Gå til innhold

Fremtiden innen journalistikk!?

m3

Anbefalte innlegg

Fremtiden innen journalistikk!?

Tv2 Danmark har tenkt å utstyre sine reportere med Nokia N93, en mobil med forholdsvis grei bilde- og videokvalitet. Og i dag så jeg et innslag fra VG nett-tv angående flyulykken på Stord der reporteren intervjuer flyplassjefen med en mobiltelefon.

Jeg tror vi i fremtiden vil se flere og flere sånne innslag, og det synes jeg er et spennende konsept. For det første så tenger ikke reporteren dra med seg en kameramann, lydmann eller fotograf noe som vil være økonomisk gunstig for spesielt små redaksjoner og i tillegg vil man fortere være opp i en situasjon eller få med seg en situasjon som skulle oppstå plutselig. I tillegg tror jeg den trenden der ”vanlig” folk sender inn bilder av begivenheter med mobil vil fortsette og vi vil i tillegg få se flere videoer fra publikum når kvaliteten på videoer tatt med mobiltelefoner blir bedre og de blir billigere og dermed vanligere.

En annen fordel spesielt med video opptak med mobiltelefon er at man med mobiltelefon kan kommer nærmere innpå mennesker og situasjoner uten å virke forstyrrende noe som åpner for flere interessante videoer (et eksempel på det kan dere se her). Dette gjelder også i land der ytringsfriheten er begrenset, da kan nemlig vanlige folk kunne diskré ta opp video av hendelser der det ville vært umulig med videokamera.

Endret av m3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...