Gå til innhold

Core 2 Duo, tips til klokk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vel, det er jo bare å klokke i vei det. etterhvert vil du jo møte veggen og da vet du hvor langt du kommer. :)

7050881[/snapback]

Skulle likt å hatt litt spesifikt du gitt ;) Lønner seg vel ikke å kjøre opp klokkefrekvensen eller hva?

7050979[/snapback]

klokkefrekvensen skal jo skrus opp ved overklokking :)

Lenke til kommentar
vel, det er jo bare å klokke i vei det. etterhvert vil du jo møte veggen og da vet du hvor langt du kommer. :)

7050881[/snapback]

Skulle likt å hatt litt spesifikt du gitt ;) Lønner seg vel ikke å kjøre opp klokkefrekvensen eller hva?

7050979[/snapback]

7051019[/snapback]

Tenkte å bare kjøre opp FSB jeg men...

Lenke til kommentar

7050881[/snapback]

7050979[/snapback]

7051019[/snapback]

Tenkte å bare kjøre opp FSB jeg men...

7051126[/snapback]

klokkefrekvens, fsb, kall det nå hva du vil :) men da må du passe på og sette ned hastigheten på minnet samt hypertransportbussen før du klokker cpu. ellers vil du ikke komme noe langt.

Lenke til kommentar

klokkefrekvens, fsb, kall det nå hva du vil :)  men da må du passe på og sette ned hastigheten på minnet samt hypertransportbussen før du klokker cpu. ellers vil du ikke komme noe langt.

7051164[/snapback]

Jeg trodde det bare var AMD som hadde Hypertransportbuss?

7053498[/snapback]

my bad. :)

Lenke til kommentar
Slenger meg paa denn traaden keg ogsaa. Har faktisk akkurat samme oppsett som deg.  Haaper det kommer en update til bios snart...  Eller noe windows software som vi kan overklokke ogsaa  :hmm:

7090910[/snapback]

Verste er at software finnes allerede, men det er ikke støtte for kortet vårt ;\

Lenke til kommentar

Og hva er poenget med å senke temperaturen om man ikke har problemer med den. En cpu blir ikke raskere ved lavere temperaturer, men den kan som oftest overklokkes lenger.

Til trådstarter: se deg om etter et skikkelig hk som støtter overklokking og få utløst potensialet i cpuen din ;)

Lenke til kommentar

Nei, det er så feil som du får det... ytelsen til en prosessor avgjøres av klokkefrekvensen. Klokkefrekvensen er den samme uansett om du kjøler cpuen ned til -200C eller kjører med luft og 50C.

Men når temperaturen synker så minsker motstanden i halvlederne i prosessoren og spenningen kan "skifte" raskere (tror jeg). Dette gjør at overklokkingspotensialet blir høyere. Man kan øke klokkefrekvensen mer ved lavere temperaturer enn ved høye

DVS. at cpuen overklokket kansje vil gjøre 2GHz ved 50C og 3GHz ved -200C før det blir ustabilt. MEN på standard hastighet er det INGEN forskjell.

Lenke til kommentar
Nei, det er så feil som du får det... ytelsen til en prosessor avgjøres av klokkefrekvensen. Klokkefrekvensen er den samme uansett om du kjøler cpuen ned til -200C eller kjører med luft og 50C.

Men når temperaturen synker så minsker motstanden i halvlederne i prosessoren og spenningen kan "skifte" raskere (tror jeg). Dette gjør at overklokkingspotensialet blir høyere.  Man kan øke klokkefrekvensen mer ved lavere temperaturer enn ved høye

DVS. at cpuen overklokket kansje vil gjøre 2GHz ved 50C og 3GHz ved -200C før det blir ustabilt. MEN på standard hastighet er det INGEN forskjell.

7136196[/snapback]

Man kan klokke så mye man vil om man har 200- grader skulle man nesten tro, hovedgrunnen til at man ikke kan klokke høyere er jo nettop pga at varmen ødelegger komponenetene...

EDIT: Hvor mye kan jeg kjøre opp klokkefrekvensen på min E6400 da tror dere?

Endret av sinnadyr
Lenke til kommentar

Nja, man kan bare klokke noe lenger, for det første så vil ikke hele kjernen være -200C, husk at det tar tid for at varmen skal flytte seg og silisium leder egentlig varme svert dårlig. For det andre så vil lederne inni cpuen bli til radioantenner istedenfor ledere når spenningen svinger for fort. Så det er ikke bare temperaturen det står på ;)

e6400en din vil nok nå rundt +-3500MHz, hvis hket ditt takler det og minnebrikkene klarer høye nok hastigheter...

edit: leif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...