Gå til innhold

Sapphire X1900XT - "Firkant"

The Stig

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et meget irriterende problem med mitt X1900XT skjermkort. Saken er at under spilling oppstår det en liten firkant på ca 4 piksler tilfeldig på skjermen. Pikselen har til dels samme oppførsel som en artifact, det er akkurat som om "firkanten" henger etter resten av skjermbildet med ca ett sekund - noe som synes veldig godt under sort/hvit. Jeg trodde først dette var relatert til skjermen, noe jeg fort fikk avkreftet. Deretter prøvde jeg med forskjellige kabler, VGA og DVI - samme resultat. Etterhvert trodde jeg kanskje det var fordi kortet var for høyt klokket fra fabrikk (har ikke rørt "klokkemulighetene" selv) eller at kortet ikke fikk tilstrekkelig med strøm fra hovedkortet/bios. Men i dag oppdaget jeg noe nytt som forsåvidt avkreftet alle mine tidligere teorier, om jeg tar print screen oppstår firkanten på bildet! Nå sitter jeg veldig fast, og har egentlig ingen idéer igjen.

Skal videre nevnes at det var under Flight Simulator X jeg oppdaget av feilen ble avbildet på print screen. Mens jeg spilte la jeg merke til at feilen ikke var tilstede på "hovedskjermen" der selve spillet var, men på TV-en som var svart.

Jeg har selvsagt oppdatert driverene flere ganger, samt DirectX. Har også leitet litt rundt på ATI sine sider, det nærmeste jeg kom var dette..: https://support.ati.com/ics/support/KBAnswe...?questionID=370

Maskin og utstyr:

-Asus P5WDHD Hovedkort

-Sapphire Radeon 1900XT Skjermkort

-NEC 1770NX 17" LCD-skjerm

-Samsung M51 27" LCD-TV

Trenger du mer info står det en veldig fyldig liste i profilen min.

Setter urolig stor pris på svar, er lite lysten på å sende kortet inn til Komplett - særlig om det viser seg å være relatert til kun min maskin.

Mvh Stikk

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I et siste forsøk før jeg sender kortet til komplett har jeg testet litt. Startet med å renske ut alt av drivere osv, hjalp lite. Har også oppdatert BIOS til hovedkort, samt satt alle innstillinger til optimale i BIOS, uten hell. Gjorde dog en viktig oppdagelse for noen minutter siden, om jeg setter ned oppløsningen til 800x600 px forsvinner "firkanten" fra alle 3D-applikasjoner. Er det kortet som gjør det, eller noe annet? Har prøvd både med Catalyst 6.8 og 6.9, samt Omega drivere uten noe forandring. Har også oppdaget at det ikke enkelte spill feilen ikke oppstår, Prince of Persia 2: The Two Thrones og FIFA 07 er to spill feilen ikke oppstår..

Håper virkelig noen kan komme med tips? Har en veldig sterkt mistanke om at problemet ikke kommer til å oppstå på en annen maskin, ergo vil Komplett sende det i retur som "testet uten feil"..

Edit: Legger ved ett litt tydligere bilde av hvordan feilen ser ut. Bildet er tatt fra Dark Messiah of Might and Magic.

post-44194-1160974301_thumb.jpg

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Hei, har du forsøkt med en annen monitor? Det kan være en pixel feil i selve monitoren, og at den ikke klarer mer enn en viss oppløsning ...

Edit.. uff ser at du har forsøkt det allede... for tidlig på morran dette ;-)

Mvh Erik

Endret av 1rescue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...