Playmofetish Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 AMD Athlon X2 3800+ 939 Corsair Twinx2048-4000PT Asus A8N SLI Deluxe Zalman CNPS9500LED Tagan Easycon 480W 4 disker. Før hadde jeg en Opteron 146 og TwinMos BH-5 2x512 (nyeste revisjon; Speed Premium). CPU gikk lett opp til 2,7-8GHZ med 4:3 RAM-divider. Chipsettet på hovedkortet mitt klarte da helt fint 300x9 og litt over. Med ny RAM og CPU har jeg store problemer med å nå noen særlige hasigheter i det hele tatt. trodde 2,5GHz var reelt å oppnå med denne CPUen. Har ikke gitt mer enn 1,45v ennå, men andre jeg har sett har fått X2 3800+ opp i 2,5GHz nesten på stock volt. RAM SKAL jo klare 250MHz, chipsettet har jeg testet helt OK på HTT300 med forrige prosessor, men nå får jeg ikke til 250x10 i det hele tatt. Har prøvd "alt" av CPU-volt, RAM-volt, RAM-timings, Command Rate 2T, PCI låst på 33MHz. HTT-multiplier selvfølgelig på 4x ved HTT250. Det ser noen ganger tilsynelatende ut til å kjøe stabilt, går helt fint i spill og 3Dmark, Prime klarer seg en god stund (har ikke god nok tålmodighet), men når jeg skal f.eks spille av film i WMP fryser maskinen og gir BSOD. Noen tips om hva som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Changis Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 kan vaere du har en daarlig stepping.. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Jeg frykter det ja. Hadde vært interessant å få tak i en Opteron 165/170, men tror jeg heller skal prøve å ha is i magen til RAM-priser synker og jeg kan ta meg råd til en Core 2 Duo + HK og RAM. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Kan du poste en screen fra CPUz med både minnet og cpu info, så kan vi kanskje hjelpe litt mer. Bruker du original chipsetkjøler til HKet ditt? Du kan jo sette en enda lavere multiplier på CPU og se hva chipsettet makser ut på da. Eventuelt sett HTT til 3X multiplier til 7 eller noe slikt og se hva som stopper da. Endret 12. oktober 2006 av aspstein Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Mulig det er rammen som ødelegger for deg. Prøv å sett den på divider. Om du har den gamle rammen så prøv den og. Men kom med screenshot av cpu-z. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg byttet chipset-kjøler til Zalman passiv så fort jeg fikk hovedkortet (tilbake da alle disse hovedkortene føkka på chipset-kjøleren, "vepsen"). Når jeg fikk nytt skjermkort måtte jeg skifte til denne kjøleren, og gjøre ytterligere modifikasjoner ved å flytte litt på vifta lenger unna chipset på HK. Men temperaturen er lavere enn med Zalman, så det bør ikke ha noen innvirkning på chipset-stabilitet. Skal se om jeg får postet noen bilder senere i kveld en gang. Kan forsøke med 300x8 eller 8,5 for så vidt. RAMen vil jeg gjerne ha opp på rundt 250MHz, for det er det den er sertifisert til å klare. Ved å kjøre HTT300 og RAM-divider på 400:333 vil jeg få RAM på 250MHz. Dette har jeg ikke prøvd, så det er vel verdt et forsøk når jeg kommer hjem i kveld en gang. Hva er anbefalt max vcore på Manchester? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg byttet chipset-kjøler til Zalman passiv så fort jeg fikk hovedkortet (tilbake da alle disse hovedkortene føkka på chipset-kjøleren, "vepsen"). Når jeg fikk nytt skjermkort måtte jeg skifte til denne kjøleren, og gjøre ytterligere modifikasjoner ved å flytte litt på vifta lenger unna chipset på HK. Men temperaturen er lavere enn med Zalman, så det bør ikke ha noen innvirkning på chipset-stabilitet. Skal se om jeg får postet noen bilder senere i kveld en gang. Kan forsøke med 300x8 eller 8,5 for så vidt. RAMen vil jeg gjerne ha opp på rundt 250MHz, for det er det den er sertifisert til å klare. Ved å kjøre HTT300 og RAM-divider på 400:333 vil jeg få RAM på 250MHz. Dette har jeg ikke prøvd, så det er vel verdt et forsøk når jeg kommer hjem i kveld en gang. Hva er anbefalt max vcore på Manchester? 7053821[/snapback] Du er klar over at temperatursensoren på det hovedkortet står milevis unna chipsettet? Og det ikke er noen temperaturmåling på selve chipsettet?` Selv om det viser 30C i windows kan gjerne chipsettet være 70C for den saks skyld. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Grunnen til at du skal sette ram på divider er ikke for se om det er noe galt med den, men om cpu takler det. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Divider minnet ned til 100mhz,for å utelukke det.Er faktisk ikke alle de brikkene der som klarer 250mhz med en overklokket cpu,så dumt det enn høres. Husk å sette minnet til 2T med fsb over 240.Hovedkortet du har klarer maks DDR480 1T dessverre. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Jeg byttet chipset-kjøler til Zalman passiv så fort jeg fikk hovedkortet (tilbake da alle disse hovedkortene føkka på chipset-kjøleren, "vepsen"). Når jeg fikk nytt skjermkort måtte jeg skifte til denne kjøleren, og gjøre ytterligere modifikasjoner ved å flytte litt på vifta lenger unna chipset på HK. Men temperaturen er lavere enn med Zalman, så det bør ikke ha noen innvirkning på chipset-stabilitet. Skal se om jeg får postet noen bilder senere i kveld en gang. Kan forsøke med 300x8 eller 8,5 for så vidt. RAMen vil jeg gjerne ha opp på rundt 250MHz, for det er det den er sertifisert til å klare. Ved å kjøre HTT300 og RAM-divider på 400:333 vil jeg få RAM på 250MHz. Dette har jeg ikke prøvd, så det er vel verdt et forsøk når jeg kommer hjem i kveld en gang. Hva er anbefalt max vcore på Manchester? 7053821[/snapback] . Du er klar over at temperatursensoren på det hovedkortet står milevis unna chipsettet? Og det ikke er noen temperaturmåling på selve chipsettet?` Selv om det viser 30C i windows kan gjerne chipsettet være 70C for den saks skyld. 7053842[/snapback] Jeg vet det ja, men selve kjøleribben er mye kaldere enn med Zalman. Sistnevnte var glovarm, selv om den fikk luftgjennomstrømning rett fra Vf700-kjøler på det forrige skjermkortet mitt. Jeg har nå kjørt 300*8,5 p CPU og 400:333 på RAM= 250MHz over natta med Dual Prime95, og ingen feil i dag morges før jeg dro til jobb. Får sjekke når jeg kommer hjem i ettermiddag og se om det fortsatt kjører uten feil, så er jeg ganske fornøyd. HTT multiplier på 3x. Men selv om jeg fikk kjørt spill og 3Dmark uten problemer på 250*10 og RAM-divider på 1:1, så frøys maskinen under filmavspilling i Windows Media Player. Edit: Når jeg kom hjem fra jobb hadde skjermen blitt helt mørk og reagerte ikke selv om maskinen sto på. Høyere volt ga meg ustabile programmer og treig respons på å åpne nye programmer, så nå kjører jeg 8*300 og samme RAM-divider som over. Har satt vcore i BIOS til 1,45v. Asus PC Probe viser 1,488v, og CPU-Z viser to forskjellige verdier på to vinduer, 1,350v og 1,472-1,488v... Snodig. RAM på 2,8v, 3-4-4-8-2T. Selv om jeg kjører 400:333 på RAM, noe som skulle tilsi 250MHz ved HTT300, kjører RAMen istedet på 1:10 i forhold til CPU, altså 241MHz. Endret 13. oktober 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Det viktigste for deg er jo cpu hastighet.Har du prøvd 9x multiplier? F.eks 278*9 og oppover med 166mhz divider på minnet? Selvsagt er det irriterende å ikke kjøre minnet på oppgitt speck,men cpu hastighet er mye viktigere som sagt. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hvorfor har jeg sett flere steder at man tar ned divider? Jeg har sjekket om min fsb går høyrere men lavere divider, men har ikke merket noe forskjell. Og x2 3800+ har støtte for FSB*10, så hvorfor ikke bruke dette? Den enesete grunnen jeg kommer opp med er jo at man prøver å få maksimum minnehastighet. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hvorfor har jeg sett flere steder at man tar ned divider? Jeg har sjekket om min fsb går høyrere men lavere divider, men har ikke merket noe forskjell. Og x2 3800+ har støtte for FSB*10, så hvorfor ikke bruke dette? Den enesete grunnen jeg kommer opp med er jo at man prøver å få maksimum minnehastighet. 7064757[/snapback] Som regel vil man jo prøve å få høyest mulig cpu hastighet.Har en ikke veldig bra oc minne,vil jo det hemme cpu klokk,derfor dividere ned minnet. F.eks 240*10=2400mhz.Med value ram må en dividere den til f.eks 166mhz som blir 200mhz på minnet,som jo er standard minne hastighet på pc 3200. Men dette er jo noe man må teste ut selv hvor mye minnet klarer. Men du har rett i at å bruke en lavere multiplier er for å "lure" opp minnet hvis cpu klokker dårlig.Særlig i disse 2x1024 tider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå