The Stig Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Hei! Har et meget irriterende problem med mitt X1900XT skjermkort. Saken er at under spilling oppstår det en liten firkant på ca 4 piksler tilfeldig på skjermen. Pikselen har til dels samme oppførsel som en artifact, det er akkurat som om "firkanten" henger etter resten av skjermbildet med ca ett sekund - noe som synes veldig godt under sort/hvit. Jeg trodde først dette var relatert til skjermen, noe jeg fort fikk avkreftet. Deretter prøvde jeg med forskjellige kabler, VGA og DVI - samme resultat. Etterhvert trodde jeg kanskje det var fordi kortet var for høyt klokket fra fabrikk (har ikke rørt "klokkemulighetene" selv) eller at kortet ikke fikk tilstrekkelig med strøm fra hovedkortet/bios. Men i dag oppdaget jeg noe nytt som forsåvidt avkreftet alle mine tidligere teorier, om jeg tar print screen oppstår firkanten på bildet! Nå sitter jeg veldig fast, og har egentlig ingen idéer igjen. Skal videre nevnes at det var under Flight Simulator X jeg oppdaget av feilen ble avbildet på print screen. Mens jeg spilte la jeg merke til at feilen ikke var tilstede på "hovedskjermen" der selve spillet var, men på TV-en som var svart. Jeg har selvsagt oppdatert driverene flere ganger, samt DirectX. Har også leitet litt rundt på ATI sine sider, det nærmeste jeg kom var dette..: https://support.ati.com/ics/support/KBAnswe...?questionID=370 Maskin og utstyr: -Asus P5WDHD Hovedkort -Sapphire Radeon 1900XT Skjermkort -NEC 1770NX 17" LCD-skjerm -Samsung M51 27" LCD-TV Trenger du mer info står det en veldig fyldig liste i profilen min. Setter urolig stor pris på svar, er lite lysten på å sende kortet inn til Komplett - særlig om det viser seg å være relatert til kun min maskin. Mvh Stikk Endret 11. oktober 2006 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Gjelder det alle spel? Prøvd skjermkortet i ein annan pc? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Gjelder absolutt alle spill (prøvd ca 10 stykker, både Direct3D og OpenGL). Har beklagligvis ikke mulighet for å teste skjermkortet i en annen maskin.. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Legger ved et bilde fra oppstarten til Battlefield 2142. Synes dog utrolig mye bedre når man faktisk er inne i spillet. Prøvde å oppdatere bios som foreslått fra ATI, hjalp beklagligvis ikke. Endret 11. oktober 2006 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
Changis Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 rensket du driverene med drivercleaner pro? baade ati og nvidia? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Har til og med testet med en ny formatering av Windows, hjalp trist lite. Har prøvd med Catalyst 6.8 og 6.9 Lenke til kommentar
Changis Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 hva med aa proeve det paa en annen skjerm / tv ut? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Joda, har prøvd det. Ser jeg ikke nenver det direkte i topic, men har altså prøvd på 2 skjermer, med flere forskjellige kabler. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) I et siste forsøk før jeg sender kortet til komplett har jeg testet litt. Startet med å renske ut alt av drivere osv, hjalp lite. Har også oppdatert BIOS til hovedkort, samt satt alle innstillinger til optimale i BIOS, uten hell. Gjorde dog en viktig oppdagelse for noen minutter siden, om jeg setter ned oppløsningen til 800x600 px forsvinner "firkanten" fra alle 3D-applikasjoner. Er det kortet som gjør det, eller noe annet? Har prøvd både med Catalyst 6.8 og 6.9, samt Omega drivere uten noe forandring. Har også oppdaget at det ikke enkelte spill feilen ikke oppstår, Prince of Persia 2: The Two Thrones og FIFA 07 er to spill feilen ikke oppstår.. Håper virkelig noen kan komme med tips? Har en veldig sterkt mistanke om at problemet ikke kommer til å oppstå på en annen maskin, ergo vil Komplett sende det i retur som "testet uten feil".. Edit: Legger ved ett litt tydligere bilde av hvordan feilen ser ut. Bildet er tatt fra Dark Messiah of Might and Magic. Endret 16. oktober 2006 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
1rescue Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Hei, har du forsøkt med en annen monitor? Det kan være en pixel feil i selve monitoren, og at den ikke klarer mer enn en viss oppløsning ... Edit.. uff ser at du har forsøkt det allede... for tidlig på morran dette ;-) Mvh Erik Endret 16. oktober 2006 av 1rescue Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 hmm kan nesten virke som en slaks død pixel produsert av skjermkortet i seg selv... Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Vel, det stemmer dårlig med at feilen kun opptrer i enkelte spill og oppløsninger Tror jeg sitter på tidenes mest snodige problem her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå