Gå til innhold

Hjelp til ny pc-skal brukes til 3D-arbeid, 3DS Max

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal kjøpe ny PC go her er spesifikasjonene jeg har kommet opp med så langt:

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket

Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX,

Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2

Sapphire Radeon X1950XTX 512MB GDDR4,

In-Win J607 Midi Tower Sølv, Aluminium

Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter,

Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL5

Maskinen brukes til mye tungt 3D-arbeid (3d studio max 8, straks 9), med mye heavy rendring. Vet at det er mange her på forumene som spør om hjelp for pcer som skal brukes til spill, så dette er kanskje litt uvanlig.

Iallefall: Jeg er usikker på skjermkortet. Det står mellom ovennevnte og et Geforce 7950 GTX. Det er to kort som er skiller forholdsvis lite, men på Radeon scorer litt bedre på spill-tester. Hvordan det er med 3d vet jeg lite om. Noen som vet?

Så er jeg usikker på strømforsyninga. Hva er forskjellen på Hiper Type R 580W og Hiper ATX 580W? Leste at Hiper-R er litt lite effektiv, den produserer mye varme, særlig på full load. Noen som har mer peiling på dette?

Prosessoren vil jeg sikker overklokke noe, men skulle tro at 580W skulle holde likevel.

Kommentarer til oppsettet?

mvh

tommleif :)

Endret av tommleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke skråsikker, men mener det finnes skjermkort som er bedre egnet til det formålet du beskriver enn de to spillkortene du setter opp mot hverandre....

7050619[/snapback]

Jepp, det finnes kort som er spesial laget for 3d programmer som Maya, 3dmax osv,

men disse er ofte svindyre, og som regel en del svakere når det kommer til spill.

Nvidia sin Quadro serie er kort spesial laget for dette.

Men hvis maskinen ikke skal kun brukes til 3d rendering, men også litt spill.

Så hadde jeg valgt 7900gto på tilbud fra psdata til 2095kr, dette klokker

lett til 7900gtx hastigheter som koster minimum 1600kr mer. Du vil da få

VELDIG mye ytelse for pengene dine.

Bare et forslag :)

Hilsen

Vinci

Endret av Vinci
Lenke til kommentar

Ja d har du forsåvidt rett i. ATI FireGL og NVIDIA Quadro-kortene er spesielt designet for 3D-bruk. Men dette er meget dyre kort (de beste kortene iallefall) som kan ha kompatibilitetsproblemer med spill feks, noe som jeg ikke ønsker. De kortene jeg har nevnt her er mer enn gode nok, og ihverftall sammelignet med mitt radeon 9600 som jeg har nå :ermm:

Lenke til kommentar

takk for tipset :) Mye av det jeg baserer mitt valg på er rett og slett tester gjort på Toms Hardware. Der "utklasser" Radeon-kortene de fleste av geforce kortene. Har vært inne på tanken med å overklokke grafikkortet men jeg har lite erfaring med klokking og har dessuten ikke råd (tidmessing) til noe trøbbel med den nye mskinen. Men jeg heller faktisk mot Radeonkortet pr nå :)

Lenke til kommentar

Klokking av skjermkort er egentlig ufattelig enkelt. Mye mindre stress enn å klokke

f.eks. CPU (ikke at det heller egentlig er stress da... men du forstår hva jeg mener hehe) Men når du har lest på tester at radeon kortet gjør det bedre i 3d rendering så hadde jeg ikke vært i tvil selv heller. Og du vil da sannelig ikke blir skuffet av X1950xtx sin spill ytelse heller :)

Hilsen

Vinci

Lenke til kommentar

Når du sier at ati kortet utklasser nvidia kortet så skjønner jeg ikke helt hvor du får det i fra. Uansett skal du bruke pcen til 3d så kjøper du ikke et kort som er optimalisert for spill. Driver en del med max selv og klarer meg fint med et 7900GT, men skal du jobbe med tunge produksjoner så holder det ikke med et x1950XT eller et 7950GTX.

Lenke til kommentar

Jeg skrev utklasser i uthvet modus, med det mente jeg at på de testene jeg så gjorde Radeon det littegrann bedre enn f.eks 7950GT jevnt over.

Jeg kan ha 3D-scener med mange mange tusen , ja millioner polygoner. Da spiller grafikkortet en stor rolle. Det ultimate hadde vært å ha det beste FireGl kortet for eksempel, men per nå så forsvares ikke prisen. Men selv en liten forbedring på grafikkort-ytelsen gir meg en bedre arbeidsflyt. Så på sikt har jeg planer om å overklokke grafikkortet til enda bedre ytelser, evt sett opp en SLI7Crossfire-løsning ( må kanskje bytte ut strømforsyningen da)

Lenke til kommentar

Yepp du har egentlig rett i det, men jeg spiller en del så da er det litt uaktuelt. Men når jeg kjøper neste maskin så blir det nok et slikt kort.

Når det gjelder overklokking så mener jeg at komponentene i maskinen duger ganske godt til det. Særlig Asus hovedkortet skal være lovende. Stemmer dette? ER som sagt ikke helt oppdatert på dette med overklokking.

Hvordan er deres erfaringer med strømforsyningen? er litt skeptisk siden noen har opplevd at den har bråket en del

mvh

tommleif

Lenke til kommentar
Har samme hovedkort selv og det er vel ikke optimalt for overklokking, grunnet at det blir meget varmt. Dette kan løses ved å fjerne lokkene på nb og sb. Og en bør også påføre ny kjølepasta. E6600 har vist seg å være svært klokkevenlig.

7051179[/snapback]

ok skjønner. Gjelder dette uansett hvor mye man overklokker eller gjelder det når man overklokker mye? var egentlig ikke tenkt å ta halt av heller med overklokking :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...