår som (tilnærmet) original i utseende og funksjon.

Men billig forsikring kan man få okke som.

 

*Mimre tilbake til når man som 18-20 åring kjørte 75 Chevelle med lett frisert 350, året rundt, UTEN problemer*

 

Ha en fin dag. :)

7588274[/snapback]

jeg skjønte ikke helt forsikringsskjemaet der jeg.. Men hvor mye må jeg betale i året i forsikring hvis jeg er medlem i amcar of norway?
Lenke til kommentar
Mangemillionær for å kjøpe en bil til 100 000k som ikke er et tapsprosjekt, men tvert imot et investeringsprosjekt..?  :tease:

7587658[/snapback]

Poenget mitt var at hadde man vært 18 år og hatt mer enn nok av penger, så hadde saken vært annerledes. Er nok en grunn til at svært få unge kjører en slik bil og heller lar den vente på seg..

 

Men for all del, du får ha lykke til og god jul! Jeg for min del velger å investere i noe som jeg mener er mye viktigere, nemlig en god utdannelse som gir en god økonomisk og behagelig framtid. :) Så får heller godsakene og drømmene komme etterhvert som det passer seg ;)

Lenke til kommentar
Mangemillionær for å kjøpe en bil til 100 000k som ikke er et tapsprosjekt, men tvert imot et investeringsprosjekt..?  :tease:

7587658[/snapback]

Poenget mitt var at hadde man vært 18 år og hatt mer enn nok av penger, så hadde saken vært annerledes. Er nok en grunn til at svært få unge kjører en slik bil og heller lar den vente på seg..

 

Men for all del, du får ha lykke til og god jul! Jeg for min del velger å investere i noe som jeg mener er mye viktigere, nemlig en god utdannelse som gir en god økonomisk og behagelig framtid. :) Så får heller godsakene og drømmene komme etterhvert som det passer seg ;)

7588438[/snapback]

Oki. Den er grei. Så velger jeg å investere i en bil som jeg mener er "viktig" for meg, samt god utdannelse som for meg også gir en økonomisk og behagelig fremtid. Så lar jeg godsakene og drømmene komme etter hvert som det passer seg.

 

Oi, rart hvor lik vår fremtid ble. :ohmy: Bare at jeg har brukt ungdomstiden min til å jobbe og realisert en stor drøm allerede som 18-åring.

 

Pling, pling, jackpot!

Endret av DE1
Lenke til kommentar
Jeg ble kjent med en fyr i USA som kanskje (merk: kanskje) skal bygge en til meg. Han finner mer eller mindre vrak Corvetter og bygger dem opp igjen. Altså i heeelt god tilstand.

7051230[/snapback]

Husk at definisjonen "strøken" i USA ikke akkurat er likedan som i Norge. Ikke overhalt, men overmalt kan vel kanskje best beskrive det. Ha det i bakhodet når du eventuelt handler.

 

BTW, finnes mange andre snertne biler enn Corvette også da. Legger ved et bilde av et eksemplar jeg hadde i noen år tidligere.

127404686_18b5fec893.jpg

:)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig var den stilig! :)  Virka allikevel ganske matt i lakken, og litt småslitt og møkkete. La godt merke til det når vi kjørte bak dere.

7588649[/snapback]

Mente at den var strøken i den forstand = få problemer med den.

Den var matt i lakken fordi han hadde bestilt matt lakk. :p

Den var møkkete fordi den hadde kjørt fra Drammen til Gjøvik på våt veibane.. :p

 

Hvordan småslitt mener du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...