Gå til innhold

Nytt skjermkort (x1300 - 256 MB) Skjermen slås av.

Tech9

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk i dag mitt nye skjermkort (Club 3D x1300 256MB GDDR2 - 128BIT - DVI-CRT).

Plukket ut det gamle, og satte inn det nye helt problemfritt. Slår på maskinen, og det første skjermbildet (pc-produsentlogoen og valgmenyen for å gå inn i BIOS) er sjokkturkis av farge, mot normalt grå. :hmm: Ok, er sikkert bare noen justeringer tenker jeg. Windows starter, og jeg ordner med drivere og slikt (medfølgende cd), og stiller inn oppløsningen slik jeg bruker å ha den (1024x768), oppdateringsfrekvens 85 Hz. Dette er på en par år gammel vanlig 17" skjerm.

Restarter maskinen, og det første skjermbildet er fortsatt turkis. Når windows nå starter virker det som om skjermen har diverse problemer. Den knepper og blir svart, og knepper på igjen. Denne av og på-kneppingen fortsetter også tidvis etter at windows er ferdig startet. Etter en stund (så kort at jeg ikke rekker å laste ned evt. nye drivere..alt virker selvsagt å gå tregere enn vanlig) så skjer en av to ting; enten fryser alt, og jeg må slå av maskinen med av/på-knappen. Eller så kobler skjermen ut, og gir meg følgende beskjed: 114 - 124 Hz (Eller noe deromkring). Frequenzy out of range - Endre skjermoppløsningen. Og jeg må slå av maskinen. :ermm:

Hva kan dette være? Håper noen kan hjelpe meg. :blush:

Systemet ellers:

Pentium 4 3,06 GHz

1024 MB Ram

Har satt inn det gamle 9200 - 128Mb kortet igjen nå, og alt funker som det skal.. :whistle:

Endret av Tech9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du fjerna alle gamle drivere før du bytter til nytt kort.

vis ikke blir det skjæring i forhold til nye drivere

7048936[/snapback]

Nei, det har jeg nok ikke gjort. Tenkte at dette var noe "installasjonscd'en" tok seg av i samme slengen som den la inn nye. :blush: Det står heller ingenting om at det er nødvendig på den enkle installasjonsinstruksen som var med kortet. Må vel prøve det likevel kanskje da.

Men hva om det fortsatt er like ustablit, vil da det gamle fungere om jeg setter det inn igjen for å lete etter mer hjelp?

Endret av Tech9
Lenke til kommentar

avinstaller driver med 9200 i, du kan kjøre kort uten driver.

så installerer du DRIVER CLEANER

avinstaller alt som har med ATI å gjøre

så går du på

www.guru3d.com

og laster inn

ati catalyst driver 5.10

og installerer driver

15mb

+

noen mb med

catalyst greier

så skal det bli stabilt

prøvt med nyeste driver og eldre driver. ble mye feil.

dette fungerer i allefall her foreløpig. finnes jo 6.10 beta.

ingen vits med nyeste drivere som egentlig er forbeholdt nyeste ati kort, sli funksjoner etc.

Lenke til kommentar
avinstaller driver med 9200 i, du kan kjøre kort uten driver.

så installerer du DRIVER CLEANER

avinstaller alt som har med ATI å gjøre

så går du på

www.guru3d.com

og laster inn

ati catalyst driver 5.10

og installerer driver

15mb

+

noen mb med

catalyst greier

så skal det bli stabilt

prøvt med nyeste driver og eldre driver. ble mye feil.

dette fungerer i allefall her foreløpig. finnes jo 6.10 beta.

ingen vits med nyeste drivere som egentlig er forbeholdt nyeste ati kort, sli funksjoner etc.

7048987[/snapback]

Ok, det hørtes ut som grei skuring..gjøre alt dette før jeg bytter kort igjen da sikkert?

Endret av Tech9
Lenke til kommentar

sliter selv med dette ati kortet. mistenker at det er litt ati. gjort en del feilsøking.

krever det skjermkortet ekstra strøm fra sånn molex, sånn som går til hd. se på kortet. liten bagatell hvis det var dette, at det ble lite strøm. så er det også sånne bios funksjoner for agp, fast write. 8x etc.

blir det verre kan du jo prøve å bytte det i et 7300 nvidia så blir det zen.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
sliter selv med dette ati kortet. mistenker at det er litt ati. gjort en del feilsøking.

krever det skjermkortet ekstra strøm fra sånn molex, sånn som går til hd. se på kortet. liten bagatell hvis det var dette, at det ble lite strøm. så er det også sånne bios funksjoner for agp, fast write. 8x etc.

blir det verre kan du jo prøve å bytte det i et 7300 nvidia så blir det zen.

7051255[/snapback]

Ja, dette kortet krever ekstra strøm, det har jeg koblet til (latterlig trang kobling/kontakt btw). Kikka litt i BIOS etter den AGP Fastwritefunksjonen, men fant det ikke noe sted..? :hmm:

Lenke til kommentar

I kontrollpanelet for avanserte skjerminnstillinger fant jeg Fast write funksjonen, der er den satt til av.. Hovedkortet støtter max 4x transfer rate, men skjermkortet støtter dette også. Så i mine øyne ser det ut som om alt er riktig, men kortet virker altså ikke.. Får vel prøve å bytte da kanskje. Hvis ingen får noen åpenbaringer.. ;)

Endret av Tech9
Lenke til kommentar
I kontrollpanelet for avanserte skjerminnstillinger fant jeg Fast write funksjonen, der er den satt til av.. Hovedkortet støtter max 4x transfer rate, men skjermkortet støtter dette også. Så i mine øyne ser det ut som om alt er riktig, men kortet virker altså ikke.. Får vel prøve å bytte da kanskje. Hvis ingen får noen åpenbaringer.. ;)

7053231[/snapback]

Nå vet ikke jeg hva slags hovedkort du har, men det var et generasjonsskifte i volt-styrke på AGP4 mener jeg å huske, så alle nye AGP kort går ikke på alle gamle AGP hovedkort ....

Men da hadde det kanskje ikke virket i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hva slags hovedkort du har, men det var et generasjonsskifte i volt-styrke på AGP4 mener jeg å huske, så alle nye AGP kort går ikke på alle gamle AGP hovedkort ....

Men da hadde det kanskje ikke virket i det hele tatt?

7053254[/snapback]

Jeg har et NEC hovedkort (GA-8SIMLNF). Vet ikke om det er det som er feilen jeg nei. Sendte kortet tilbake til forhandler på mandag, og ba om å få bytte til et annet, selv om de får det første til å virke. Bytter i et Geforce 7600 GS 256MB AGP. Så får vi se om det hjelper noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...