Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinlekkasje Mazda 626 92mod.


toriamos

Anbefalte innlegg

Nylig kjøpt en 92mod. Mazda 626 2.0i. Fylte bensin for en hundrings et par dager siden. Alt ok.

Bil hentet ut fra verksted i dag (bremselys og starter)

 

Mens jeg sto og fylte oppdaga jeg at jeg sto i en dam av et eller annet. Fylte for to hundre, og sjekka med nesen - bensin! Titta litt under bilen og der dryppet det fra en eller annen plass i nærheten av bensintanken.

 

Bensinmåleren indikerer at bensin HAR kommet på tanken, men aner ikke hvor mye. Skal selvfølgelig har bil opp på jekk og sjekke under.

Rekker ikke det i dag, eller morgen.

 

Noen som har noen som helst ide om hva akutte bensinlekkasjer skyldes. Slange eller rusthull i tank? - tanken så forresten ikke så rusta ut.

 

Glemte nesten å fortelle at det lakk BARE mens jeg fylte bensin. Etter fylling har det vært tett (så langt) - .... Har jeg stilt min egen diagnose nå? Etter eller annet i bensinpåfyllingsrøret som ikke er tett kanskje?

Endret av toriamos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjedde med Saabolainen da? Skrota?

 

Når det gjelder bensinlekkasjen har du nok stilt en slags diagnose allerede ja. Du kommer vel litt bedre til selve påfyllingsrøret fra bagasjerommet. Fjern panelet (høyre side om jeg ikke husker helt feil), så ser/lukter du om det er der lekkasjen er.

 

Vet ikke om det er noe overløpssystem, men det kan jeg ikke tenke meg.

 

Om lekkasjen ser ut til å ha kommet plutselig (utvendig, synlig, på tanken), ville jeg ha tatt bilen tilbake til verkstedet og påstått med bedrevitende mine at de må ha kommet borti med ett eller annet, og at de forsyne meg (vel, deg egentlig) har å ordne opp i katastrofen.

 

(parallelt kan du spørre tidligere eier med forurettet og "skuffet" tonefall om hvorfor han/hun ikke sa noe om bensinlekkasjen)

 

edtit: det heter forurettet, vel? Ikke forutrettet..?

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Hva skjedde med Saabolainen da? Skrota?

 

Når det gjelder bensinlekkasjen har du nok stilt en slags diagnose allerede ja. Du kommer vel litt bedre til selve påfyllingsrøret fra bagasjerommet. Fjern panelet  (høyre side om jeg ikke husker helt feil), så ser/lukter du om det er der lekkasjen er.

 

Vet ikke om det er noe overløpssystem, men det kan jeg ikke tenke meg.

 

Om lekkasjen ser ut til å ha kommet plutselig (utvendig, synlig, på tanken), ville jeg ha tatt bilen tilbake til verkstedet og påstått med bedrevitende mine at de må ha kommet borti med ett eller annet, og at de forsyne meg (vel, deg egentlig) har å ordne opp i katastrofen.

 

(parallelt kan du spørre tidligere eier med forurettet og "skuffet" tonefall om hvorfor han/hun ikke sa noe om bensinlekkasjen)

 

edtit: det heter forurettet, vel? Ikke forutrettet..?

7050588[/snapback]

Fant feilen: Mekanisk skade på bensintilførselsrøret. Dette er av plast og har fått seg et kutt. Vi prøver med Araldit eller lignende. Fant desverre ut under inspeksjonen at lufterørene til bensintanken var ihjelrusta. Dumt for koster 1700,- for et nytt sett.

Forrige eier "ante ingenting" om bensinlekkasjen. Noe som gjør meg litt bekymret - om han ikke merker at det renner mer bensin ut enn inn når han fyller, er han kanskje ikke mentalt i stand til å kjøre bil? Han er i tredveårene så jeg tror mest han er litt bløffete.

 

Hva Saab angår.... Solgte den. Ble gal av mangel på motorytelse og småkranglete gearkasse. Rustfri og fin var den. Mazdaen er også fin, men ruster selvfølgelig i alle Mazdarørene sine.

 

Det heter forurettet ja.

Lenke til kommentar
Det heter forurettet ja.

7053513[/snapback]

 

Det ante meg. Vel, uansett, regardless, anyhow, however etc etc... mazda 626 er jo ellers en knakende kjekk bil. Har hatt tre av dem selv, uten nevneverdige problemer.

 

Det som har vært årsak til bytte har som regel vært vedlikeholdskostnader som ikke har stått i forhold til kjøpspris (vi snakker godt under 10k i innkjøp, og mer enn 3k i vedlikehold) (solgte en 1.6 liter automat pga at jeg fant meg selv sovende av kjedsommelighet opptil flere ganger på vei til ett eller annet. Og denne utgaven var så tannløs at jeg sikkert kunne ha sovet meg ned til Oslo uten at noen hadde tatt nevneverdig notis av det)

 

2-litringene derimot drar godt, og kjøre-egenskapene med rimelig oppegående understell er faktisk ikke så verst.

Lenke til kommentar
Det heter forurettet ja.

7053513[/snapback]

 

Det ante meg. Vel, uansett, regardless, anyhow, however etc etc... mazda 626 er jo ellers en knakende kjekk bil. Har hatt tre av dem selv, uten nevneverdige problemer.

 

Det som har vært årsak til bytte har som regel vært vedlikeholdskostnader som ikke har stått i forhold til kjøpspris (vi snakker godt under 10k i innkjøp, og mer enn 3k i vedlikehold) (solgte en 1.6 liter automat pga at jeg fant meg selv sovende av kjedsommelighet opptil flere ganger på vei til ett eller annet. Og denne utgaven var så tannløs at jeg sikkert kunne ha sovet meg ned til Oslo uten at noen hadde tatt nevneverdig notis av det)

 

2-litringene derimot drar godt, og kjøre-egenskapene med rimelig oppegående understell er faktisk ikke så verst.

7057342[/snapback]

Det blir nok reparasjonsutgifter på meg også ja :) - Synes det er verdt det, bila går godt. En drøm i aks ift gammelsaaben. Elektriske ruter, takluke og speil - alt virker, mye luksus for 8000,-

Tar man en ting om gangen blir det jo ikke så dyrt heller...

Beste argumentet er at man vet hva man har... - Er ikke spesielt flink til å finne graverende feil på gamle biler, har kjøpt mye rart opp i gjennom tida.

En ting er sikkert: - Aldri mer en gammel Saab. Fly skal de lage, men en gearkasse som duger, det blir for mye.

Lenke til kommentar
En ting er sikkert: - Aldri mer en gammel Saab. Fly skal de lage, men en gearkasse som duger, det blir for mye.

7058493[/snapback]

 

Nåddah....jeg har faktisk vært den heldige eier av en gammel Saab 99 (sprettrumpe-saaben) og angrer fremdeles en smule på at jeg ikke kosta på meg ny bremsemaster (som kosta mer enn jeg gav for bilen) Til dags dato er vel det den bilen jeg har hatt mest glede av. Ser meg faktisk om etter en 99 as we speak, bedre vinterbil finnes antagelig ikke. Og setene, mann. SETENE!

Lenke til kommentar
En ting er sikkert: - Aldri mer en gammel Saab. Fly skal de lage, men en gearkasse som duger, det blir for mye.

7058493[/snapback]

 

Nåddah....jeg har faktisk vært den heldige eier av en gammel Saab 99 (sprettrumpe-saaben) og angrer fremdeles en smule på at jeg ikke kosta på meg ny bremsemaster (som kosta mer enn jeg gav for bilen) Til dags dato er vel det den bilen jeg har hatt mest glede av. Ser meg faktisk om etter en 99 as we speak, bedre vinterbil finnes antagelig ikke. Og setene, mann. SETENE!

7058652[/snapback]

Sannelig - har hatt en 99 jeg også. Mener å huske at den var sprek som en fole, samt at gearkassa var gulle god. Ble vraka fordi jeg ikke tok meg råd til å bytte vannpumpe, tok meg ikke råd til å erstatte kjølevæska med annet enn vann heller. Detta var midt på vintern, 20 speik i Trondheim by, motoren frøys til is og blokka sprakk. Men den VAR god, det var den.

Det var vel på bagrunn av de gode minnene jeg kjøpte min første 900 for et par år siden. Sånn da: Saab 900 suger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...