Gå til innhold

bostipend når man er lærling

jonas02

Anbefalte innlegg

hei :)

jeg er lærling og lurer på om jeg skal flytte nærmere jobben, siden jeg nå har 50km hver vei :(

noen som vet om jeg får borte bo stipend?

leser på lånekassen at man får borte bo stipend hvis det er mer enn 40km mellom foreldrehjemmet og skolen.

gjelder dette også lærlingplassen?

har sendt mail til lånekasse, men er jo hundre års vente tid :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står egentlig ganske godt forklart her egentlig.

Se på de Borteboer og Hjemmeboer.

Stipend og lån

I utgangspunktet er beløpene de samme som for andre elever i vanlig videregående opplæring, men fordi du har lærlinglønn, får du normalt mindre. For hver krone du har i lærlinglønn, får du 60 øre mindre fra Lånekassen. Lærlinger kan få støtte for 11 måneder per undervisningsår.

Hjemmeboer

Er lærlinglønnen din over ca. 3 400 kroner brutto per måned, får du ikke stipend selv om foreldrene dine har lav inntekt. Du kan ha rett til et lite lån. Har du lærlinglønn under kr 3 400 kroner, kan inntekten og formuen til foreldrene dine gjøre at du likevel ikke får stipend eller lån.

Borteboer

Dersom du må bo borte for å gjennomføre læretiden, får du  et bostipend på 3 450 kroner per måned. Bruk støttekalkulatoren til å regne ut hvor mye du kan få i stipend og lån.

Reisestipend

Bor du borte fra hjemstedet ditt i læretiden, kan du få reisestipend som ikke blir behovsprøvd mot inntekt og formue. Reisestipendet er et tilskudd til tre reiser tur-retur i løpet av ett år og blir regnet ut fra avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen. Du må betale en egenandel på 970 kroner per år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...