Gå til innhold

Gammel ide harddisk i ny maskin


dort

Anbefalte innlegg

Har en ide harddisk fra en gammel maskin som jeg ønsker å lese data fra.

 

Har prøvt å koble den til ide kabelen til cd-spilleren i den nye maskinen. Ved oppstart gir maskinen beskjed om at den har funnet disken, enhetsbehandlingen gir beskjed om at enheten fungerer som den skal.

 

Problemet er at disken ikke kommer opp som egen stasjon under min datamaskin. Jeg finner den ikke!

 

Hardisken er av type ibm djna-371350.

 

Ny maskin kjører windowsXP og har sata disk. Den gamle disken har tidligere vært kjørt under windows 98, og er diskfragmentert i fdisk.

 

Noen som kan hjelpe meg med problemet ?

 

Har kjørt diskbehandling i windows. Her kommer en av partisjonene på den gamle disken opp med status OK(Aktiv). Men den er ikke tildelt en stasjonsbokstav.

Endret av dort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør prøve å slette alle tidligere partisjoner på den disken, og lage en ny.

Hvis det ikke fungerer så må du legge ut et bilde av hvordan det ser ut i diskbehandling.

 

Edit: huffda, jeg overså "ønsker å lese data fra". Da ble jo svaret lite relevant.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Gammel tråd, men har samme problemet selv.

 

Gammel IDE-harddisk(w98?) som via adapter blir koblet til stasjonær(XP). Den stasjonære finner den som "USB masselagringsenhet", men finner den ikke under "min datamaskin" eller andre plasser.

Det er ikke aktuelt å initialisere(=formatere?) da det er data inne på harddisken som jeg er ute etter. Noen tips?

 

Kan GetDataBack være aktuelt i dette tilfellet siden harddisken ikke kommer frem? Er EasyRecovery som dort her over har brukt noe á la det samme?

 

Thanks!

Lenke til kommentar
Hva legger du i "andre plasser"? Hvis du har sett i Diskbehandling så ville det vært naturlig at du nevnte det.

 

Takk for tipset, ukjent territorie dette. Disken kommer opp som "Ukjent - ikke initialisert" under Diskbehandling. Skjønner jeg må initialisere den, men hva vil dette egentlig si? Er det det samme som å formatere harddisken? Har data inne på harddisken som jeg _må_ ha.

Lenke til kommentar

Det er slik en helt ny disk vil se ut, den må initialiseres, partisjoneres, og formateres. Da må vi finne ut hvorfor denne disken ser slik ut.

Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt.

Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret.

http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip

Lenke til kommentar
Det er slik en helt ny disk vil se ut, den må initialiseres, partisjoneres, og formateres. Da må vi finne ut hvorfor denne disken ser slik ut.

Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt.

Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret.

http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip

 

 

Thanks, aner ikke hva du får ut av dette, men så lenge det ikke er visakortnummer er jeg bare glad til. Så vidt jeg forstår så er den ukjente disken "disk 1" ikke lesbar? Den er nå koblet til via adapter/usb. Skal jeg initialisere den eller ikke? Og vil det bety at den automatisk blir formatert? Er det håp? *krysser fingrene*

MBRlist.txt

BPB0list.txt

Lenke til kommentar
Vises den virkelig i Diskbehandling? Skulle gjerne sett et bilde av det, for her ser det ut som den ikke er ikke lesbar. Og da vil du heller ikke kunne initialisere den.

 

 

Joda, den vises der (se vedlegg). Mener også at jeg kjenner disken blir varm med strøm på, håper det er et tegn på at det er liv i den?

post-146569-1241810673_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skal prøve å koble direkte via IDE-kabel igjen senere i kveld på den stasjonære hjemme og se hva som kommer opp.

 

Men jeg har lyst til å prøve å trykke "initialisere" her nå, men tør ikke da jeg ikke vet om den automatisk blir formatert eller om jeg får opp et nytt vindu med bekreftelse, evt. noe á la "initialisere uten formatering"-valg. Kan noen svare meg på det? Kjører Vista her på laptopen og så vidt jeg har forstått så er det et av ankepunktene ved Vista; den tar egne avgjørelser uten at man selv egentlig er klar over hva som foregår?

Lenke til kommentar

Initialisere betyr å skrive ny MBR. Det inkluderer å skrive en tom partisjonstabell.

Når partisjonstabellen er tom vil disken vises som "Utildelt", og man må lage en partisjon. Deretter må partisjonen formateres.

Tanken om å "initialisere uten formatering" er derfor helt meningsløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...