trra Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Her om dagen vil ikke Hiacen(1997 2,4td) vår starte av seg selv, måtte trille den igang. Byttet kontaktene på innslaget som var ganske nedslitte, men det hjalp ikke. Har målt spenning på batteriene og de ligger på 12,4-13,8V. Når vi vrir om til ON så blinker alle ikonene i instrumentet og det kommer en klikke lyd, fra et rele, dette var likt før og etter byttet av kontaktene på innslaget. Når vi vrir om til start skjer det ingenting. Har prød å jorde med startkabler for å sjekke om det var dårlig jording, koblet strøm rett på starteren uten at det skjer noe. Prøvde også å koble strøm rett på innslaget, men den starter ikke, dog høres det ut som innslaget slår inn. Fjernet sikring nr 5 tror jeg det var og da stoppet blinkingen og lysene lyste normalt, men det var like dødt. Noen som har noen forslag? Har hørt at tenningslåsen er en svakhet på disse. Tenkte jeg skulle bytte børstene idag, men de kostet 900kr nye så det er uaktuelt så lenge jeg ikke vet at det er det som er feilen, skal sjekke at starteren funker imorgen. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Mål spenningen på batteriene når du har noen forbrukere på. f.eks hovedlys og varmeappvifte på fullt. Forstår jeg innlegget ditt rett har du målt hvilespenningen på batteriene. Det jeg vil fram til er at du sansynligvis har lite startkapasitet på batteriene eller dårlig kontakt i polskoene. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Så lenge starteren ikke slår inn/ går rundt er det der feilen ligger. Skru av starteren og få ta den inn på et arb. bord. Fest den i en stikke eller noe. Kobl strøm til og se hva som skjer. PASS PÅ FINGRENE! Tror noen andre får guide deg videre fra her. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Dersom en celle i batteriet er dødt så vil du få fin spenning med multimeteret når betteriet ikke har noen belastning, mål mens du vrir starteren. Det _kan_ være problemet. Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Ja har tenkt på dårlige batterier. Målte spenningen igår og den detter ned til 6volt når jeg skrur på on\start, prøvde å starte den med startkabler fra en annen bil uten hell, men hiacen har to batterier på 70amp(140amp tilsammen), bilen den tok strømmen fra hadde bare 58amp batteri. Endret 12. oktober 2006 av trra Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Byttet batteriene idag, det ble start på første forsøk Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Nice. Hva måles spenningen til nå mens du starter?? Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Det har jeg ikke testet, skal se om jeg får gjort det imorgen. Målte på golfen, der datt den fra ca 12volt til 10-11volt. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Byttet batteriene idag, det ble start på første forsøk 7084440[/snapback] Fint at det orna seg da, syns det hørtes ut som et batteriproblem ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå