jonas02 Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 hei jeg er lærling og lurer på om jeg skal flytte nærmere jobben, siden jeg nå har 50km hver vei noen som vet om jeg får borte bo stipend? leser på lånekassen at man får borte bo stipend hvis det er mer enn 40km mellom foreldrehjemmet og skolen. gjelder dette også lærlingplassen? har sendt mail til lånekasse, men er jo hundre års vente tid Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Står egentlig ganske godt forklart her egentlig. Se på de Borteboer og Hjemmeboer. Stipend og lån I utgangspunktet er beløpene de samme som for andre elever i vanlig videregående opplæring, men fordi du har lærlinglønn, får du normalt mindre. For hver krone du har i lærlinglønn, får du 60 øre mindre fra Lånekassen. Lærlinger kan få støtte for 11 måneder per undervisningsår. Hjemmeboer Er lærlinglønnen din over ca. 3 400 kroner brutto per måned, får du ikke stipend selv om foreldrene dine har lav inntekt. Du kan ha rett til et lite lån. Har du lærlinglønn under kr 3 400 kroner, kan inntekten og formuen til foreldrene dine gjøre at du likevel ikke får stipend eller lån. Borteboer Dersom du må bo borte for å gjennomføre læretiden, får du et bostipend på 3 450 kroner per måned. Bruk støttekalkulatoren til å regne ut hvor mye du kan få i stipend og lån. Reisestipend Bor du borte fra hjemstedet ditt i læretiden, kan du få reisestipend som ikke blir behovsprøvd mot inntekt og formue. Reisestipendet er et tilskudd til tre reiser tur-retur i løpet av ett år og blir regnet ut fra avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen. Du må betale en egenandel på 970 kroner per år. Lenke til kommentar
mobilfreaken Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 egentlig jeg som skrev innlegget, men på jobben hadde vi auto innlogging på jonas sin bruker. der står det "dersom du MÅ bo borte for og gjennomføre" jeg MÅ jo ikke bo borte, men det er det letteste. derfor lurer jeg på hva betingelsene er. Lenke til kommentar
mobilfreaken Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 ingen som vet eller? Lenke til kommentar
mkon Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Bor du borte så bor du borte Lenke til kommentar
mobilfreaken Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Bor du borte så bor du borte 7056735[/snapback] haha, vet du det er sånn eller? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 haha, vet du det er sånn eller? 7056874[/snapback] Det er jo du som definerer om du må. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå