Gå til innhold

En Komplett konspirasjon.

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1023

har selv også hatt problemer med komplett ang. returer.

for en tid tilbake kjøpte jeg deler til ny maskin deriblant ett abit kt133-raid og en 1ghz prosessor+sb live 1024. ett oppsett som ga ofte blåskjerm. jeg har prøvd ALT for å fikse det men det funker ikke. (i dag er jeg lykklig med ett sis 735 HK med integrert lyd, like dønn-stabilt som orginalt intel)

sendte tilbake hovedkortet med reklamasjon og fikk det tilbake igjen. de hadde testet det mot et sblive 5.1 platinum. (ikke samme modell) og ikke funnet feil.

irriterende at de skal være slik. faktum er at både lydkort og hovedkort funket bra hver for seg men at kominasjonen var et kompatibilitetsproblem.

vel, vel, har lært av mine feil nå. hvis du ikke er fornøyd med en vare så BRUK ANGREFRISTEN. reklamasjon er ofte problematisk. har ikke sluttet å handle med komplett, men jeg er svært misfornøyd med deres måte å håndtere reklamasjoner på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Død CPU er ikke noe nytt ifra komplett (komplott). Jeg har i alt bestilt tre CPU`r, alle har vært defekt. Når jeg imidlertid har bestilt fra andre, f.eks. MPX har det fungert med en gang.

Ergo jeg bestiller aldri mer CPU`r ifra komplett, hva dere andre velger å gjøre og synes om komplett byr jeg meg ikke om. For meg er komplett en sjappe med dårlig kompetanse, særlig på support sida.

Det som er litt kult er at MPX ofte bestiller varer fra Norek.. som igjen har samme varelager som Komplett..

Lenke til kommentar
Død CPU er ikke noe nytt ifra komplett (komplott). Jeg har i alt bestilt tre CPU`r, alle har vært defekt. Når jeg imidlertid har bestilt fra andre, f.eks. MPX har det fungert med en gang.

Så med andre ord tror du at Komplett.no har ødelagt varene dine... så .. såå veeeldig sannsynlig. Defekte varer er noe dritt for kunde, men minst like mye dritt for butikken... men ellers er du selvfølgelig i din rett til å velge butikk... :roll:

Lenke til kommentar

Hvorfor synes du det er ok at kunden skal bruke tid og penger på noe som skulle fungert i utgangspunktet?

Riktignok var ikke dette rettet til meg, men jeg tillater med å komme med min mening likevel.

Hvis kunden sender inn produkter for reklamasjon/garanti og det viser seg at produktene faktisk funker eller at kunden selv har ødelagt dem... da var det jo feil av kunden å sende dem inn, ikke sant? Og hvorfor skal butikken måtte betale for kundens feil? Butikken bruker masse tid og penger på å teste et produkt som ikke har feil og det er rett og rimelig at deres kostnader blir dekket av kunden.

Kunden må selv være ansvarlig for å lære seg hvordan produktet funker og hva som må gjøre for å få det til å fungere med andre deler/produkter som kunden har. Det er litt for mange selv-erklærte eksperter som bestemmer at et produkt er defekt, uten å ha feilsjekket først, må han/hun bare ta konsekvensene av det. Og har man ikke kompetanse nok til å feilsøke har man to valg : Enten betale for feilsøking, eller la være å bruke den typen produkter. Da kan kanskje en total-løsning med hente-service være tingen man trenger. Å bygge pc på egenhånd ække noe for alle og enhver...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så med andre ord tror du at Komplett.no har ødelagt varene dine... så .. såå veeeldig sannsynlig. Defekte varer er noe dritt for kunde, men minst like mye dritt for butikken... men ellers er du selvfølgelig i din rett til å velge butikk... :roll:

Sjekker Komplett om returvarene de får er i orden? Tydelig at ufo av en eller annen grunn tar all kritikk av komplett.no svært personlig. Og hodesleng skrev vel ikke noe om at det var komplett.no som skulle ha ødelagt varene hans?

Som forbruker mener jeg at forretningen må bære et eventuelt tap ved urettmessig reklamasjon.

Forretningene bruker (store) summer, personell og tid på å markedsføre sine salgsvarer og påvirke oss forbrukere til å kjøpe de produktene de respektive forretningene fører. Utgiftene inkluderes i kjøpesummen, betalt av forbrukeren. Forretningene selger aldri med tap! (bortsett fra enkelte lokkevarer, som de ofte ikke har igjen på lager..)

Forbrukeren har så betalt for et produkt, som en selger eller beskrivelse på web har beskrevet for forbrukeren. Om kunden har valgt varen på bakgrunn av beskrivelsen, eller selger har valg/anbefalt en vare på bakgrunn av forbrukerens beskrivelse av ønske/behov blir da et annet poeng.

Forbrukeren har i alle fall krav på å få et produkt som skal fungere etter beskrivelser, både muntlige og skriftlige. En forbruker kan ikke kreves å ha ekspert kunnskap om varen i tilfellet feil. Kompetansenivået som kreves må komme frem i beskrivelser og være fordelsmessig for forbrukeren (og produsent, hvis de vil nå store kundemasser).

Hvis varen ikke fungerer slik det er beskrevet i bruksanvisninger og problemløsningsdelen av tilhørende dokumentasjon, synes da ufo fortsatt at det er kunden som må betale for eventuell feilsøking?

Det er også et uttrykk for en forretnings gode service om de tester varene kostnadsfritt. Personlig mener jeg store forretninger/firmaer (både med og uten store overskudd) burde yte slik service. Dessverre opplever man slikt kun hos mindre og utrydningstruede forretninger. De opererer med høyere pris (pga. lagerplass og god service (?)).

Forbrukeren har valget.

Lenke til kommentar

Sjekker Komplett om returvarene de får er i orden?

Jeg har ingen bevis på at de sjekker returvarer før de evt. selges på nytt, men jeg ville anta. De vil i motsatt fall stå i fare for å tape masse penger i porto fram og tilbake... samt misfornøyde kunder. Siden dette er et firma som omsetter for 1mrd.++ i året, så regner jeg også med at det er ihvertfall noen der som har tenkt så langt som dette...

Tydelig at ufo av en eller annen grunn tar all kritikk av komplett.no svært personlig.  

Hvis det er din ærlige oppfatning, så må du gjerne ha den. Men jeg tar IKKE saklig kritikk av Komplett.no(eller andre nettsjapper) personlig. Det jeg derimot reagerer på er usaklig kritikk og andre oppgulp.

Jeg skal ikke legge under en stol at jeg handler en del på Komplett.no, for det gjør jeg. Det er da spesielt det at Komplett.no veldig bra nettbutikk og vareutvalg som gjør at jeg handler der. Sånn vanlig "main-stream" hardware er som regel ikke min greie... til det er jeg for sær ;) Skal jeg ha noe fort, så er PSData et annet sted jeg handler... eller gjennom jobben.

Men du kan ikke nekte for at Komplett.no er den største nettbutikken i Norge og spesielt mange "uerfarne" kjøpere handler på Komplett.no pga. at de er kjent og at butikken er grei og oversiktlig å bruke. Dette fører også desverre med seg en del "fjortis-uttalelser" om Komplett.no når folk ikke får det som de vil. Selvfølgelig ser man det om andre butikker også, men siden Komplett.no er den desidert største så vil det jo rent statistisk sett være flest om Komplett.no.

Og hodesleng skrev vel ikke noe om at det var komplett.no som skulle ha ødelagt varene hans?

Jeg tolket hodesleng's post som om alt han hadde fått fra Komplett var defekt, men ikke fra MPX. Siden det er samme produsent av de cpu'ene han snakket om, så vil jeg tro at de CPU'ene Komplett selger og de som MPX selger er nøyaktig make... i utgangspunktet. Eneste forskjellen på dem er da hvem som har pakket dem ned og sendt dem i Posten. Og ergo må jo butikkene selv være den evt. skyldige, for de kommer likt INN til butikkene, men tydeligvis kommer forskjellige ut (defekt, ikke-defekt). Selvsagt tror jeg det er bull at en butikk ødelegger sine egne varer før de selges ... noe jeg tror du også gjør, sant ?

Som forbruker mener jeg at forretningen må bære et eventuelt tap ved urettmessig reklamasjon...

Hvorfor skal butikkene betale for at vi brukere ikke veit hva vi holder på med? Hvorfor skal man ikke kreve at folk setter seg inn i ting de holder på med? Holder man på med ting man ikke har peiling på, så ber man jo om å få problemer en eller annen gang... og da må man være inneforstått med at det kan koste. Er du ikke villig til å ta denne risikoen, så får du gå til en butikk/leverandør som kan levere en totalløsning med ekstra utvidede garantiordninger. Husk at det ikke er en rett til å drite seg ut ...

Og fordi kunder er "dumme" og regner med at ting går bra, så er det urettferdig at butikken skal betale for de kundenes feil. "Assumptions are the mother of all fuck ups" heter det...

Videre så er det kundens plikt å sette seg inn i alle betingelser om salg, retur osv osv FØR man bestiller. Ved å sende bestillingen så har man godtatt at det kan avkreves betaling grunnløse returer. Liker man det ikke, så får man bare lukke det browser-vindet og velge en annen leverandør. Og siden dette er betingelser om IKKE strider mot kjøpsloven har man ingenting å fare med. Er du uenig i dette også, får foreslår jeg at du blir politikker og endrer kjøpsloven.

Forbrukeren har i alle fall krav på å få et produkt som skal fungere etter beskrivelser, både muntlige og skriftlige. En forbruker kan ikke kreves å ha ekspert kunnskap om varen i tilfellet feil. Kompetansenivået som kreves må komme frem i beskrivelser og være fordelsmessig for forbrukeren (og produsent, hvis de vil nå store kundemasser).  

Ja, det stemmer. Og i følge kjøpsloven har butikken det formelle ansvaret for å sjekke varen og evt. påvise feil, dvs at det har ansvar for å teste varer som kundene mener er defekte. Men hvis ikke varen er defekt, så har kunden tatt feil og kjøpsloven dekker han/hun ikke lenger. Det betyr at Komplett.no har plikt til å teste en vare som du har kjøpt der og du mener er defekt. MEN ingen har sagt at de også skal dekke usaklige krav. En ikke-defekt retur er usaklig per def.

Hvis varen ikke fungerer slik det er beskrevet i bruksanvisninger og problemløsningsdelen av tilhørende dokumentasjon, synes da ufo fortsatt at det er kunden som må betale for eventuell feilsøking?  

Da er det kundens ansvar å søke hjelp til å få produktet til å virke. Blant annet er butikk, leverandør/importør og ikke minst produsent aktuelle kilder for informasjon. Ihvertfall BØR man høre med noen som har peiling og da helst formell peiling. Din onkel Bjørge som har hatt pc i 15 år har ikke formell peiling, men selvfølgelig er det ikke dumt å spørre han heller ;) . Hvis man fremdeles mener at produktet er defekt, så er da reklamasjon/garanti noe man prøver. Men da må man også godta de betingelsene som gjelder for retur. Disse har man allerede godtatt FØR man kjøpte varen, så her er det heller ikke mye rom for kverulering(igjen forrutsatt at ingen av betingelsene ikke strider med norsk lov).

Personlig syns jeg det er kundens ansvar å sette seg inn i hva han/hun kjøper. Hvis man ikke vil/kan dette, så må man bare godta at man evt. må betale mer for ekstraordinære service/garantiordninger. Man kan ikke få både i pose og sekk. Enten blir det risikoen på at ting kan komme ut av kontroll eller så blir det høyere pris. I motsetning til hva du tror/mener er det fremdeles ikke en lov som gir deg ubegrenset rom for å drite på draget. Butikken er uskyldig om du selv ødelegger produktet eller sender ikke-defekte produkter inn på service, og det er da min mening at det er urettferdig at de skal betale for det.

Videre syns jeg det bør kunne kreves at kunder gjør litt forarbeide før de handler. Det er lov å sjekke om det er mye problemer med akkurat det produktet(eks. spørre butikken), det er lov å se igjennom manualer og sånt når man mottar varen. Er man ikke fornøyd med det man får, så har man jo 14 dager på seg å angre(hvis man handler fra nettet). Det mener jeg nokså bombastisk at folk burde sjekke. Handler du fra en lokal aktør, så er det lov å spørre om å få kikke på bruksansvininger og sånt FØR man kjøper produktet. Nekter butikken, så mååå man jo ikke handle der, sant?

Dessverre opplever man slikt kun hos mindre og utrydningstruede forretninger. De opererer med høyere pris (pga. lagerplass og god service (?)).  

Forbrukeren har valget.

Nettopp, det er hele poenget. Ved å handle i små butikker med høyere pris, betaler man jo for den ekstra servicen. Men når man har tatt valget å handle i en butikk, må man jo også godta det servicenivået som den butikken kan tilby. Serviceordninger osv osv er en viktig del av produktet og handelen. Er du ikke fornøyd, så får du pokker i meg finne deg en annen butikk og holde kjeft. Som jeg sa i stad, du får IKKE i pose og sekk. Ønsker du personlig service, så må du jo velge en sånn butikk.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal butikkene betale for at vi brukere ikke veit hva vi holder på med? Hvorfor skal man ikke kreve at folk setter seg inn i ting de holder på med? Holder man på med ting man ikke har peiling på, så ber man jo om å få problemer en eller annen gang... og da må man være inneforstått med at det kan koste. Er du ikke villig til å ta denne risikoen, så får du gå til en butikk/leverandør som kan levere en totalløsning med ekstra utvidede garantiordninger. Husk at det ikke er en rett til å drite seg ut ...

Og fordi kunder er "dumme" og regner med at ting går bra, så er det urettferdig at butikken skal betale for de kundenes feil. "Assumptions are the mother of all fuck ups" heter det...  

Det jeg skrev innlegg om var varer som ifølge forretningen er i orden, ikke som er blitt ødelagt av en utforsiktig forbruker.

For å holde meg til temaet og relatere dette til dataverdenen, som jeg ser du gjør: har du kjøpt plug & play og får plug & pray, da er markedsføringen feil og da skal ikke du trenge å ringe til professor i datavitenskap på MIT for å ikke "drite" deg ut.

Som en oppfordring til alle forbrukere, så lønner det seg å krangle litt med forretningen!

Jeg fikk en gang en bedre Mac-modell etter ca. et års brev og direktekontakt med den norske forretningen. Når de skriver at maskinen holder i massevis til programpakken som fulgte ved, og maskinen til stadighet stopper opp pga for lite (basis) RAM - da har du som forbruker blitt lurt. Dette går under markedsføringsloven.

Det er fordelsmessig både for deg, andre forbrukere og forretningen selv at noen klager. Forretningen får da en sjangse til å rette opp feilaktige inntrykk de gir osv.

Nettopp, det er hele poenget. Ved å handle i små butikker med høyere pris, betaler man jo for den ekstra servicen. Men når man har tatt valget å handle i en butikk, må man jo også godta det servicenivået som den butikken kan tilby. Serviceordninger osv osv er en viktig del av produktet og handelen. Er du ikke fornøyd, så får du pokker i meg finne deg en annen butikk og holde kjeft. Som jeg sa i stad, du får IKKE i pose og sekk. Ønsker du personlig service, så må du jo velge en sånn butikk.

I 2001 hadde Komplett.no en omsetning på 919 millioner kroner, estimatet for 2002 er 1,4 milliarder kroner. De har et lager på 8000kvm, store innkjøp gir lavere priser. De er ifølge prissammenligninger ikke den billigste forretningen. Må stor forretning bety dårlig service? De har penger og muligheter til å tilby noe bedre. Når de skal få mine penger krever jeg pose og sekk. Man skal heller ikke godta noe blindt, alle kan forbedre seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...