the6tk Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Dette er faktisk litt morsomt med tanke på hva et virus faktisk kan gjøre, er nå ikke helt sikker på om det er virus men jeg går utifra det etter skaden den har gjort på harddisken min. Jeg forklarer nedover hva som har skjedd og hva som er problemet og hva som skjer. Først litt informasjon. hdd: SAMSUNG HD300LD Plass: 300GB Info: Ny formatert, FAT32. Ble formatert dagen før alt startet. Jeg var faktisk på Hardware-Lan 06, når jeg tror det begynte. Siste natten så var dataen min oppe å gikk etter å ha byttet hovedkort + skjermkort etter det krasjet. Da bestemte jeg meg for å fylle 300GB harddisken min med filmer og spill.. Så jeg gikk inn på DC++ og begynte og laste ned som bare det. Lot maskinen være helt fram til nettet og alt var nede og koblet fra maskinen min og ble kjørt hjem, 6 timers kjøretur. Dagen etter jeg hadde kommet hjem begynte jeg å koble til min stasjonære datamaskin, hvor denne hardidsken var i. På 300GB hadde jeg instalert windows og harddisken var ikke delt opp i to så alt jeg lastet ned kom på c:\. Jeg startet opp datamaskinen og den kom helt fram til hvor xp begynner å loade, og da kom det blå skjerm som varte i en brøkdel av sekund. Deretter restartet maskinen seg og samme forsatte.. Jeg sjekket deretter om rambrikkene satt ordentlig i, siden det var tydelig at maskinen dumpet minnet. Sjekket også da om alt var ordentlig koblet til og skjermkortet satt i ordentlig. Alt var som det skulle. EDIT: Jeg prøvde også å starte i Safe Modus, men restartet seg. Også i siste funksjoner som datamaskinen fungerte. + Var inne i dos og satte alt som default, hjalp ingenting. For å sjekke om det ikke var noe galt med rambrikkene så tok jeg en gammel harddisk som jeg hadde på 30GB og instalerte windows xp på den. Som fungerte ypperlig. ( 300GB var da frakoblet fra datamaskinen) Jeg fikk da ingen blåmelding eller feil meldinger. Deretter koblet jeg til 300GB hdd'en som SLAVE, og startet opp datamaskinen igjen. Klikket meg da inn på "Min Datamaskin" og der så jeg at 300GB hdd var der, prøvde å klikke på den og maskinen låste seg. Restartet da. Maskinen kom på igjen etter restart, scannen som pleier å komme opp hvis noe har skjedd i windows.. Så jeg lot den scanne c:\ (som ikke fikk noen errors) Og deretter G:\(Som var 300GB hdd). Når 300GB hdd ble scannet, så begynte en feil melding å komme... Deretter flere å flere. GIkk helt opp til 1,2 millioner feilmeldinger. Husker ikke hva det stod, men så bare at den begynte på 1 og gikk opp til 1.200.000 et eller annet.. Kunne se antall filer den fikset. Scannen tok opp mot en time, hvis ikke det var mer. Etter det så restartet jeg og gikk inn i windows, klikket på Min datamaskin og gikk inn der. Prøvde da å gå inn på G:\, som var 300GB som jeg brukte til windows før.. Den låste seg ikke og jeg kunne komme inn på den og se hvor mye plass den hadde. Men: Det står nå: Total Size: 3,89 GB Free Space: 559 MB Så klikker jeg på c:\, ser at det er akkurat samme som står av ledig plass og total plass som det er på G:\ som om det ble kopiert. Som er veldig rart.. Spesielt når jeg går inn på G:\ og sjekker alt som er der og det viser at det bare er 88MB som er inne på harddisken. Alt ble vist med snarvei iconet, og meste hadde størrelse på 1 og 2 kb. Men en fil som bare het [][] (to firkanter) har 360 kb i størrelse... Jeg prøvde også å slette den filen, men da fikk jeg error msg opp med at volumet stemte ikke. Deretter prøvde jeg å zippe filen... Fikk da beskjed om at filen var tom og kunne ikke slettes. Jeg gikk da inn på "Egenskaper" og så at Size var 0 bytes og den var ikke skrivebeskyttet. Jeg prøvde også å analysere og defragmantere harddisken med uten nytte. Jeg trykket også på "Format", og da kom det opp at jeg kunne formatere den, og kapisiteten var 279GB. Problem: Det er altså nesten 300GB som er forsvunnet og ingen av tallene stemmer, heller ikke feil meldingene jeg får. Mye av det som var på den harddisken er tekst dokumenter som jeg virkelig trenger. Har du opplevd dette før? Vet du hvordan jeg kan løse det? Hvordan jeg kan få filene tilbake? Dette er det rareste jeg noen gang har vært ute for. Og faen meg litt av et virus som fucker opp alt for meg. Viruset fikk jeg sannsyneligvis på HW-Lan. Hvis det er et virus vell å merke;o EN TING: Hva har jeg prøvd? Analysere, Defragmantering, 4 forskjellige anti virus programmer, cleanup programmer... Mvh Tor Kristian Ludvigsen Endret 11. oktober 2006 av the6tk Lenke til kommentar
Thelle Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Jeg har opplevd noe lignende. Min hdd-kontroller tok kvelden og jeg måtte ha ny. Den nye likte ikke hdd'en og sa at den var uformatert. Da forsvant alt av mine egenproduserte ting. Filmer, musikk osv. (flere hundre filer). Plus plus alt annet som var lagret der. Jeg formaterte og benyttet meg av getdataback. Ett program som leter frem filer som er forsvunnet under en feks ufrivillig formatering. Det fungerte. Nå har jeg mesteparten av det jeg mistet. -Thelle- Nöjd nu? Endret 12. oktober 2006 av Thelle Lenke til kommentar
the6tk Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Jeg har opplevd noe lignende. Min hdd-kontroller tok kvelden og jeg måtte ha ny. Den nye likte ikke hdd'en og sa at den var uformatert. Da forsvant alt av mine egenproduserte ting. Filmer, musikk osv. (flere hundre filer). Plus plus alt annet som var lagret der. Jeg formaterte og benyttet meg av getdataback. Ett program som leter frem filer som er forsvunnet under en feks ufrivillig formatering. Det fungerte. Nå har jeg mesteparten av det jeg mistet. -Thelle- 7049826[/snapback] Jeg tar å prøver demoen av "getdataback" , så langt ser det bra ut.. Har nå kommet 11% og har funnet over 47 tusen filer. Den finner hvertfall, så vet at de enda er der og ikke helt slettet. Må se om jeg får et annet program som kan hjelpe meg å gjennopprette dem. Siden demoen av "getdataback" viser tydeligvis bare, men gjennoppretter ikke.. Vet ikke om det stemmer da, men hvis det... Synes det er utrolig synd at folk har så fritids problemer at de lager slike virus.. Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 thelle: ikke quote hele greia neste gang... last ned speedfan, den kan kjøre diagnostic test som er rimelig oversiktlig! Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Formaterte du disken med FAT32? Hvorfor det? Godt mulig problemet ligger her. Lenke til kommentar
the6tk Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Formaterte du disken med FAT32? Hvorfor det? Godt mulig problemet ligger her. 7050164[/snapback] Jeg brukte den harddisken som c:\ når alt skjedde... Pga en person i crewet mitt formaterte pcen min for meg mens jeg var på radioen ellno.. husker ikke hva jeg gjorde.. Og istedet for å dele harddisken min i to som jeg pleier å gjøre så lagde han bare en partisjon av harddisken hvor windows ble instalert. Og bruke noe annet enn FAT32 på harddisken man har windows på, fungerer ikke så bra etter det jeg vet.. Endret 11. oktober 2006 av the6tk Lenke til kommentar
the6tk Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 hm... Jeg søker med filer med GetDataBack... Men får fult av errors... :/ Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Og bruke noe annet enn FAT32 på harddisken man har windows på, fungerer ikke så bra etter det jeg vet.. 7050214[/snapback] Vet ikke hvem som har sagt dette, men det stemmer ikke. NTFS er svært overlegen FAT32, mht til filhåndtering, integritet på filsystemet og sikkerhet. FAT32 har bl.a begrensninger på hvor stor filer man kan legge på den (4GB er max). Lenke til kommentar
the6tk Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Vet ikke hvem som har sagt dette, men det stemmer ikke. NTFS er svært overlegen FAT32, mht til filhåndtering, integritet på filsystemet og sikkerhet. FAT32 har bl.a begrensninger på hvor stor filer man kan legge på den (4GB er max). 7050524[/snapback] Er bare slik jeg har forstått det, etter jeg skrev det innlegget så har jeg fått høre masse for og imot på det med FAT32 og NTFS ass:P Fant også ut at hdd'en(offeret) var NTFS og ikke FAT32, bare jeg som har en vane av å instalere som FAT32... SKal prøve ut NTFS en stund da:) Så ser mii<3 Må vel formatere en etter en harddisk.. pes.... 5 harddisker:P thaha Lenke til kommentar
texaco Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Eneste situasjon jeg ser der man vil bruk fat32 er kompabilitet der eldre systemerskal lese dataene og ikke kan lese ntfs. FAT32 har som nevnt begrensninger i filstørrelse og lengde på filnavn. Prøv å kjør diskcheck på harddisken, mulig bare litt av startinformasjonen har blirr korrupt og resten ligger intakt. Lenke til kommentar
the6tk Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Jeg har forsåvidt aldri vist den ordentlige forskjellen... Det er vel en av årsakene at jeg bruker FAT32.. Men blir en forandring på det fra og med nå vil jeg tro:) Nå er jeg spent.. Søker med GetDataBack, den er på 97% nå... 70 tusen filer funnet og 3 minutter gjenstår ;o Lenke til kommentar
the6tk Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Dette gikk dårlig... Fant ingenting nesten... 356 MB av 300 GB kjiipt ass... og den 300GB var så si full.. bare 1 GB ledig ellno.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 *snipp* 7049826[/snapback] Det er så [***] nødvendig å quote hele posten når du er den første som svarer Vil bare si lykke til, the6tk. Hadde du antivirus installert på HW-Lan? Lenke til kommentar
the6tk Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Det er så [***] nødvendig å quote hele posten når du er den første som svarer Vil bare si lykke til, the6tk. Hadde du antivirus installert på HW-Lan? mm, hadde antivirus programert.. men det hjalp lite tydeligvis... Har to anti virus progs på den stasjonære nuh... skal ikke skje igjen.. + 3 brannmurer.. thehe.. overload.. Må bare få meg mer ram nuh:P oh.. and thanks<3 Takker alle sammen for råd og hjelp:) Setter stor pris på det. Lenke til kommentar
Thelle Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Den quoten kom av seg selv. Jeg var en smule uoppmerksom. Jeg trykket på svar under posten. Ikke den littegranne lengre ned. Det var ikke med meningen. Jeg beklager så meget! -Thelle- Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hva har jeg prøvd?Analysere, Defragmantering, 4 forskjellige anti virus programmer, cleanup programmer... Om du defragmenterer en disk med innhold du vil redde oedelegger du mye for deg selv. Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 det er sant... kan du ikke laste ned speedfan, der får du opp mange nyttige analyser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå